اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

25 دستور کاربردی اتوکد:

اتوکد

کاربرد دستور OOPS در اتوکد چیست؟
OOPS، یک دستور کاربردی اتوکد و روشی عالی برای مقایسه ترسیمات در حالت وجود و عدم وجود برخی از اشیا است.

اگر در حین طراحی، اشیایی را حذف کرده باشید، با فعال کردن دستور OOPS، اشیا حذف شده بازمی گردند. تفاوت اصلی این دستور کاربردی اتوکد با کلید ترکیبی Ctrl+Z این است که OOPS، بدون تغییر دادن ترسیمات فعلی شما، اقدام به بازگردانی آخرین اشیا حذف شده می کند.

به این ترتیب، شما می توانید با خیال راحت شی مورد نظر خود را حذف کنید؛ به طراحی خود ادامه دهید؛ و در صورت نیاز به شی حذف شده، به کمک OOPS آن را به طرح خود بازگردانید.

کاربرد دستور BURST در اتوکد چیست؟
BURST، یک دستور کاربردی اتوکد برای جدا کردن تمام المان های یک شی است. در اتوکد، دستورهای مختلفی برای تبدیل یک شی به چندین المان مجزا وجود دارد. استفاده دستور EXPLODE، شناخته شده ترین روش برای این کار محسوب می شود.

با این وجود، در صورت وجود برچسب یا اصطلاحا «اتریبیوت» (Attribute) بر روی شی (مانند تصویر زیر)، استفاده از EXPLODE، برچسب را تغییر می دهد.

دستور BURST، مشکل بالا را حل می کند. در صورت استفاده از این دستور کاربردی اتوکد می توانید شی مورد نظر خود را به المان های مجزا تبدیل کنید؛ بدون اینکه تغییری در Attribute رخ دهد.

یعنی المان های سمت چپ و راست در تصویر بالا، هنگام استفاده از دستور BURST مشابه خواهند بود. به علاوه، در این روش، هر یک از المان های مجزا به داده های موجود در Attribute متصل خواهند بود.

کاربرد دستور OVERKILL در اتوکد چیست؟
OVERKILL، یک دستور کاربردی اتوکد است که باعث بهبود عملکرد شما در هنگام طراحی می شود. با تایپ، تنظیم و فعال سازی این دستور، اتوکد تمام اشیا و المان های انتخابی را مورد بررسی قرار می هد.

سپس، در صورت وجود المان های تکراری و خط های اضافی (روی هم افتاده)، آن ها را حذف می کند. در واقع، این دستور کاربردی اتوکد با بهینه سازی و تمیز کردن ترسیمات، دقت و سرعت کار را افزایش می دهد و بروز خطا در هنگام رسم جلوگیری می کند.

کاربرد دستور QDIM در اتوکد چیست؟
دستور QDIM، یک روش سریع برای رسم نمایش ابعاد اشیا است. این دستور کاربردی اتوکد برای ایجاد سریع مجموعه ای از نمایش گرهای ابعاد خطوط مبنا یا نمایش ابعاد مجموعه ای از دایره ها و قوس ها مورد استفاده قرار می گیرد. QDIM، سرعت و نظم طراحی شما را بهبود می بخشد.

کاربرد دستور DIMROTATED در اتوکد چیست؟
DIMROTATED، یک دستور کاربردی اتوکد برای ایجاد نمایش ابعاد اشیا دوران یافته (کج) است. این دستور، یکی از قابلیت های مخفی اتوکد محسوب می شود که در راهنما و حتی در جعبه ابزار نرم افزار نیز قرار ندارد. دسترسی به دستور تنها از نوار دستور پایین صفحه امکان پذیر است.

