اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سد

در آنالیز لرزه ای سدهای بتنی معمولاً فونداسیون بدون جرم فرض می شود. روش های جدید نشان می دهد که این فرض، که به عنوان یک روش استاندارد پذیرفته شده، تأثیر مصالح فونداسیون و میرایی تشعشعی را در پاسخ دینامیکی سد در نظر نمی گیرد.

با توجه به اینکه در سدهای قوسی، نیرو از طریق یک رفتار قوسی به تکیه گاه ها منتقل می شود، اندرکنش سد و فونداسیون در پاسخ لرزه ای این نوع از سدها بسیار مهم است. در آنالیزهای سدهای بتنی وزنی و قوسی روش های مختلفی برای مدلسازی تأثیر اندرکنش مخرن و فونداسیون در رفتار سازه اصلی موجود است.

شکل وابعاد فونداسیون در روش فونداسیون بدون جرم تأثیری در تغییر مکان تاج سد و تنش های قوسی و طره ای ندارد. در روش فونداسیون جرمدار نیز شکل و ابعاد فونداسیون تأثیری در تغییر مکان تاج سد و تنش های قوسی ندارد اما تغییر شکل فونداسیون از مکعب مستطیل به نیمکره باعث افزایش تنش های طره ای شده است. افزایش شعاع فونداسیون نیز تأثیری در رفتار لرزه ای سد نداشته است.

برای در نظر گرفتن جرم و میرایی تشعشعی در فونداسیون سدها از مدل ویسکوز، که قابل استفاده در روش مستقیم در فضای زمانی بوده، استفاده شده است. با توجه به این که این مدل سازی ها قابل استفاده در تحلیل هایی است که در فضای زمان انجام می شود می توان از آنها در مدل های غیر خطی نیز استفاده نمود.

نتایج نشان داد که جرم فونداسیون باعث کاهش پاسخ سد بتنی قوسی می شود. این کاهش در تنش های طره ای خیلی بیشتر از تنش های قوسی و تغییر مکان تاج سد است. بنابراین طرح هایی که بر اساس نتایج مدل بدون جرم سد طراحی شده اند، طرح های دست بالایی هستند.از طرف دیگر شکل و ابعاد فونداسیون تأثیر زیادی در نتایج تحلیل ها نداشت. بنابراین مدلسازی فونداسیون به ابعادی که هم اندازه با سد باشد می توان تأثیر سختی، جرم و میرایی تشعشعی را در مدل لحاظ نمود و نیازی به مدلسازی فونداسیون با ابعاد بزرگ نیست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>