اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اتصال وال پست به قاب چگونه انجام می شود؟
بر اساس افقی یا قائم بودن عضو سازه ای در مجاورت وادار می توان از اتصالات کشویی، تلسکوپی، بست انعطاف پذیر یا شاخک انتهایی استفاده کرد.

وال_پست5

این اتصالات، آزادی لازم برای حرکت جانبی مجموعه دیوار و وادار را فراهم می کنند. به غیر از اتصال مستقیم (میخ) و اصطکاکی (ناشی از بار ثقلی)، استفاده از روش های دیگر اتصال نظیر جوش یا پیچ مجاز است.

فاصله بین وادارها به بارهای وارده (ظرفیت خمشی)، شرایط لبه های بالایی/پایینی و شرایط مرزی زیر دیوار بستگی دارد. در ادامه، به معرفی روش های اتصال وال پست به عضوهای دیگر می پردازیم.

اتصال دیوار به ستون:
اتصال دیوار به عضوهای سازه ای قائم مانند ستون با استفاده از اتصالات کشویی (دونبشی، ناودانی پیوسته/منقطع)، بست انعطاف پذیر U شکل یا شاخک انتهایی انجام می شود.

توجه داشته باشید که در دیوارهای پانلی نیازی به اتصال دیوار و ستون وجود ندارد و تنها فاصله بین المان ها توسط پشم سنگ پر شده و در نازک کاری از یک لایه رابیتس استفاده می شود.

اتصال کشویی وال پست به ستون:
از روش های مناسب برای اجرای وادار ستونی، استفاده از اتصال کشویی (نبشی، ناودانی منقطع یا ناودانی پیوسته) در محل تماس دیوار به ستون است.

تصویر زیر، نحوه اتصال دیوار خارجی بلوکی به ستون با استفاده از نبشی یا ناودانی را نمایش می دهد.

وال_پست3

وال پست به ستون توسط بست انعطاف پذیر U شکل:
یکی دیگر از روش های اجرای وادار ستونی، استفاده از اتصالات U شکل لغزشی است. این اتصالات علاوه بر مهار حرکت خارج از صفحه دیوار، آزادی لازم برای حرکت جانبی آن درون صفحه را فراهم می کنند.

اتصال وال پست به ستون توسط شاخک انتهایی:
در صورت استفاده از میلگرد بستر در ستون، می توان از شاخک های انتهای آن برای اتصال به دیوار استفاده کرد. در این حالت، نیازی به نبشی یا ناودانی نیست.

اتصال دیوار به تیر و سقف:
اتصال دیوار به عضوهای سازه ای افقی مانند تیر و سقف با استفاده از اتصالات کشویی (دونبشی، ناودانی پیوسته/منقطع) و تلسکوپی انجام می شود.

اتصال دیوار به تیر:
اتصال کشویی (وال پست کشویی) یکی از روش های مقید کردن وادار در دیوارهای داخل قاب سازه ای یا میانقاب است.

در این روش، یک ناودانی پیوسته/منقطع یا دو نبشی نگهدارنده همراستا با دیوار در دو طرف وادار به یک صفحه فلزی در سقف متصل می شوند. 

در اتصال کشویی، نبشی به وادار جوش داده نمی شود؛ چراکه:

در دیوارهای بلوکی با وادار، حرکت جانبی داخل صفحه دیوار و آزادی حرکت جانبی مجموعه دیوار و وال پست مد نظر است.

نبشی باید از حرکت خارج از صفحه وادار جلوگیری کند. از این رو، نیازی به محدود کردن حرکت وادار با جوش دادن آن به نبشی وجود ندارد.

مطابق با پیوست 6 استاندارد 2800 ایران، ویرایش چهارم، بند پ6-1-4-2-3، در وال پست کشویی، نیازی به رعایت فاصله جداسازی دیوار در مجاورت وادار نیست.

به این ترتیب، دیوار می تواند از بر وادار چیده شود. علاوه بر این، در صورت استفاده از ناودانی منقطع، حداقل طول آن ها باید حدود 50 سانتی متر باشد.

اتصال دیوار به سقف:
وال پست سقفی روشی برای اتصال لغزشی و غیر مستقیم دیوار به سقف است. در این نوع وال پست، از نبشی یا ناودانی برای مهار دیوار و جلوگیری از حرکت خارج از صفحه آن استفاده می شود.

اتصال تسلکوپی (وال پست تلسکوپی) یکی از روش های مقید کردن وادار در دیوارهای خارج از قاب یا تیغه است.

در این روش، چهار نبشی در چهار طرف وادار به یک صفحه فلزی در سقف متصل می شوند. تصویر زیر، نمونه ای از اتصال تلسکوپی وال پست را نمایش می دهد.

در اتصال تلسکوپی نیز مانند اتصال کشویی، نبشی به وادار جوش داده نمی شود. با این حال، به دلیل نصب نبشی در چهار طرف وال پست، حرکت جانبی آن در هر دو جهت محدود خواهد شد.

به علاوه، در این نوع اتصال مانند اتصال وادار به ستون، باید 1 درصد فاصله جداسازی بین دیوار و وال پست در نظر گرفته شود.

در صورتی که امکان پیش بینی اتصالات مناسب لغزشی در زمان ساخت عضو سازه ای وجود نداشته باشد، وال پست سقفی با کاشت میل مهار در هسته تیر نیز قابل اجرا خواهد بود.

در این روش، به جای مهار خارج از صفحه دیوار در تراز سقف، آخرین ردیف با میلگرد یا بست مسلح می شود.

در دیوارهای داخلی به خصوص در سقف کامپوزیت نیز می توان رج انتهایی یا ماقبل انتهایی دیوار را مانند دیوارهای داخلی با میلگرد بستر یا بست مسلح کرد.

وال_پست4

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>