اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مراحل اجرای ستون بتنی چه هستند؟
اجرای ستون بتنی معمولا طی شش مرحله شامل پیکتاژ یا پیاده کردن نقشه بر روی زمین، آرماتوربندی، قالب بندی، بتن ریزی (جانمایی، پرداخت اولیه، عمل آوری)، باز کردن قالب و پرداخت نهایی انجام می گیرد.

ستون_بتنی8

در ادامه، هر یک از مراحل اجرای ستون بتنی را معرفی می کنیم.

پیکتاژ ستون بتنی چگونه انجام می شود؟
پیکتاژ یا پیاده کردن نقشه بر روی زمین، اولین مرحله در اجرای ستون بتنی است. در این مرحله، محدوده اجرای ستون توسط رنگ یا گچ بر روی زمین مشخص می شود.

دقت علامت گذاری، تأثیر زیادی بر روی اجرای صحیح ستون دارد. پیکتاژ ستون شامل دو مرحله زیر است:

پیاده کردن محل قرارگیری ستون بتنی بر روی فونداسیون: پس از علامت گذاری محدوده و نقاط مرکزی، حفر ترانشه برای آماده سازی محل اجرای ستون بتنی و فونداسیون با دقت بالا انجام می گیرد.

این مرحله نیازمند نظارت بالا و بررسی مداوم محل حفر ترانشه و اطمینان از مطابقت آن با طرح است. در صورتی که پیاده سازی ستون بر روی فونداسیون به خوبی انجام نگیرد، احتمالا المان های دیگر سازه نیز با خطا ساخته می شوند.

پیاده کردن محل قراگیری ستون بتنی بر روی ستون پایینی:
پس از اجرای ستون های متصل به فونداسیون و در هنگام بتن ریزی دال طبقات بالایی، باید تمهیدات لازم برای مشخص کردن محل دقیق ستون ها به منظور مطابقت راستا و سطح مقطع آن ها بر روی یکدیگر در نظر گرفته شود.

استفاده از میلگردهای انتظار و ایجاد پایه ستون می تواند این فرآیند را ساده تر کند.

قالب بندی ستون بتنی چگونه انجام می شود؟
به سرهم کردن و آماده سازی قالب برای شروع عملیات بتن ریزی، قالب بندی می گویند. روش ها و تجهیزات مختلفی برای قالب بندی ستون وجود دارد.

به دلیل انعطاف پذیری بالای قالب های چوبی، این تجهیزات به طور گسترده در ساخت ستون های بتنی با شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

البته، به نظر می رسد با گذشت زمان، قالب های چوبی جای خود را به قالب های مدولار یا صنعتی بدهند؛ چراکه قالب های مدولار نسبت به قالب های چوبی از سرعت نصب بالاتر و هزینه های عملیاتی پایین تری بهره می برند.

در اغلب موارد، ستون های بتن مسلح به دلیل ضریب لاغری و حجم بتن ریزی نسبتا بالا در معرض بارهای جانبی قرار می گیرند. از این رو، قالب مورد استفاده برای اجرای این عضوها باید دارای اتصالات محکم، تکیه گاه های مقاوم، استحکام بالا و انعطاف پذیری مناسب باشد.

باز کردن قالب ستون بتنی چه زمانی انجام می گیرد؟
قالب ستون زمانی باز می شود که بتن به اندازه کافی سخت شده و توانایی تحمل وزن خود (به همراه بارهای زنده) را داشته باشد.

به طور کلی، باز کردن قالب ستون با توجه نوع بتن، دمای محیط و شرایط عمل آوری، معمولا بین یک تا سه روز پس از بتن ریزی انجام می گیرد. با این وجود، نباید نگهدارنده ها را تا حداقل هفت روز پس از بتن ریزی باز کرد.

در نهایت، انتخاب زمان مناسب باز کردن قالب ستون بتنی به نظر کارشناسان بستگی دارد. از آنجایی که وجود قالب می تواند به عمل آوری ستون کمک کند، باز کردن آن پس از 6 تا 14 روز (حداقل زمان عمل آوری پیشنهادی در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان) گزینه مناسبی است.

پرداخت نهایی ستون بتنی چگونه انجام می شود؟
پردخت نهایی سطح ستون، پس از باز کردن قالب و گیرش نهایی انجام می شود. این مرحله، به دو روش خشک (از بین بردن اثرات قالب بر روی بتن) و مرطوب (ایجاد سطح صیقلی برای بتن) صورت می گیرد.

پرداخت ستون بتنی، باعث افزایش مقاومت در برابر سایش و کاهش نفوذپیری می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>