اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاربرد میلگرد انتظار در فونداسیون چیست؟
فونداسیون، پایین ترین بخش سازه است که وظیفه انتقال و توزیع بارهای اعمال شده از طرف بخش های بالایی نظیر ستون و دیوار را برعهده دارد.

آرماتور_انتظار3

در طراحی فونداسیون، آرماتورهای انتظار به عنوان یکی از اتصالات مهم و از پارامترهای موثر در تحلیل نیرو و گشتاورهای اعمال شده بر سازه در نظر گرفته می شوند.

در فونداسیون، وظیفه انتقال نیروهای فشاری و کششی بر عهده این آرماتورهای انتظار است.

کاربرد میلگرد انتظار در فونداسیون باسکولی چیست؟
آرماتور انتظار به طور گسترده برای تقویت اتصال بین ستون یا دیوارهای موجود بر روی پی های باسکولی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این حالت، میلگردهای انتظار پیش از بتن ریزی در محل فونداسیون جانمایی شده و سپس به آرماتور طولی ستون یا دیوار وصله می شوند.

آرماتور_انتظار2

تصویر بالا، آرماتورهای انتظار بین ستون و فونداسیون را نمایش می دهد. در حالتی که انتظار می رود تمام میلگردهای ستون تحت فشار قرار بگیرند، میلگردهای انتظار تا عمق مشخصی از فونداسیون گسترش پیدا می کنند تا انتقال بارهای فشاری به خوبی انجام شود.

در این حالت، آرماتور انتظار معمولا تا تراز آرماتور خمشی ادامه می یابد و سپس خم (قلاب) می شود. مساحت سطح مقطع آرماتور انتظار باید حداقل 0.5 درصد مساحت سطح تماس بین ستون و فونداسیون باشد.

طول موثر میلگرد انتظار در فونداسیون باسکولی چقدر است؟
مطابق استاندارد ACI 318-14، انتقال بارهای فشاری، به طول اتصالات میان ستون و فونداسیون بستگی داشته و خم ریشه ستون در فونداسیون، تأثیری بر روی عملکرد آرماتور انتظار در انتقال بارهای فشاری ندارد.

به طور کلی، به منظور اطمینان از عملکرد مناسب سازه در انتقال بارهای فشاری، باید حداقل طول موثر میلگرد انتظار در فونداسیون را بر اساس رابطه زیر محاسبه کرد:

h>ldc+r+dbd+2dbf+C

  • h: حداقل طول موثر میلگرد انتظار.
  • ldc: فاصله سطح فونداسیون تا شروع خم میلگردهای انتظار.
  • r: شعاع خم میلگرد انتظار (قطاع بخش خمیده).
  • dbd: قطر میلگرد انتظار.
  • dbf: قطر میلگرد خمشی.
  • C: فاصله میلگردهای خمشی با کف فونداسیون.

آرماتور انتظار باید توانایی تحمل تمام نیروهای کششی (مستقیم و غیر مستقیم) موجود در سطح اتصال بین فونداسیون و ستون را داشته باشد. مهار کششی میلگردهای انتظار در یک فونداسیون معمولا توسط یک قلاب استاندارد با خم 90 درجه فراهم می شود.

این قلاب در انتهای آرماتور انتظار به وجود می آید. طول قلاب استاندارد مورد استفاده در آرماتورهای انتظار باید حداقل برابر با 15 سانتی متر یا 8 برابر قطر میلگرد مورد استفاده باشد.

محل بیرون زدگی میلگرد انتظار از فونداسیون چگونه است؟
محل بیرون زدگی آرماتور انتظار از فونداسیون بر روی فرآیند نصب آرماتورهای پیش ساخته ستون (کیج ستون) تأثیرگذار می گذارد. محل بیرون زدگی آرماتورها نباید هیچ تداخلی با میلگردهای طولی و خاموت های ستون داشته باشد.

کاربرد میلگرد انتظار در فونداسیون گسترده چیست؟
آرماتور انتظار در پی گسترده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه به کارگیری این آرماتورها برای اتصال پی گسترده و ستون یا دیوارهای روی آن، مشابه پی باسکولی است.

در این حالت نیز باید آرماتور انتظار را تا تراز میلگردهای خمشی فونداسیون ادامه داد و انتهای پایینی آن ها را تحت زاویه 90 درجه خم کرد.

این کار، امکان بستن میلگردهای انتظار به ردیف های بالایی و پایینی میلگردهای فونداسیون برای جلوگیری از جابه جایی آن ها در حین بتن ریزی را فراهم می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>