اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

معرفی سیستم های روشنایی خودرو:
یکی از اصلی ترین و مهم ترین قسمت های هر خودرو سیستم روشنایی آن است که تأثیر بسیار زیادی در ایمنی هنگام رانندگی و البته ظاهر ماشین می گذارد.

با گذر زمان و پیشرفت علم و فناوری و طراحی هوشمندانه تولیدکنندگان سیستم های روشنایی خودرو نیز دچار تغییر و تحول های مثبت و کارآمدی شدند که به کمک آن ها احتمال سوانح رانندگی به حداقل رسید، حال در این مقاله تلاش می کنیم با معرفی اجزای این سیستم اطلاعات بیشتری در زمینه با کاربرد، زمان و هدف از استفاده آن در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی چراغ جلو در سیستم روشنایی خودرو:
چراغ جلو در سیستم روشنایی جزو قطعات پر اهمیت و پرکاربرد خودرو محسوب می شود که وظیفه روشن کردن مسیر برای راننده در تاریکی شب را بر عهده دارد.

این چراغ به عنوان یک هشدار دهنده برای خودروهایی که در خلاف مسیر یا جلو تر از شما حرکت می کنند، نیز عمل می کند.

چراغ جلوهای خودرو به طور کلی به دو دسته فابریک و اسپرت تقسیم می شوند و دارای نور بالا و نور پایین هستند. در بعضی از مدل های اسپرت برای ارتقای نور چراغ از لنز، لامپ زنون، هالوژنی و هدلایت استفاده می شود که می توان این قطعات را به صورت جداگانه نیز روی چراغ فابریک نصب نمود.

کیت زنون

کیت زنون:
کیت زنون اغلب شامل دو عدد لامپ و دو ترانس می شود که نصب آن باعث افزایش چندین برابری شفافیت و درخشندگی نور چراغ جلو یا چراغ مه شکن خودرو می شود.

به طور علمی لامپ زنون لامپی است که در آن قوس الکتریکی بین دو الکترود که در فاصله حدود 2 میلی متری از یکدیگر انجام می گیرد و بر اثر ولتاژ بالای تولید ترانس آن، نور فوق العاده ای تولید می شود. این لامپ ها عمر طولانی تر و مصرف برق کمتری نسبت به لامپ های هالوژنی دارند و نور باکیفیت تری نیز تولید می کنند.

لامپ هالوژنی

لامپ هالوژنی:
لامپ های هالوژنی علاوه بر چراغ جلو خودرو در چراغ مه شکن نیز کاربرد دارند و باعث گسترش دید راننده در مسیر می شوند.

این لامپ نوردهی مناسبی دارد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. این مدل از لامپ ها به دلیل تولید گرمای زیاد، مصرف زیاد انرژی و طول عمر کوتاه، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. لامپ هالوژنی با داشتن نوری طبیعی تر، موجب افزایش ایمنی خودرو به ویژه هنگام رانندگی در رطوبت هوا، مه گرفتگی و بارندگی خواهد شد.

لنز چراغ

لنز یا عدسی در چراغ:
یکی از قطعاتی که باعث افزایش و تقویت نور چراغ جلو می شود، لنز یا عدسی است که به طور جدگانه می توان، آن را تهیه و برای نور بالا و نور پایین خودرو نصب نمود.

عدسی در داخل کاسه چراغ قرار می گیرد و با تولید خط کات نور و ارتقا چندین برابری نور، دید فوق العاده ای برای راننده به همراه می آورد. همچنین لنز این قابلیت را به راننده می دهد که حتی با نصب زنون تنظیم دقیقی روی نور لنز داشته باشد و موجب اذیت شدن چشم رانندگان دیگر نشود.

هدلایت

هدلایت:
هدلایت جزو جدیدترین تکنولوژی های سیستم نور پردازی خودروست که موجب کاهش 80 درصدی مصرف برق نسبت به سایر لامپ ها می شود و باعث افزایش طول عمر باتری خودرو و تولید حرارت کمتری نیز می گردد. طول عمر هدلایت تقریبا 5 برابر لامپ های هالوژنی است و برای نور بالا، نور پایین چراغ جلو و مه شکن قابل نصب و استفاده است.

چراغ خطر عقب در سیستم های روشنایی:
یکی دیگر از مهم ترین قطعات سیستم های روشنایی خودرو چراغ خطر عقب است و اهمیت و نقش مهمی هنگام رانندگی دارد که در ادامه به معرفی و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

خطر عقب هنگام روشن شدن خودرو و دیگر چراغ ها روشن می شود و وظیفه هشدار دادن به رانندگان پشت سری هنگام گرفتن ترمز، دنده عقب و گردش به راست یا چپ را بر عهده دارد تا خودرو شما را در تاریکی شب ببینند و فاصله شان را تنظیم کنند.

در چراغ عقب های فابریکی معمولا از لامپ و برای چراغ های اسپرت علاوه بر لامپ از نئون و ال ای دی نیز برای ارتقا نور و تغییر ظاهر چراغ استفاده می شود.

