اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اقدامات لازم برای بتن ریزی در هوای بارانی چه هستند؟
کنترل نسبت آب به سیمان، استفاده از افزودنی های مناسب، انتخاب زمان مناسب برای بتن ریزی، اطمینان از محکم بودن قالب ها، آماده کردن تجهیزات پیشگیرانه (پوشش های پلاستیکی، شبکه بادگیر، برگ روب) و آمادگی برای تخلیه آب از روی سطح، اقداماتی هستند که معمولا هنگام بتن ریزی در هوای بارانی در نظر گرفته می شوند.

بتن_ریزی1

در ادامه به توضیح هر یک از این اقدامات و نکات اجرایی آن ها می پردازیم.

کنترل میزان آب مورد استفاده در ترکیب بتن:
در هوای بارانی، میزان رطوبت هوا افزایش می یابد. به همین دلیل، سنگدانه ها رطوبت بیشتری را به خود جذب می کنند. عدم کنترل این مسئله باعث افزایش نسبت آب به سیمان و کاهش مقاومت نهایی بتن خواهد شد.

یکی از روش های کنترل رطوبت، کاهش میزان آب مورد استفاده در ترکیب بتن است. در واقع، میزان آب باید به اندازه ای کم شود که با احتساب رطوبت موجود در سنگدانه ها، تغییری در نسبت آب به سیمان (مطابق با طرح اختلاط) رخ ندهد.

علاوه بر این روش، استفاده از افزودنی کاهنده آب نیز می تواند نسبت آب به سیمان را در محدوده مجاز نگه دارد.

اضافه کردن افزودنی ضد آب به ترکیب بتن:
اضافه کردن افزودنی ضد آب به ترکیب هنگام ریختن بتن درون قالب، مقاومت مخلوط در برابر نفوذ آب اضافی (مقاومت در برابر فشار هیدرواستاتیک) را افزایش می دهد.

این افزودنی، در طی واکنش با آب و سیمان، بلورهای سیلیکات کلسیم را به وجود می آورد. این ذرات با پر کردن حفره ها و ترک های ریز بتن، از ورود آب اضافی به آن جلوگیری می کنند.

انتخاب زمان مناسب برای بتن ریزی در هوای بارانی:
معمولا در فصل های سرد سال، بارندگی هر روز رخ نمی دهد. به همین دلیل، بررسی وضعیت جوی از نظر بارندگی، رطوبت و باد می تواند به انتخاب زمان مناسب بتن ریزی کمک کند.

به علاوه، عدم بارندگی در یک بازه 12 ساعته برای اجرای بدون مشکل بتن ریزی کافی است. نرم افزارها و سایت های مختلفی برای پیش بینی دقیق وضعیت جوی وجود دارند.

با بررسی این ابزارها می توان برای بتن ریزی در زمان مناسب برنامه ریزی کرد. البته بهترین گزینه در هر شرایطی، آمادگی برای بدترین حالت ممکن است.

اطمینان از محکم بودن قالب بندی:
پیش از ریختن بتن به درون قالب، باید از محکم بودن اتصالات و اجزای قالب اطمینان حاصل کرد. وزش بادهای شدید می تواند باعث تکان خوردن قالب، آب انداختن بیشتر بتن و ایجاد ترک های ناشی از جمع شدگی شود.

به منظور جلوگیری از مشکلات ناشی از وزش بادهای شدید، استفاده از شبکه های بادگیر گزینه مناسبی است.

کشیدن پلاستیک روی بتن:
یکی از اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با اثرات مخرب بارندگی پس از ریختن بتن در قالب، کشیدن پوشش پلاستیکی بر روی سطح دال است.

کشیدن پوشش پلاستیکی بر روی دپوهای شن و ماسه نیز می تواند از جذب رطوبت توسط آن ها جلوگیری کند. از این رو، بهتر است چندین پوشش پلاستیکی را پیش از شروع فرآیندهای بتن ریزی در محل آماده کرد. البته توجه داشته باشید که پوشاندن سطح بتن همیشه گزینه مناسبی نیست.

پوشش پلاستیکی بر روی دال بتنی:
پوشاندن سطح دال، فقط در هنگام بارندگی شدید و یا اجرای دال های شیب دار می تواند از شسته شدن سطح بتن جلوگیری کند.

در موارد دیگر، این کار می تواند باعث ایجاد مشکلات بیشتر شود. به عنوان مثال، اگر بتن حالت خمیری خود را حفظ کرده باشد، راه رفتن بر روی آن برای پهن کردن پوشش، باعث ایجاد رد پا بر روی سطح خواهد شد.

علاوه بر این، به دلیل وجود بیرون زدگی هایی نظیر انکر بولت ها یا میلگردها، احتمال گیر کردن پوشش و دشوار شدن فرآیند پهن کردن نیز وجود دارد.

پوشش های پلاستیکی معمولا به اندازه ای بزرگ نیستند که بتوانند تمام سطح دال را پوشش بدهند. از این رو، همیشه مقداری آب از بین ناپیوستگی های پوشش به سطح بتن می رسد. به علاوه، هنگام برداشتن پوشش پلاستیکی، آب بر روی سطح ریخته می شود.

به این ترتیب، باید آب اضافی را پیش از پرداخت نهایی تخلیه کرد.

از همه مهم تر، استفاده از پوشش پلاستیکی، باعث حبس شدن حرارت و محدود شدن زمان تبخیر آب سطحی می شود.

به همین دلیل، زمان گیرش به میزان 10 تا 20 درصد کاهش می یابد. هر چه زمان گیرش کمتر باشد، فرصت برای تخلیه آب اضافی قبل از پرداخت نهایی نیز کمتر خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>