اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کمک فنر

کمک فنر چیست؟
کمک فنر خودرو وسیله ای مکانیکی است که در نزدیکی هر چرخ نصب می شود و نقش آن کنترل و از بین بردن نوسانات سیستم تعلیق خودرو ناشی از ضربات وارد شده از ناهمواری های سطح می باشد.

یک سر کمک فنر به شاسی خودرو متصل می شود و سر دیگر آن به قطعه ای متحرک از سیستم تعلیق متصل است، در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک فنر می شود.

کمک فنر دارای پیستونی است که در انتهای آن سوراخ های ریزی قرار دارد و یک پیستون که میله ای فلزی است در درونش است. زمانی که فنر و به دنبال آن کمک فنر تحت فشار قرار می گیرند، روغن موجود در کمک فنر از منافذ درشت تر خارج می شود و پس از اینکه فشار از روی کمک فنر برداشته می شود، این روغن از منافذ کوچک تر تعبیه شده در پیستون به محل اولیه خود بر می گردد.

انواع کمک فنر:
کمک فنر روغنی (هیدرولیکی):
اکثر خودروها دارای کمک فنرهای روغنی هستند و همانطور که از نامش پیداست در فنر از روغن استفاده می شود. پس از اینکه به کمک خودرو ضربه وارد می شود، روغن داخل کمک فنر وارد محفظه ای می شود و پس از رفع شدن ضربه به جای قبلی خود باز می گردد که این امر موجب می شود، ارتعاشات و نوسانات وارد شده به خودرو توسط فنرها دفع گردند. اکثر مدل های کمک فنر اسپرت پوسته کوتاه از این نوع می باشند.

کمک فنر پنوماتیک (هیدرواستاتیک):
در این مدل کمک فنر از گاز نیتروژن یا گازهای دیگر به جای به آن استفاده می شود و هنگامی که ضربه ای به کمک فنر وارد می گردد، گازهای موجود در کمک از ایجاد حباب در هوا جلوگیری می کنند و فنر هنگام باز و بسته شدن عملکرد بهتری خواهد داشت.

کمک فنر ریگلاژی (قابل تنظیم):
این نوع کمک فنر یک ساختار ساده جهت تنظیم میزان ارتجاع از حالت نرم تا سفت دارد و می توان بدون نیاز به خارج کردن کمک ها از زیر ماشین آن را تنظیم نمود.

هسته کمک فنر ریگلاژی یک کمک عادی است که استفاده از آن این امکان را می دهد تا ارتفاع خودرو را به صورت دستی و با آچار همراه آن تنظیم کرد.

کمک فنر اهرمی:
در کمک فنر اهرمی هنگام فشرده شدن به وسیله یک اهرم به پیستون فشار وارد می شود و موجب می گردد که فنر سریع تر جمع شده و روغن به پشت آن نفوذ کند، اما در هنگام باز شدن، پیستون با سختی بیشتری مواجه خواهد شد و دیرتر باز می شود، به این ترتیب این نوع کمک فنرها نیز ارتعاشات را بیشتر از دیگر مدل ها کاهش می دهند.

کمک فنر تلسکوپی:
این کمک فنر از دو یا سه لوله هم محور تشکیل شده است که در مدل های سه تایی خارجی ترین لوله گردگیر است. کمک فنر تلسکوپی از نوع روغنی است و در زمانی که روغن از سوراخ های بزرگ تری خارج می شود، مقاومت کمتر و هنگامی که کمک فنر باز می شود و روغن از سوراخ های کوچک تری رد می شود و با مقاومت بیشتری مواجه هستیم.

کمک فنر بادی:
در کمک فنرهای بادی محفظه ای آب بندی قرار دارد که هوای فشرده داخل آن قرار دارد که به وسیله کمپرسور تامین می شود و سوپاپ هایی برای کنترل ورودی و خروجی هوا جهت کنترل فشار هوای داخل سیلندر تعبیه شده اند.

علائم خرابی کمک فنر:
کمک فنر خودرو همانند دیگر قطعات ممکن دچار خرابی شود و کارایی و نقش خود را در سیستم تعلیق از دست بدهد. برای برطرف این مشکل باید ابتدا علائم خرابی بشناسیم و سپس به دنبال راه حل باشیم.

تغییرات ظاهری در کمک فنر:
اگر در یکی از چهار گوشه خودرو متوجه افتادگی شده اید و یا ضرباتی هنگام وقوع تصادف روی خودرویتان اعمال شده، ممکن است کمک فنرها هم دچار تغییر شکل و ظاهر شوند که خود یکی از علائم خرابی آن ها است.

نشتی کمک فنر:
اگر روغن به شکل کاملا مشهودی از کمک فنر نشتی می کند، نشانگر خرابی سیال روغنی آن است و باید حتما تعویض گردد.

تولید صدای اضافه:
اگر بوش های محل نصب کمک فنر دچار ترک خوردگی و تغییر شکل گردند یا پیچ های نگهدارنده کمک فنر شل شوند، باعث ایجاد صدای تقه مانندی خواهند شد که به خصوص در زمان ترمز کردن، شتاب گرفتن، یا عبور از ناهمواری ها واضح تر خواهد بود.

کشیده شدن خودرو در مسیر:
اگر هنگام رانندگی احساس می کنید که خودرو به یک سمت کشیده می شود، ممکن است سیستم تعلیق از جمله تایرها، فنر و کمک فنرها دچار ایراد و مشکل شده باشند که می بایست به افراد متخصص مراجعه کنید تا این معضل را بر طرف کنند.

تایر فرسوده:
اگر تایرهای خودرویتان به صورت غیر معقولی فرسوده شوند، این موضوع نشانگر بروز عیب در سیستم تعلیق به خصوص در کمک فنرها است.

رقص چرخ ها:
اگر هنگام عبور از پستی و بلندی ها یا جاده، چرخ دچار لغزش شود و بالا یا پایین برود و خوودرو حالت بی ثباتی پیدا کند، این امر نشانگر فرسودگی کمک فنر ها است و می تواند، بسیار خطر آفرین باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>