اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آیرودینامیک

آیرودینامیک در خودرو:
آیرودینامیک، در اصل به معنای مطالعه رفتار هوای متحرک می باشد. زمانی که بخواهیم از حرکت هوا به نفع خود استفاده کنیم، در ابتدا باید بدانیم که هوا به هنگام حرکت چگونه رفتار می کند. جریان هوا، در عملکرد خودرو همیشه تأثیر گذار بوده و امروزه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

خودرو سازان در گذشته فقط با نصب یک بال تأثیر آیرودینامیک را روی خودرو بررسی می کردند، اما امروزه با تحقیق در تأثیر بال عقب و اسپویلر در خودرو و توسعه این علم، قطعات آیرودنیامیکی بسیاری بر روی بدنه خودروها طراحی و نصب می شود.

قسمت زیری خودرو صاف و قسمت بالا دارای شکل قوس مانندی می باشد، به همین دلیل نیروی بالا برنده در خودرو ایجاد می شود، اما میزان این نیرو گاهی می تواند، بر وزن خودرو غلبه کند و باعث تصادفات و خسارات زیادی بشود.

تأثیر آیرودینامیک بال عقب در خودرو:
همانطور که گفته شد، خودروها دارای عواملی هستند که موجب به وجود آمدن نیروی بالا رونده در خودرو می شود، به همین دلیل مهندسان بال هایی برای خودرو طراحی و استفاده می کنند که ظاهری شبیه به بال هواپیما دارد، اما دقیقا به حالت برعکس آن به صورتی که سطح صاف در بالا و سطح منحنی در زیر بال قرار می گیرد و با اندکی زاویه رو به پایین نصب می شود.

تأثیر بال عقب و اسپویلر در خودرو این است که نیروی جریان هوای عبوری از بدنه، به جای بالا بردن ماشین، موجب چسبندگی بیشتر خودرو به سطح زمین بشود. این عمل باعث سنگینی عقب خودرو و کنترل بهتر در سرعت بالا و پیچ ها می شود.

بال عقب معمولا در خودروهای اسپرت در مقابل جریان هوا مقاومت می کند. این قطعه در سرعت های پایین که فشار هوا زیاد نیست، چندان کارایی ندارد و در بعضی از خودروها، به گونه ای طراحی می شود که به صورت الکتریکی یا الکتروهیدرولیکی، فقط در زمانی که سرعت خودرو بالا است بیرون بیاید.

نقش اسپویلر در خودرو:
یکی از قطعات تیونینگ و جانبی که پس از تولید خودرو، بیشترین محبوبیت را میان اسپرتی ها دارد، اسپویلر یا براگیر می باشد. جنس این قطعه غالبا از پلاستیک ای بی اس، فایبرگلاس یا الیاف کربن است.

اسپویلر ها ابتدا برای ماشین ها مسابقه ای طراحی و استفاده شدند، این قطعه برای رانندگانی که به دنبال برنده شدن در مسابقات بودند، یک مزیت به شمار می آمد، اما امروزه از اسپویلر در بسیاری از خودروهای شهری چه به صورت فابریک کارخانه و چه به صورت یک قطعه افزایشی مانند 206 هاچ بک، پژو 405 SLX و…. استفاده می شود.

به صورت مختصر، اسپویلر یک قطعه آیرودینامیکی است که وظیفه آن از بین بردن جابه جایی غیر مطلوب هوا روی بدنه خودرو می باشد.

اسپویلر قسمت انتهایی خودرو را تحت تأثیر قرار می دهد و هوای اطراف، مخصوصا هوای آشفته و متلاطم روی صندوق عقب خودروی در حال حرکت را کنترل کرده و می تواند، نیروی ناشی از جریان هوا که باعث خارج شدن خودرو از مسیر می شود، را خنثی و به سمت انتهایی خودرو هدایت کند.

دقت در انتخاب بال عقب و اسپویلر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که استفاده از اسپویلری که به طور ناقص طراحی شده باشد، می تواند باعث خارج شدن خودرو از سطح جاده شود. بنابراین برای بدنه هر خودرو به شکل خاص اسپویلر با طراحی مناسب آن باید تهیه و با زوایای صحیح نصب کرد.

مهم ترین قطعات آیرودینامیک:

  • بال عقب.
  • اسپویلر.
  • اسپلیتر.
  • دیفیوزر.

اسپلیتر، یکی از قطعات مهم و تأثیر گذار آیرودینامیک خودرو محسوب می شود. اسپلیتر بر زیر سپر نصب شده و از ورود باد به زیر خودرو جلوگیری می کند.

زمانی که باد به زیر خودرو نفوذ می کند، ممکن است، راننده کنترل خودرو را به دلیل سرعت بالا از دست بدهد و باعث تصادف و خسارات زیادی بشود، اما با استفاده از این قطعه می توانید، از این اتفاق جلوگیری کنید.

دیفیوزر، در دو مدل دیفیوزر سپر جلو و سپر عقب طراحی و تولید می شود و اغلب خودرو ها به صورت فابریکی این قطعه را دارند.

دیفیوزر به جریان هوای زیر خودرو سرعت بیشتری می دهد و باعث افزایش قدرت رو به پایین در خودرو می شود که این امر از بلند شدن خودرو از سطح زمین جلوگیری می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>