اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خودرو

نگهداری خودرو در تابستان:
با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا شرایط رانندگی و نگهداری از خودرو با دیگر فصل های سال متفاوت خواهد بود و همه ما نیازمند اطلاعاتی در این زمینه هستیم تا بتوانیم مراقبت های لازم و نکات مورد نیاز در مورد خودرویمان را رعایت نماییم.

به کار گرفتن نکاتی برای بهبود عملکر خودرو و افزایش راندمان آن در فصل گرم سال به مهارت و دانش پیچیده ای نیاز ندارد و تنها اندکی آگاهی در مورد قطعات مختلف اتومبیل و آسیب هایی که ممکن است در اثر دمای بالا به آن ها وارد شود، موجب آسودگی خاطر ما و عدم وارد شدن خسارت های احتمالی به خودرو می گردد.

نقش ترموستات در نگهداری از خودرو در تابستان:
ترموستات قطعه ای است که دما را در محدوده مشخصی نگه می دارد و برای کنترل دمای موتور تعبیه شده است. این وسیله گرمای موتور را در حد استاندارد لازم نگه داشته تا موتور خودرو با دمای متعادل کار کند.

بسیاری از تعمیرکاران و مالکان بر این باور هستند که ترموستات را در فصل تابستان باید باز نمود و از آن استفاده نکرد، اما کارشناسان این عملکرد را اشتباه می دانند، چرا که ترموستات در ساعات اولیه روز به موتور کمک می کند به دمای متعادل برسد و سرد کار نکند. به همین دلیل است که باید از درست کار کردن ترموستات در فصل تابستان نیز اطمینان حاصل نمود.

بررسی سیستم کولر خودرو:
یکی از مهم ترین اقداماتی که در فصل تابستان باید به منظور رانندگی آسوده و نگهداری از خودرو انجام دهیم، بررسی سیستم کولر می باشد، چک کردن قسمت های مختلف کولر مانند گاز، تسمه کولر، فیلتر خشک کن و اطمینان از عمکرد صحیح آنها علاوه بر اینکه مصرف سوخت را کاهش می دهد فضای خنک تری را در داخل کابین فراهم می سازد.

علاوه بر نظارت روی عملکرد سیستم کولر خودرو توجه داشته باشید که هنگام استفاده از آن ابتدا دمای هوای داخل کابین را با پایین آوردن شیشه پنجره متعادل سازید و سپس اقدام به روشن کردن کولر نمایید. همچنین توصیه می شود، ابتدا کولر را در یک سطح کم و یکنواخت روشن کنید تا فشار کمی به سیستم تهویه وارد شود.

چک کردن تایر ها قبل از رانندگی در تابستان:
پس از گذشت فصل زمستان چک کردن وضعیت تایر ها یکی از مهم ترین اقداماتی است که همه مالکان باید انجام دهند. رانندگی در شرایط نامساعد جاده در فصل زمستان و استفاده از زنجیر چرخ می تواند، آسیب های زیادی به تایرها وارد نماید.

علاوه بر اینکه در فصل تابستان باید سلامتی تایر را بررسی نمود، چک کردن باد آن نیز از اهیمت بسیار بالایی برخوردار است.

رانندگی ماشین های سنگین یا دیگر خودروها با سرعت بالا جاده ای داغ و سوزاک در تابستان می سازند حال اگر باد تایر خودرو تنظیم نباشد و فشار بالایی را نیر متحمل شود می تواند زمینه ساز ترکیدگی لاستیک را فراهم نماید.

این مسئله به میزان کمتری از بقیه موارد مورد توجه قرار می گیرد، اما جزو مهم ترین نکاتی است که باید هنگام نگهداری از خودرو آن را رعایت کنیم. با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو یا دیواره تایرها فشار باد مناسب تایرهای خودرویتان را بیابید و برای تنظیم آن ها اقدام کنید.

نقش ضد یخ در نگهداری از خودرو:
استفاده از ضد یخ در فصل تابستان تأثیر به سزایی در عملکرد خودرو دارد اما قبل از به کار گیری آن باید بخش هایی از خودرو همچون ترموستات، پمپ آب، شیلنگ ها و در رادیاتور را چک نمایید. همچنین به منظور عبور هوا از میان پره های رادیاتور تمامی مسیر های گردش ضد یخ را با محلول های ویژه شستشو دهید و بدنه آن را نیز با آب و صابون بشویید.