نمونه ای از ایجاد نمایش ابعاد یک شی کج (نسبت به زوایه دید کاربر) با استفاده از دستور DIMALIGNED
در بسیاری از موارد، کاربران برای ایجاد نمایش ابعاد از دستور DIMALIGNED یا آیکون آن در نوار ابزار استفاده می کنند. مشکل این دستور، هم راستا نبودن نمایش ابعاد برای اشیا کج است. استفاده از دستور DIMROTATED، این مشکل را برطرف می کند.

کاربرد دستور CLOSEALL در اتوکد چیست؟
CLOSEALL، دستوری برای بستن تمام ترسیمات و پنجره های باز در نرم افزار است. این دستور کاربردی اتوکد برای افرادی مناسب است که به طور هم زمان بر روی چندین فایل و نچره کار می کنند. شاید این قابلیت در نگاه اول زیاد مهم به نظر نرسد اما در هنگام نیاز به بستن تعداد زیادی پنجره، زمان مناسبی را برای شما ذخیره خواهد کرد.

کاربرد دستور SAVEALL در اتوکد چیست؟
SAVEALL، یک دستور کاربردی اتوکد است که برای ذخیره سریع تمام ترسیمات و پنجره های باز در نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش از بستن پنجره ها با استفاده از دستور CLOSEALL، از این دستور کاربردی استفاده کنید تا مجبور به تایید ذخیره تغییرات در هنگام بسته شدن پنجره ها یا از دست دادن تغییرات اعمال شده نباشید. در واقع، دستورات CLOSEALL و SAVEALL به صورت مکمل برای صرفه جویی در زمان به کاربر کمک می کنند.

کاربرد دستور QSELECT در اتوکد چیست؟
دستور QSELECT، یک روش دقیق برای فیلتر کردن اشیا بر اساس نوع و خواص است. با استفاده از این دستور کاربردی اتوکد می توان هر نوع شی یا اشیا (نقطه، خط، صفحه، شی منفرد، ترکیب چند شی) با هر مشخصاتی (رنگ، لایه، شفافیت، ضخامت) را انتخاب کرد.

هنگام استفاده از QSELECT، پنجره ای باز می شود که علاوه بر تعیین مشخصات، امکان پنهان کردن اشیا انتخابی یا نگه داشتن آنها و پنهان کردن باقی اشیا را فراهم می کند.

کاربرد دستور BOUNDARY در اتوکد چیست؟
BOUNDARY یا BO، یک دستور کاربردی اتوکد است که امکان ایجاد مرزهای مشخص نواحی بسته را فراهم می کند. این دستور، کاربردهای متعددی دارد. اگر نواحی مشترکی بین اشیا موجود در ترسیمات وجود داشته باشد، با استفاده از BOUNDARY می توان یکی شی جدید و منطبق بر روی آن ناحیه ایجاد کرد.

یکی دیگر از کاربرهای دستور BOUNDARY، برش زدن اشیا است. البته این دستور شی را به طور مستقیم برش نمی زند. به عنوان مثال، با رسم قطر یک دایره، فعال سازی BOUNDARY و حذف دایره اولیه، شی جدیدی به وجود می آید که نصف شی قبلی است.

کاربرد دستور MLEDIT در اتوکد چیست؟
MLEDIT، یک دستور کاربردی اتوکد است برای ویرایش هم زمان چندین خط موازی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این دستور می توان تقاطع ها، نقاطع انقطاع و گوشه های چندین خط موازی را به سرعت ویرایش کرد.

کاربرد دستور IMAGECLIP در اتوکد چیست؟
دستور IMAGECLIP، امکان برش زدن تصاویر در محیط اتوکد را فراهم می کند. با استفاده از این دستور کاربردی اتوکد می توانید هر تصویری را به هر شکل دلخواه (مربعی، دایره ای، چندضلعی و غیره) برش بزنید.

کاربرد دستور PFACE در اتوکد چیست؟
دستور PFACE، یکی ابزارهای رسم سه بعدی در اتوکد است که برای ایجاد صفحات سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. با فعال سازی این دستور کاربردی اتوکد و انتخاب رئوس بخش باز یک شی سه بعدی، صفحه ای برای بستن شی ایجاد می شود.

