اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص

محدوده مجاز تنش ناشی از انبساط حرارتی چگونه تعیین می شود؟

سیستم_پایپینگ

تنش های ناشی از انبساط حرارتی و جابه جایی مواد مطابق استاندارد ASME B31.3 و رابطه زیر تعیین می شوند:

انبساط_حرارتی

  • Sa: بازه تنش محوری ناشی از کرنش های جابه جایی.
  • Sb: بازه تنش خمشی ناشی از کرنش های جابه جایی.
  • St: بازه تنش پیچشی ناشی از کرنش های جابه جایی.

برای بازه تنش محوری داریم:

انبساط_حرارتی2

  • ia: ضریب تشدید تنش موجود در جدول پیوست D استاندارد (در صورت عدم وجود اطلاعات کافی، این ضریب برابر با 1 در نظر گرفته می شود.).
  • Fa: بازه نیروی محوری محاسبه شده بین دو وضعیت مورد بررسی.
  • Ap: مساحت سطح مقطع لوله بر اساس ابعاد اسمی.

رابطه بازه تنش خمشی برابر است با:

انبساط_حرارتی3

  • ii: ضریب تشدید تنش درون صفحه.
  • io: ضریب تشدید تنش بیرون صفحه.
  • Mi: بازه گشتاور خمشی درون صفحه بین دو وضعیت مورد بررسی.
  • Mo: بازه گشتاور خمشی بیرون صفحه بین دو وضعیت مورد بررسی.

برای انشعاب های لوله، بازه تنش خمشی مطابق با رابطه زیر به دست می آید:

انبساط_حرارتی4

Ze، مدول مقطع موثر انشعاب مورد بررسی است:

انبساط_حرارتی5

  • r2: شعاع میانگین مقطع انشعاب.
  • Ts: ضخامت موثر دیواره انشعاب.

برای ضخامت موثر دیواره انشعاب داریم:

انبساط_حرارتی6

ضخامت ناحیه اتصال انشعاب به لوله اصلی است. بازه تنش پیچشی توسط رابطه زیر تعیین می شود:

انبساط_حرارتی7

  • it: ضریب تشدید تنش پیچشی.
  • Mt: بازه گشتاور پیچشی بین دو وضعیت مورد بررسی.
  • Z: مدول مقطع لوله بر اساس ابعاد اسمی.

بازه مجاز تنش نیز از رابطه زیر به دست می آید:

انبساط_حرارتی8

  • f: ضریب کاهش محدوده تنش.
  • Sc: تنش مجاز در حداقل دمای مورد انتظار، حین چرخه جابه جایی (حداکثر 138 مگاپاسکال).
  • Sh: تنش مجاز در حداکثر دمای مورد انتظار، حین چرخه جابه جایی (حداکثر 138 مگاپاسکال).

اگر مقدار Sh از تنش ناشی از بارهای ثابت (SL) بزرگ تر باشد، بازه مجاز تنش مطابق با رابطه زیر محاسبه خواهد شد:

انبساط_حرارتی9

مقدار ضریب کاهش محدوده تنش با در نظر گرفتن تعداد چرخه های جابه جایی مورد انتظار در طول عمر مفید سیستم پایپینگ (N) و نمودار زیر تعیین می شود.

انبساط_حرارتی10

تنش موقتی در پایپینگ چیست؟
تنش های موقتی، تنش های ناشی از اعمال بارهای موقتی نظیر باد، زلزله، تخلیه شیر اطمینان و غیره هستند.

این تنش ها در یک بازه زمانی کوتاه (معمولا کمتر از 10 درصد بازه کاری کل) بر روی سیستم پایپینگ اعمال می شوند.

مطابق با استاندارد ASME B31.3، بند 302.3.6، جمع تنش های ثابت (SL) و موقتی باید کمتر از 1.33 برابر تنش مجاز (Sh) باشد.

در این استاندارد، نحوه محاسبه و در نظر گرفتن بارهای ناشی از لرزش به طور دقیق توضیح داده نشده است. این بارها باید مطابق با تجربه و قضاوت مهندسی در نظر گرفته شوند.

بررسی انعطاف پذیری سیستم پایپینگ:
انعطاف پذیری سیستم های مختلف لوله کشی، بر اساس پیچیدگی آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.

به عنوان مثال، مطابق با بند 319.4.1 استاندارد ASME B31.3، معیار ارزیابی انعطاف پذیری برای سیستم های ساده به صورت زیر است:

انبساط_حرارتی11

  • D: قطر خارجی لوله برحسب میلی متر یا اینچ.
  • y: برآیند تمام کرنش های جابه جایی جذب شده توسط سیستم بر حسب میلی متر یا اینچ.
  • L: طول گسترش لوله ها بین مهارها بر حسب متر یا فوت.
  • u: طول خط مستقیم بین مهارها بر حسب متر یا فوت.

K1 در رابطه بالا، مطابق با فرمول زیر محاسبه می شود:

انبساط_حرارتی12

  • c: مقدار ثابت 208000 برای محاسبه در سیستم متریک یا 30 برای محاسبه در سیستم آمریکایی
  • SA: بازه مجاز تنش (فرمول در بخش های قبل موجود است.).
  • Ea: مدول الاستیسیته مرجع در دمای 21 درجه سانتی گراد بر حسب مگاپاسکال یا کیلوپوند بر اینچ مربع (ksi).
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>