اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی ساختمان چه هستند؟
فارغ التحصیلان کارشناسی پیوسته رشته های هفتگانه اصلی مهندسی ساختمان می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

نظام_مهندسی8

البته شرکت در این آزمون برای فارغ التحصیلان کارشناسی پیوسته رشته های مرتبط و فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته رشته های اصلی/مرتبط با مدرک کاردانی اصلی/مرتبط نیز بالامانع است.

با این تفاوت که رشته و صلاحیت مجاز برای این افراد باید توسط کمیسیون هم ارزی تایید شده باشد. جدول زیر، رشته های اصلی موضوع پروانه اشتغال به کار مهندسی، کد پروانه و عناوین مدرک تحصیلی دانشگاهی مربوط به آن ها را نمایش می دهد.

نظام_مهندسی6

نظام_مهندسی7

در صورتی که عنوان مدرک کارشناسی پیوسته متقاضی مطابق با جدول بالا باشد، امکان شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسی در صلاحیت های نظارت، طراحی (محاسبات) و اجرا برای او فراهم می شود.

فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته با مدرک کاردانی نامرتبط و کارشناسی اصلی، فقط زمانی می توانند درخواست پروانه اشتغال به کار مهندسی ساختمان بدهند که دارای مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته های هفتگانه اصلی مطابق با مدرک کارشناسی خود باشند.

البته برای این افراد، دریافت پروانه اشتغال فقط در صلاحیت های نظارت و اجرا (در صورت مشمولیت رشته) امکان پذیر است.

در صورت ارائه مدرک دکتری رشته اصلی همسان با مدرک کارشناسی ارشد، امکان دریافت پروانه اشتغال در صلاحیت طراحی (محاسبات) نیز فراهم می شود.

برای افرادی که عنوان مدرک تحصیلی آن ها با جدول بالا متفاوت اما رشته تحصیلی آن ها به رشته های مهندسی ساختمان مرتبط است، شرایط متفاوت خواهد بود.

آزمون نظام مهندسی برای فارغ التحصیلان رشته های دیگر چگونه است؟
اعطای پروانه اشتغال به فارغ التحصیلان رشته های دیگر در مقاطع کارشناسی و بالاتر به مواد و تبصره های موجود در مصوبات و بخشنامه های کمیسیون هم ارزی رشته ها (+) بستگی دارد.

در صورتی که طبق مصوبات و بخشنامه های کمیسیون هم ارزی، رشته متقاضی مرتبط با رشته های اصلی در نظر گرفته شود، امکان دریافت پروانه اشتغال به کار در صلاحیت های محدود فراهم می شود.

رشته های مرتبط با مهندسی ساختمان چه هستند؟
مطابق با تبصره 1 ماده 6 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (+)، رشته های مرتبط با مهندسی ساختمان از نظر عنوان با رشته های اصلی متفاوت هستند اما محتوای علمی و آموزشی آن ها، بیش از 70 درصد با رشته های اصلی ارتباط و همپوشانی دارند.

رشته های مرتبط معمولا خدمات فنی معینی را در زمینه های طراحی، محاسبه، اجرا، نگهداری، کنترل، آموزش، تحقیق و غیره به بخش های ساختمان و شهرسازی ارائه می کنند.

جدول زیر، رشته های مرتبط موضوع پروانه اشتغال، کد پروانه و عنوان مدرک تحصیلی مربوط به آن ها را نمایش می دهد.

نظام_مهندسی3

نظام_مهندسی4

نظام_مهندسی5

مرتبط بودن رشته مدرک کارشناسی، اهمیت بالایی در نظر کمیسیون هم ارزی دارد. اگر مدرک کارشناسی، غیر مرتبط با رشته های اصلی باشد، فرد اجازه شرکت در آزمون را نخواهد داشت و حتی در صورت شرکت و قبولی نیز پروانه اشتغال به او تعلق نمی گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>