کاربرد دستور TIME در اتوکد چیست؟
TIME، یک دستور کاربردی اتوکد است که اطلاعات مفیدی را در مورد زمان های مربوط به ترسیمات در اختیار کاربر قرار می دهد.

این دستور برای بررسی زمان ایجاد فایل، آخرین زمان اعمال تغییرات بر روی فایل، مدت زمان ویرایش فایل (زمان مفید)، مدت زمان باز بودن نرم افزار در هنگام کار با فایل و زمان باقی مانده تا ذخیره خودکار فایل را نمایش می دهد. دستور TIME، ابزار جالبی برای نظارت و بهبود عملکرد طراحی است.

کاربرد دستور SKETCH در اتوکد چیست؟
SKETCH، یک دستور کاربردی اتوکد است که برای رسم آزادانه اشیا مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر ابزارهای رسم در اتوکد به صورت از پیش تعریف شده و ویژگی های قابل تنظیم هستند.

این مسئله دقت بیشتر ترسیمات را در پی دارد. با این وجود، دستور SKETCH به کاربر اجازه می دهد تا هر شی دلخواهی را مانند یک نقاشی بر روی مدل ایجاد کند.

کاربرد دستور MATCHPROP در اتوکد چیست؟
MATCHPROP، یک دستور کاربردی اتوکد است که ویژگی های یک شی را کپی و بر روی شی یا اشیا دیگر اعمال می کند. این قابلیت جالب، در هنگام رسم چندین شی مشابه در یک فایل یا انتقال ویژگی ها از ترسیمات یک فایل به فایل دیگر کاربرد دارد. با تایپ MATCHPROP در نوار فرمان و فشردن Enter، این دستور در تمام پنجره ها فعال می شود.

MATCHPROP، امکان اعمال ویژگی ها به صورت تک یا انتخاب مجموعه ای از اشیا و اعمال ویژگی ها به صورت یکجا به تمام آن ها را فراهم می کند. این دستور برای رسم مدل های استاندارد بسیار مناسب است.

کاربرد دستور MULTIPLE در اتوکد چیست؟
دستور MULTIPLE، یکی از ابزارهای کاربردی اتوکد برای افزایش سرعت ترسیم اشیا تکراری یا انجام فعالیت های مشابه است.

این دستور کاربردی اتوکد برای تکرار پیوسته یک دستور مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگر قصد رسم چندین دایره در مدل خود را دارید، می توانید پس از تایپ MULTIPLE و فشردن Enter، نام دستور مربوطه (در این مثال CIRCLE یا C) را وارد و دوباره کلید Enter را فشار دهید. پس از رسم دایره مورد نظر، دستور همچنان فعال باقی می ماند. تنها راه خروج از دستور، فشردن کلید Esc است.

کاربرد دستور CHAMFAR در اتوکد چیست؟
CHAMFAR، یک دستور کاربردی اتوکد است که برای ایجاد سریع پخ در گوشه های اشیا دو بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستور، یکی از ابزارهای پرکاربرد در اتوکد است. برای عملکرد بهتر این دستور می توان آن را به همراه دستور TRIM استفاده کرد.

کاربرد دستور ZOOMFACTOR در اتوکد چیست؟
ZOOMFACTOR، یک دستور کاربردی اتوکد است که برای سفارشی سازی سرعت و میزان بزرگ نمایی/کوچک نمایی مدل مورد استفاده قرار می گیرد.

در هنگام بزرگ نمایی/کوچک نمایی در نمای طراحی، مدل با یک ضریب مشخصی بزرگ یا کوچک می شود. مقدار پیش فرض این ضریب در اتوکد، 60 است. با استفاده از دستور ZOOMFACTOR می توانید این ضریب را تغییر دهید تا مدل با سرعت بزرگ نمایی/کوچک نمایی کمتر یا بیشتر شود.

