اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تجهیزات سیستم لوله کشی فاضلاب چه هستند؟
سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان نیز مانند سیستم لوله کشی توزیع آب از لوله و فیتینگ تشکیل می شود.

سیفوناژ

البته به دلیل ماهیت سیال عبوری از این تجهیزات، جنس آن ها معمولا با تجهیزات دیگر سیستم های لوله کشی متفاوت است. علاوه بر لوله و فیتینگ، سیفون نیز در سیستم فاضلاب تأسیسات بهداشتی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس لوله و فیتینگ فاضلاب از چیست؟
لوله و فیتینگ های چدنی سر کاسه دار، چدنی بدون سر کاسه، PVC نوع سخت، پلی اتیلن و فولادی گالوانیزه، از متداول ترین تجهیزات مورد استفاده برای اجرای سیستم های فاضلاب ساختمان هستند.

کاربرد لوله و فیتینگ چدنی در شبکه فاضلاب ساختمان چیست؟
لوله و فیتینگ چدنی سر کاسه دار برای لوله کشی فاضلاب و هواکش مورد استفاده قرار می گیرند. نوع بدون سر کاسه لوله و فیتینگ چدنی نیز برای لوله کشی فاضلاب، هواکش و آب باران کاربرد دارند.

به طور کلی، لوله های چدنی از مقاومت و استحکام خوب در برابر فشار بر جدار خارجی بهره می برند. از این رو، به کارگیری آن ها برای لوله کشی های مدفون در زمین مناسب است.

لوله های چدنی نسبت به دیگر لوله های فلزی کمتر فرسوده می شوند. به علاوه، در صورت گرفتگی مجاری فاضلاب، امکان استفاده از دستگاه تراکم هوا و انواع فنر برای رفع گرفتگی وجود دارد. در کنار این ویژگی ها، زنگ زدگی، وزن زیاد، تعدد قطعات و سرعت اجرای پایین را می توان به عنوان محدودیت های لوله های چدنی در نظر گرفت.

کاربرد لوله و فیتینگ PVC در شبکه فاضلاب ساختمان چیست؟
لوله و فیتینگ PVC از تجهیزاتی هستند که معمولا به منظور لوله کشی فاضلاب و هواکش داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

این تجهیزات در دو ضخامت جدار معمولی (فشار ضعیف) و جدار ضخیم (فشار قوی) تولید می شوند. وزن سبک (حمل و نقل آسان)، سرعت اجرای بالا، احتمال کم جرم گیری، ضریب جریان خوب، هزینه نسبتا پایین، قطر خارجی کمتر (جاسازی راحت تر درون دیوار) و مقاومت در برابر مواد شیمیایی، از مزایای اصلی لوله های PVC هستند.

از معایب اصلی لوله های PVC می توان به حساسیت و شکنندگی نوع خشک در برابر سرما، مقاومت کم در برابر نیروهای خارجی و تغییر فرم در حرارت های بالای 65 درجه اشاره کرد.

نکته: فیتینگ های مورد استفاده برای لوله های چدنی و PVC مشابه یکدیگر هستند. با این تفاوت که لوله های PVC با روش اتصال چسبی اما لوله های چدنی با روش اتصال سرب و کنف به فیتینگ ها متصل می شوند.

دیگر لوله و فیتینگ های مورد استفاده در شبکه فاضلاب ساختمان:
لوله و فیتینگ پلی اتیلن برای لوله کشی فاضلاب، آب باران و هواکش مناسب است. لوله های پلی اتیلن در سه سری با مشخصات فیزیکی مختلف تولید می شوند.

از این میان، سری دوم و سوم با فشار اسمی 3.2 تا 4 بار برای لوله کشی سیستم های فاضلاب کاربرد دارند. علاوه بر موارد معرفی شده، لوله های گالوانیزه نیز در سیستم های لوله کشی هواکش و آب باران کاربرد دارند. البته این تجهیزات برای سیستم لوله کشی اصلی فاضلاب مورد استفاده قرار نمی گیرند.

سیفون چیست و چه کاربردی دارد؟
سیفون، یکی از اجزای مهم در سیستم لوله کشی فاضلاب است که از ورود هوای نامطبوع به داخل ساختمان جلوگیری می کند. تصویر زیر، پیکربندی سیفون را نمایش می دهد.

سیفون

همان طور که مشاهده می کنید، ساختمان سیفون به گونه ای است که پس از هر بار تخلیه، مقداری آب درون بخش پایینی آن باقی می ماند.

این آب که با عنوان «آب بند» شناخته می شود، ارتباط بین هوای موجود در شبکه فاضلاب با هوای داخل ساختمان را قطع می کند. سیفون ها بر اساس طول عمودی ناحیه آب بند به دو نوع معمولی و عمیق تقسیم می شوند.

سیفون2

سیفون ها بر اساس شکل ناحیه آب بند نیز دارای انواع P یا شترگلو و S هستند. برای جلوگیری از نفوذ گازهای مضر در شبکه فاضلاب شهری به شبکه فاضلاب ساختمان از سیفون راه بند و برای جلوگیری از ورود چربی به داخل لوازم بهداشتی از سیفون چربی گیر استفاده می شود.

سیفوناژ چیست؟
به از بین رفتن آب بندی سیفون، سیفوناژ می گویند. سیفوناژ می تواند به صورت مستقیم (عدم وجود هواکش) یا غیر مستقیم (تبخیر شدن، کشش لوله های مویین و اثر باد) رخ دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>