اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فلنج در پایپینگ چیست؟
«فلنج» (Flange)، قطعه ای دایره ای شکل به همراه چندین حفره است که برای اتصال لوله ها، نازل ها، شیرآلات، پمپ ها و دیگر تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع_فلنج

فلنج ها، امکان دسترسی آسان برای تمیزکاری، بازرسی و اصلاح سیستم های پایپینگ را فراهم می کنند. باز کردن ساده برای تعمیر، نگهداری و بازرسی، این تجهیزات را به جایگزین مناسب و کارآمدی برای اتصالات جوشی و پیچی تبدیل کرده است.

از ابزارهای مورد استفاده برای اتصال فلنجی می توان به پیچ، مهره و واشر یا اصطلاحا «گاسکت» (Gasket) اشاره کرد.

واشر برای درزبندی و اطمینان از عدم نشت سیالات در بین دو سطح تجهیزات اتصالی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاس فلنج چیست؟
کلاس فلنج، سیستم کدگذاری برای تشخیص انواع فلنج ها بر اساس مشخصات فیزیکی است. کلاس فلنج، با عنوان رده بندی فشار نیز شناخته می شوند.

این رده بندی، حداکثر فشار مجاز در دمای مشخص را نمایش می دهد. فلنج های فولادی در کلاس های 150، 300، 400، 600، 900، 1500 و 2500 در دسترس هستند.

فلنج کلاس 150 می تواند در حداکثر فشار 150 پوند بر اینچ مربع (psi) یا 10.3 بار و دمای 500 درجه فارنهایت یا 260 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار گیرد.

در صورت افزایش دمای سیستم، باید از فلنج با کلاس بالاتر استفاده کرد. به عنوان مثال، در سیستمی با دمای عملیاتی 750 درجه فارنهایت (399 درجه سانتی گراد)، حداکثر فشار مجاز برابر با 100 پوند بر اینج مربع (6.9 بار) است.

در این سیستم، فلنج کلاس 150 جوابگو نخواهد بود. به همین دلیل باید از فلنج کلاس 300 استفاده کرد. هر چه کلاس فلنج بالاتر باشد، قطر و ضخامت آن نیز بیشتر خواهد بود.

به عنوان مثال، تصویر زیر، نمونه ای از فلنج های 6 اینچی در کلاس های مختلف را نمایش می دهد.

در جدول زیر، دما و فشار عملیاتی پیشنهادی برای فلنج های کلاس 150 و 300 از جنس فولاد کربنی (مطابق با استاندارد ASTM A105) نمایش داده شده است. مقادیر دما و فشار برای کلاس های بالاتر و مواد دیگر، در استاندارد ASME B16.5 به طور کامل آورده شده اند.

کلاس_فلنج

پیشانی فلنج چیست؟
«پیشانی فلنج» (Flange Face)، سطح اتصال بین دو قطعه اتصالی است که واشر بر روی آن قرار می گیرد. فلنج بر اساس شکل پیشانی به انواع RF، FF و RTJ تقسیم می شود:

  • «فلنچ پیشانی تخت» (Flat Face Flange) یا فلنج FF: سطح تماس صاف است.
  • «فلنچ پیشانی برجسته» (Raised Face Flange) یا فلنج RF: سطح تماس به اندازه 1/16 اینچ (حدود 1.6 میلی متر) برای فلنج کلاس 150 و 300 و به اندازه 1/4 اینچ (6.35 میلی متر) برای فلنج های بالاتر برجسته شده است. در جدول سایز فلنج، مقدار 1/4 اینچ در نظر گرفته نمی شود. اگرچه مقدار 1/16 را باید در این جدول لحاظ کرد.
  • «فلنج رینگ جوینت» (Ring Type Joint Flange) یا فلنج RTJ: سطح اتصال دارای شیار و رینگ فلزی است. این پیکربندی، امکان سفت کردن فلنج بر روی محل مورد نظر را فراهم می کند. در فلنج RTJ از هیچ واشری استفاده نمی شود.

انواع فلنج در پایپینگ کدام هستند؟
انواع فلنج مور استفاده در سیستم های پایپینگ معمولا بر اساس نحوه اتصال فلنج به لوله تقسیم بندی می شوند.

بر این اساس، از متداول ترین انواع فلنج در لوله کشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • «فلنج گلودار جوشی» (Welding Neck Flange) یا فلنج WN.
  • «فلنج اسلیپان» (Slip-On Flange) یا فلنج SO.
  • «فلنج روزه ای» (Threaded Flange) یا فلنج THRD.
  • «فلنچ ساکت جوشی» (Socket Weld Flange) یا فلنج SW.
  • «فلنج لبه دار» (Lap Joint Flange) یا فلنج LJ.
  • «فلنج کاهنده» (Reducing Flange) یا فلنج RED.
  • «فلنج کور» (Blind Flange) یا فلنج BLD.
  • «فلنج گلودار جوشی برجسته» (Raised Face Weld Neck Flange) یا فلنج RFWN.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>