اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن

پیش ساخته سازی به معنای ساخت سازه در کارگاه و اتصال آن در محل اجرای سازه است. سازه های پیش ساخته در نتیجه وجود اتصالات متفاوت، رفتار لرزه ای متفاوتی نسبت به سازه های درجا از خود بروز می دهند. اما ضریب رفتار، ضریبی مهم در تحلیل های خطی بوده که تابع رفتار لرزه ای سازه است. بنابر این با توجه به تأثیری که اتصالات پیش ساخته بر عملکرد لرزه ای این گونه سازه ها دارند، تعیین این ضریب در این سازه ها ضروری به نظر می رسد.

ضریب رفتار قاب های بتنی پیش ساخته

پیش ساختگی، اعضای سازه ای با کیفیت بالا، کارآمد ی بیشتر، صرفه جویی د ر وقت و هزینه کمتر را به همراه داشته است. سیستم های پیش ساخته کار آمدی و فواید اثبات شده ای در زمینه محصولات، کنترل کیفیت و هزینه دارند. با وجود این، صنعت پیش ساخته سازی به جهت وجود مسائلی که به طور حل نشده ای باقی مانده اند به پتانسیل کامل خود نرسیده است.

این مشکلات برخاسته از اتصال بین المان های پیش ساخته است که صنعت پیش ساختگی ر ا با مانع روبه ر و کرده است. بعضی از ساختمان های پیش ساخته در طی زلزله های گذشته به دلیل عدم توجه به طراحی اتصالاتشان دچار شکست شده اند.در حالی که مطالعات آزمایشگاهی و تحلیلی زیادی بر روی عملکرد اتصالات تیر به ستون یکپارچه تحت بارهای چرخه ای غیر الاستیک صورت گرفته است، تعداد کمی از مطالعات بر روی عملکرد اتصالات بتنی پیش ساخته و حتی کمتر در مورد اتصالات تیر به ستون پیش ساخته مقاوم خمشی صورت گرفته است.

مسئله اصلی مربوط به ظرفیت اتلاف انرژی و مقاومت پایین در اتصالات پیش ساخته است. سازه های بتنی پیش ساخته کمتر به صورت شکل پذیر رفتار می کنند و تمایل به رفتار غیر الاستیک ناپایدارتری نسبت به ساختمان های درجا دارند که این به دلیل تمرکز کرنش های غیر الاستیک در منطقه اتصال آنها است. تحقیقاتی توسط محققین مختلف در مورد اتصالات و همچنین رفتار لرز ه ای قاب های پیش ساخته با استفاده از آزمایش های تجربی و مدل های تحلیلی صورت گرفته است.

ضریب رفتار و چگونگی محاسبه آن برای به دست آوردن ضریب رفتار در سازه می توان از منحنی ظرفیت (برش پایه- تغییر مکان) استفاده کرد. اما برای به دست آوردن این منحنی نیاز به مدل سازی رفتار سازه به صورت غیرخطی هستید.رفتار ایده آل در سازه به صورت یک رفتار دو خطی به نمایش در آمده می آید. در مقایسه ضریب رفتار قاب های درجا با قاب های پیش ساخته می توان به این نتیجه گیری رسید که با افزایش ارتفاع، اختلاف بین مقادیر دو نوع قاب بیشتر شده و در نتیجه در طبقات بالاتر شاهد بیشترین اختلاف در مقادیر ضریب رفتار هستید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>