برای انتخاب ضد یخ مناسب ابتدا شرایط آب و هوایی و حجم خنک کننده را در نظر بگیرید و برای استفاده، ترکیب 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ را به کار بگیرید.

بررسی قطعات زیر کاپوت:
Deanna Sclar نویسنده کتاب (تعمیر اتومبیل برای دامادها) Auto Repair For Dummies می گوید بررسی 15 دقیقه ای قطعات زیر کاپوت خودرو در هر ماه می تواند 70 درصد از مشکلات منجر به خرابی در جاده و بزرگراه را کاهش دهد. چک کردن این قطعات در فصل تابستان در نگهداری از خودرو و افزایش کیفیت رانندگی تأثیر چشم گیری خواهد داشت.

تغویض روغن و فیلتر روغن:
روغن در خودرو وظیفه روان کردن و خنک نگه داشتن قطعات را بر عهده دارد. در دفترچه راهنما خودرو نوشته شده است که هر 12000 کیلومتر یک بار، روغن و فیلتر روغن را باید تعویض نماییم. همچنین متخصصان خودرو هر 4800 کیلومتر یا هر سه ماه یک بار را برای تعویض روغن توصیه می کنند.

دلیل و ضرورت این تعویض در تابستان، احتمال افزایش جوش آوردن موتور است، روغن موتور با متعادل نگه داشتن دما از گرمای بیش از حد موتور جلوگیری می کند. بهتر است که هر روز روغن موتور خودرویتان چک نمایید، چراکه همین عادت ساده می تواند، نقش مهمی را در نگهداری از خودرو و عملکرد درست و سریع آن داشته باشد.

تعویض فیلتر هوا:
پس از گذشت فصل زمستان و استفاده مکرر از سیستم تهویه فیلتر هوا پر از کلوخ های نمک و ذرات ریزی می شود که در عملکرد آن تأثیر منفی خواهند داشت و موجب افزایش مصرف سوخت نیز خواهند شد.

متخصصان خودرو توصیه می کنند که فیلتر هوا را پس از طی کردن هر 20000 کیلومتر تعویض نماییم، اما باید توجه داشته باشیم که این عدد با توجه به شرایط خاص جاده و آب و هوای محل سکونت متغیر خواهد بود.
به عنوان مثال اگر منطقه ای که در آن رانندگی می کنید، جاده های خاکی و گلی داشته باشد، تعویض فیلتر هوا خودروی شما زود هنگام تر از سایر خودروهاست.

تسمه ها و شیلنگ ها:
قبل از چک کردن هر چیزی ابتدا به وضعیت تسمه ها و شیلنگ ها رسیدگی نمایید. شیلنگ هایی که به رادیاتور وصل می شوند و وظیفه ورود و خروج آب به داخل موتور را بر عهده دارند و تسمه هایی که به چرخیدن فن کمک می کنند، در خنک کردن سیستم نقش پر رنگی خواهند داشت.

در صورتی که شیلنگ ها یا تسمه ها پاره شوند رادیاتور جوش می آورد و ممکن است، خودرو را در مسیر متوقف کند. در ابتدا فصل تابستان از سلامت شیلنگ و تسمه ها مطمئن شوید و از نشتی، ترک یا شل شدگی آنها اطمینان حاصل نمایید.

توجه داشته باشید که آسیب پذیرترین قسمت شیلنگ جایی است که به رادیاتور یا موتور متصل می شود به همین دلیل بست ها را نیز چک نمایید تا ترک یا خوردگی نداشته باشند.

هنگام ورود به خودرو چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

  • هنگام پارک خودرو و قبل از ترک کردن ماشین فرمان را 180 درجه بچرخانید تا قسمتی که شما آن را مجددا لمس می کنید در سایه قرار گیرد.
  • از پارک کردن خودرو زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید تا تبخیر شدن بنزین از باک اتومبیل را به حداقل برسانید.
  • از چادر یا آفتابگیر برای خراب شدن رنگ بدنه و قطعات داخل کابین استفاده نمایید.
  • با استفاده از سایبان برای شیشه جلو، داشبورد خودرو را از اشعه خورشید و آسیب دیدگی ناشی از گرما محافظت نمایید.
  • برای کاهش گرما و جلوگیری از افزایش دما هنگام پارک کردن خودرو کمی شیشه ها را باز بگذارید تا هوا در داخل کابین جریان داشته باشد.
  • استفاده از واکس بدنه خودرو پس از کارواش می تواند به میزان زیادی از بدنه خودرو در مقابل نور خورشید محافظت کند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>