کاربرد دستور FILEDIA در اتوکد چیست؟
FILEDIA، یک دستور کاربردی اتوکد است که امکان نمایش گزینه های یک دستور به صورت کادر را فراهم می کند.

به منظور فعال سازی این قابلیت، پس از تایپ دستور FILEDIA و فشردن کلید Enter، عدد 1 را وارد و دوباره کلید Enter را فشار دهید. اکنون بعد از فعال سازی هر دستور یا کلیک بر روی آیکون آن، گزینه های موجود به صورت کادر در فضای مدل سازی ظاهر می شوند.

به عنوان مثال، دستور برش زدن شی در اتوکد، SECTIONPLANE است. اگر از بین گزینه های برش این دستور، گزینه Orthographic را انتخاب کنید، با تصویر بالا روبه رو خواهید شد. همان طور که مشاهده می کنید، علاوه بر گزینه های خط فرمان، کادری شامل این گزینه ها در کنار نشانگر ماوس ظاهر شده است. با کلیک بر روی هر گزینه، دستور مربوط به آن فعال می شود.

کاربرد دستور RECOVER در اتوکد چیست؟
دستور RECOVER، به منظور تعمیر فایل های آسیب دیده اتوکد مورد استفاده قرار می گیرد. این دستور کاربردی اتوکد با استخراج حداکثری داده های سالم، امکان باز کردن فایل های خراب با فرمت DWG، DWT و DWS را فراهم می کند.

کاربرد دستور VIEWRES در اتوکد چیست؟
VIEWRES، یک دستور کاربردی اتوکد است که کیفیت نمایش ترسیمات را تنظیم می کند. در صورت استفاده از فایل های خارجی (فایل های ساخته شده در یک سیستم دیگر)، اتوکد اقدام به تغییر کیفیت نمایش اشیا یا اصطلاحا رزولوشن آن ها می کند. در این حالت امکان دارد، یک دایره به شکل یک چندضلعی دیده شود.

معمولا کاربران در مواجه با مشکل تصویر بالا، از دستور REGEN استفاده می کنند. با این وجود، راه حل ساده برطرف کردن این مشکل، به کارگیری دستور VIEWRES است.

پس از تایپ این دستور و فشردن کلید Enter، دقت مورد نظر (مثلا عدد 1000) را وارد کنید. به این ترتیب، مشکل کاهش کیفیت در هنگام نمایش و جابه جایی در فایل های خارجی برطرف می شود.

کاربرد دستور WIPEOUT در اتوکد چیست؟
دستور WIPEOUT، با تعیین یک محدوده بر روی خط ها و اشیا، امکان پوشاندن المان های زیر محدود انتخابی را فراهم می کند. در صورت استفاده از این دستور، بهتر است تمام محدوده ها را در یک لایه قرار دهید تا در مواقع دلخواه، آن ها را به طور همز مان پنهان یا پدیدار کنید.

کاربرد دستور RULESURF در اتوکد چیست؟
RULESURF، یک دستور کاربردی اتوکد است که برای ایجاد سریع یک سطح بین دو منحنی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد دستور TORIENT در اتوکد چیست؟
دستور TORIENT، به منظور دوران المان های متنی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار کاربردی اتوکد، جهت گیری متن را مطابق با زاویه مشخص یا راستای شی انتخابی تغییر می دهد.

کاربرد PSLTSCALE در اتوکد چیست؟
PSLTSCALE، یک دستور کاربردی است که به منظور یکسان سازی مقیاس خط ها در Viewport و Layout استفاده می شود.

بسیاری از کاربران با این دستور آشنایی دارند و از آن استفاده می کنند. با این وجود، نکته ای که اکثر کاربران نمی دانند این است که با تغییر Layout، تنظیمات مقیاس به حالت اول بازمی گردد. به این ترتیب، باید در هر Layout این دستور را تکرار کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>