اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پی های سطحی

بارهای دینامیکی وارد بر پی ممکن است توسط زلزله، انفجار بمب ها، ارتعاشات ناشی از ماشین آلات و اثر امواج دریا ایجاد شوند. زلزله و امواج دریا به طور عمده نیروهای افقی در سازه ایجاد می کنند در حالی که بارهای ایجاد شده توسط انفجار معمولاً عمودی هستند. تجزیه و تحلیل شالوده ها را تحت تأثیر این قبیل بارها، می توان بر مبنای بار استاتیکی معادل انجام داد.

ولی برای بررسی دقیق تر، تحلیل دینامیکی ضروری خواهد بود. اگر یک سازه تحت ارتعاشات ناشی از زلزله قرار گیرد، بارهای اضافی وارد بر پی این سازه در هنگام زلزله عبارت از یک لنگر و یک رانش افقی است. همچنین زلزله سبب ایجاد نیروی اینرسی در توده خاک زیر پی و نیز تغییر در مشخصات خاک خواهد شد که این عوامل نیز بر ظرفیت باربری پی تأثیر گذار خواهند بود.

معیارهای لازم جهت طراحی یک پی

در طراحی یک پی دو عامل باید به طور همزمان مد نظر قرار گیرند.خاک زیر پی باید به راحتی بتواند بار وارده را تحمل نماید بدون اینکه هیچ گونه گسیختگی برشی یا شکست در آن اتفاق بیفتد. در این رابطه همواره با اعمال یک ضریب اطمینان مناسب، فاصله لازم تا گسیختگی پی حفظ می شود.میزان نشست ایجاد شده در پی از حد معینی تجاوز ننماید.

اغلب پی ها علی رغم طرح جلوگیری از نشست های غیر یکسان، مقداری نشست نامتقارن خواهند داشت که ممکن است از دو سوم تا سه چهارم نشست کل در نوسان باشد. بر اساس آیین نامه های اجرایی توصیه شده توسط هندوستان مقادیر نشست کلی و نامتقارن در پی های مختلف و در زمین های مختلف نباید از حد اعلام شده تجاوز نماید.

اثر نیروی اینرسی بر ظرفیت باربری پی

در هنگام وقوع زلزله نیروهای اینرسی جهت مقابله با شتاب وارده در سیستم پی ایجاد می شوند. این نیروها عبارت است از نیروهای اینرسی ناشی از سربار و نیروهای اینرسی ناشی از جرم توده خاک زیر پی است. اثر نیروهای اینرسی بر ظرفیت باربری پی توسط محققین مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته است.

روش های تعیین ظرفیت باربری

با توجه به آن چه گفته شد روش های مختلفی جهت تعیین ظرفیت باربری دینامیکی وجود دارد. در حالت کلی به دو روش مختلف می توان ظرفیت باربری دینامیکی را تعیین نمود. این روش ها شامل موارد زیر است:

  • استفاده از چسبندگی و زاویه اصطکاک داخلی معادل
  • تحلیل دینامیکی
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>