چراغ مه شکن:
این چراغ داخل سپر جلو خودرو و نزدیکی چراغ جلو قرار گرفته و در بعضی از خودروها روی سپر عقب کنار چراغ خطر نیز نصب می شود تا در هوای بارانی و مه گرفتگی هشدار دهنده برای رانندگان دیگر باشد.

چراغ مه شکن خودرو به طور کلی در شرایط نامساعد آب و هوایی که نور چراغ جلو کافی نیست مورد استفاده قرار می گیرد و اهمیت بالایی در این شرایط دارد، چرا که مانع از شکست و برگشت نور در مه و در نتیجه بازگشت نور به سمت راننده می شود.

در ساخت چراغ مه شکن معمولا از لامپ های معمولی، زنون، هدلایت و ال ای دی استفاده می کنند تا مکمل خوبی برای نور خودرو باشد.

دی لایت:
دیلایت یا چراغ روشنایی در روز چراغی است که برای مطلع کردن عابران پیاده و دیگر خودروها در روشنایی روز استفاده می شود و استفاده از آن در شهرهای شمالی کشور که آب و هوای مه آلود دارند، یا استان های جنوبی که دچار ریز گرد می شوند، می تواند بسیار مفید و باعث افزایش ایمنی باشد. این چراغ علاوه بر ویژگی های ذکر شده موجب زیبایی و اسپرت شدن خودرو می گردد و ظاهری جدید برای آن به ارمغان می آورد.

چراغ ترمز سوم:
چراغ ترمز سوم یا چراغ استپ سوم وظیفه هشدار دادن به خودروهای عقبی در هنگام ترمز گرفتن را بر عهده دارد و هنگامی که چراغ های ترمز خودرو روشن می شوند، به طور کاملا هماهنگ با آنها روشن می گردد.

در ساخت این چراغ از ال ای دی یا لامپ معمولی استفاده می شود و بعضی از مدل ها پایه دار و بعضی دیگر بدون پایه هستند و علاوه بر اعلان هشدار سبب تغییر ظاهر خودرو نیز خواهد شد.

چراغ سقفی، چراغ صندوق عقب و چراغ پلاک:
در طراحی و ساخت چراغ های سقفی معمولا از لامپ های LED یا SMD استفاده می شود که دارای مصرف برق پایینی هستند و نور مناسبی از خود ساطع می کنند. چراغ سقفی خودرو برای روشنایی داخل کابین استفاده می شود و به سرنشینان کمک می کند تا در هنگام لزوم از این چراغ برای رفع مشکل خود استفاده کنند.

چراغ صندوق عقب با تولید نور کافی و قوی برای روشن کردن فضای داخلی صندوق و استفاده راحت تر از آن نصب می شود و اغلب در ساخت آن از ال ای دی استفاده می کنند.

این چراغ ها طول عمر بالایی دارند و مصرف برق آنها نیز پایین است.

چراغ پلاک برای تشخیص واضح تر پلاک خودرو در تاریکی شب ساخته شده است و زمانی که شما چراغ های خودرو را روش می کنید، همراه با چراغ جلو و چراغ عقب چراغ پلاک نیز روشن می شود.

چراغ راهنما گلگیر خودرو:
چراغ راهنما گلگیر نقش بسیار مهمی در ایمنی هنگام دور زدن ایفا می کند. قسمتی که برای بعضی از رانندگان در اطراف خودرو نقطه کور محسوب می شود و فقط چراغ راهنمای روی گلگیر قابل مشاهده بوده و اطرافیان را از تصمیم شما با خبر می کند.

لوازم روشنایی تزئینی خودرو:
در کنار دیگر قطعات سیستم های روشنایی لوازمی هستند که برای زیبا سازی و تغییر ظاهر خودرو استفاده می شوند که محبوب ترین و پر کاربردترین آنها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

فلکسیبل چراغ و صندوق عقب:
دیلایت فلکسیبل صندوق عقب در تمام حالت های فلاشر چپ و راست، چهار راهنما، ترمز و چراغ کوچک روشن می شود و قابلیت انعطاف پذیری، ضد آب و مصرف برق پایینی دارد.

فلکسیبل علاوه بر اسپرت کردن و تغییر ظاهر خودرو موجب آگاه سازی عابرین نیز می شود.

این دی لایت را می توان به شکل و فرم صندوق هر خودرویی در آورد و راهنمای چپ و راست به صورت رانینگ یا همان متحرک بوده و چراغ کوچک آن به رنگ آبی می باشد.

فلکسیبل چراغ در داخل کاسه چراغ و یا روی آن نصب می شود و هم به عنوان دیلایت عابرین را آگاه می سازد و هم بر زیبایی چراغ و خودرو می افزاید.

این دیلایت نیز ضد آب است و مصرف برق کمی دارد، برای فرم دهی فلکسیبل چراغ روی چراغ جلو نیز مشکلی نخواهید داشت، چرا که آن قابلیت انعطاف پذیری دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>