اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع سیستم های پایپینگ چه هستند؟
سیستم های لوله کشی در اکثر صنایع کاربرد دارند. این سیستم ها با توجه به کاربری به انواع مختلفی نظیر لوله کشی نیروگاهی، فرآیندی، انتقالی، تبرید، تأسیسات ساختمان، خدماتی، انتقال دوغاب و غیره تقسیم بندی می شوند.

سیستم‌_پایپینگ

با وجود تنوع و کاربری های گسترده لوله کشی، اصطلاح پایپینگ در اغلب موارد برای اشاره به لوله کشی فرآیندی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله کشی فرآیندی چیست؟
«لوله کشی فرآیندی» (Process Piping)، یکی از انواع سیستم های پایپینگ است که مایعات، مواد شیمیایی، سوخت، گاز و دیگر مواد اولیه خام را طی فرآیندهای مختلف به محصولات قابل استفاده تبدیل می کند.

به عنوان مثال، انتقال آب درون مجموعه ای از لوله ها را در نظر بگیرید. سیستم لوله های مورد استفاده برای انتقال آب به منظور خنک کردن تجهیزات، لوله کشی فرآیندی نیست.

با این وجود، در صورت انتقال آب توسط لوله ها به درون فرآیندهای مختلف و تبدیل آن به تمیزکننده های شیمیایی، نوشیدنی های گازدار یا محصولات دیگر، سیستم پایپینگ به عنوان لوله کشی فرآیندی در نظر گرفته می شود.

به طور کلی، لوله کشی فرآیندی، یک روش منحصر به فرد برای تبدیل مواد خام به مواد با ارزش است.

لوله کشی نیروگاهی چیست؟
لوله کشی نیروگاهی یا «پاور پایپینگ» (Power Piping)، سیستمی است که معمولا در نیروگاه های تولید برق، کارخانه های صنعتی، سیستم های زمین گرمایی و سیستم های گرمایش/سرمایش مرکزی در مقیاس بزرگ اجرا می شود.

این سیستم بیشتر با انرژی حاصل از گردش بخار و آب سر و کار دارد. طبق تعریف استاندارد ASME، سیستم های لوله کشی غیر خدماتی را می توان به عنوان لوله کشی نیروگاهی در نظر گرفت.

انواع دیگر سیستم های پایپینگ چه هستند؟
اصطلاح پایپینگ معمولا به منظور اشاره به سیستم های لوله کشی فرآیندی یا نیروگاهی (لوله کشی صنعتی) مورد استفاده قرار می گیرد.

با این وجود، تمام سیستم های لوله کشی مورد استفاده برای انتقال سیالات جهت کاربری های مختلف، از انواع پایپینگ به حساب می آیند.

برخی دیگر از این سیستم ها عبارت هستند از:

«لوله کشی تأسیسات ساختمان» (Plumping):
سیستم انتقال سیالات مختلف درون ساختمان به منظور تامین آب آشامیدنی، تهویه، گرمایش/سرمایش، تخلیه فاضلاب، زهکشی، انتقال گاز و غیره است. لوله کشی ساختمان برای تأسیسات مکانیکی (مانند تأسیسات بهداشتی) و تأسیسات الکتریکی انجام می گیرد.

«لوله کشی شهری» (Civil Piping):
اکثر خدمات شهرداری به ساختمان های مسکونی، تجاری، صنعتی و عمومی با استفاده از لوله کشی شهری به محل مورد نظر انتقال داده می شوند.

«لوله کشی خدماتی» (Service Piping):
امکان اتصال سیستم لوله کشی ساختمان به خدمات شهری نظیر آب، گاز و فاضلاب را فراهم می کند.
«لوله کشی انتقالی» (Transportation Piping): مجموعه ای از لوله های بلند است که به منظور انتقال سیالات مختلف در فواصل کم یا زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

«لوله کشی تبرید» (Refrigeration Piping):
سیستمی است که با استفاده از رابطه پیچیده بین جریان مبرد و روغن، دمای محیط را کاهش می دهد.

«لوله کشی دریایی» (Marine Piping):
سیستم ویژه ای برای انتقال سیالات در سازه های آبی یا زیرآبی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>