اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

زنجیر چرخ خودرو

انواع زنجیر چرخ خودرو:
با شروع فصل زمستان و بارش برف، باران و کاهش دما، بستر جاده ها دیگر ایمنی لازم را برای رانندگی نخواهند داشت و ممکن است این شرایط موجب لیز خوردن و تصادفات سهمگینی بین خودروها شود.

برای جلوگیری از وقوع این گونه اتفاقات و افزایش ایمنی هنگام رانندگی استفاده از زنجیر چرخ یکی از بهترین و رایج ترین روش های موجود است که در این مقاله با انواع و نحوه بستن آنها روی خودرو آشنا خواهیم شد.

زنجیر چرخ فلزی خودرو:
زنجیر چرخ فلزی یکی از مستحکم ترین انواع زنجیر چرخ است که به راحتی پاره نمی شود و عموما در ایران از این مدل برای خودرو ها استفاده می گردد. اما این زنجیر چرخ دارای معایبی است که ممکن شما را از خرید آن منصرف سازد. یکی از معیاب این زنجیر زنگ زدگی پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به دلیل واکنش های فلز با رطوبت می باشد.

از دیگر دلایل عدم استفاده از زنجیر چرخ فلزی ایجاد ترک و پارگی برای لاستیک خودرو و امکان باز شدن هنگام حرکت است که موجب آسیب رسیدن به گلگیر، جلوبندی، ترمز و ای بی اس خودروست، در این حالت امکان وقوع اتفاقات مخاطره آمیز نیز افزایش می یابد.

اما زنجیر چرخ های فلزی خود به سه مدل ضربردی، تسمه ای یا کمربندی و ساده یا معمولی تقسیم می شوند که در ادامه به نحوه بستن و جزییات این مدل ها می پردازیم.

زنجیر چرخ ساده یا معمولی:
یکی از متداول ترین انواع زنجیر چرخ برای خودرو مدل ساده آن است که جنس آن از فلز می باشد و نسبت به سایر مدل ها مقرون به صرفه تر است.

این زنجیر چرخ به گونه طراحی شده است که دو عدد زنجیر در طرفین قرار دارد و تعدادی زنجیر کوتاه نیز به صورت عرضی دو زنجیر اصلی را به هم متصل می کنند.

هنگام نصب زنجیر چرخ باید توجه داشته باشید که نوع دیفرانسیل خودرو شما چیست. اگر خودرو شما دیفرانسیل جلو باشد، باید زنجیر چرخ ها را بر روی محور جلو ببندید و در صورتی که دیفرانسیل عقب باشد، باید بر روی محور عقب بسته شود. اما در خودروهایی که دو دیفرانسیل هستند و نیرو به چهار چرخ منتقل می شود، می بایست زنجیر چرخ بر روی تمامی چرخ ها بسته شود.

زنجیر چرخ ضربدری (زنبوری):
مدل ضربدری تقریبا شبیه به زنجیر چرخ ساده است و تفاوت آن در طراحی زنجیرهای عرضی و مدل قرارگیری و اتصال آنهاست. زنجیر چرخ زنبوری از ظرافت بیشتری نسبت به زنجیر ساده برخوردار است و همین دلیل باعث می شود تا میزان آسیب هایی که به خودرو وارد می شود کاهش یابد.

این زنجیر با اشتغال کردن فضای بیشتری از لاستیک عملکرد بهتری خواهد داشت و برای نصب آن می بایست، قسمت شیلنگ دار را از پشت لاستیک عبور دهید و قلاب های انتهای شیلنگ را به هم متصل نمایید، سپس زنجیر را به درستی تنظیم کنید و قلاب قسمت جلویی بالا را در جای خود قرار داده و قسمت پایین را با استفاده از زنجیر بلند انتهایی که در قلاب قرار گرفته و به صورت ضربدری بسته می شود، محکم کنید و در مرحله آخر با طی مسیر کوتاهی از محکم بودن زنجیر چرخ اطمینان حاصل نمایید.

زنجیر چرخ تسمه ای یا کمربندی:
زنجیر چرخ تسمه ای که به زنجیر کمربندی نیز معروف است به صورت موازی دور لاستیک بسته می شوند و با افزایش اصطکاک از لیز خوردن اتومبیل بر روی معابر یخ زده جلوگیری می نماید. باز و بسته کردن زنجیر چرخ تسمه ای بسیار راحت و آسان است و بدون نیاز به باز کردن باز کردن چرخ ها، طی مدت زمان کمی انجام می گردد.

زنجیر چرخ ژله ای یا نانو پلیمری:
زنجیر چرخ های ژله ای یا نانو پلیمری از جدیدترین مدل های موجود در بازار هستند که عموما قیمت آنها از سایر زنجیرها گران تر است، اما دارای مزیت هایی همچون عدم آسیب رسانی به لاستیک و سطح جاده، سالم ماندن گلگیر و جلوبندی خودرو و بستن راحت و سریع می باشند.

این زنجیرها در دو کیفیت بسیار عالی و معمولی در بازار یافت می شوند و با اینکه به شکل کمربندی تولید شده اند نمی توان روی برخی از چرخ ها از آن استفاده نمود.

همچنین در تولید بعضی از این چرخ ها برای افزایش کارایی زنجیر چرخ از قطعات فلزی که نقش یخ شکن را دارند، استفاده می شود. یکی از معایب این مدل زنجیر چرخ این است که در صورت باز شدن هنگام حرکت متوجه آن نمی شوید و دیگر هرگز نمی توانید آن را بیابید.!

زنجیر چرخ پارچه ای خودرو:
از زنجیر چرخ های پارچه ای بسیار کمتر از سایر مدل ها استفاده می شود، چراکه بسیار گران قیمت هستند و از آن برای چند خودرو متفاوت نمی توان استفاده نمود، زیرا هر خودرو زنجیر مخصوص به خود را دارد.

به طور معمول استفاده از زنجیر چرخ سرعت ماشین را کاهش می دهد، اما زنجیر چرخ های پارچه ای به میزان خیلی کمتری موجب پایین آمدن سرعت اتومبیل می شوند و همچنین نسبت به مدل های دیگر کمتر جلوی انتقال قدرت موتور را می گیرند و در آنها لرزش، آسیب به چرخ، آسفالت جاده و جلوبندی خودرو به ندرت رخ می دهد.

برای نصب زنجیر چرخ پارچه ای ابتدا زنجیر را بالای لاستیک قرار دهید و تا جایی که می توانید آن را به سمت پایین بکشید، سپس به آرامی خودرو را به سمت جلو یا عقب حرکت دهید و باقی مانده زنجیر پارچه ای را بر روی لاستیک بکشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>