اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعریف پیکتاژ چیست؟
«پیاده کردن» (Setting Out) یا اصطلاحا پیکتاژ، انتقال نقاط و خطوط یک طرح از روی نقشه بر روی زمین با حفظ تناسب، شکل و موقعیت است.

پیکتاژ

استاندارد ISO 7078، پیکتاژ را به عنوان فرآیند علامت گذاری محل قرارگیری و تراز المان ها برای ساخت سازه بر اساس مجموعه ای از علامت های مرجع تعریف می کند.

به طور کلی، سازه بر روی محل پیکتاژ اولیه بنا می شود. این عملیات، با فراهم کردن امکان اجرای سریع و پیوسته سازه، زمان و هزینه ساخت را به حداقل می رساند.

بسیاری از منابع، پیکتاژ را فرآیند معکوس نقشه برداری در نظر می گیرند؛ چراکه در نقشه برداری، مشخصات یک محدوده بر روی کاغذ رسم شده و در پیکتاژ، محل قرارگیری المان های موجود در نقشه بر روی یک محدوده پیاده سازی می شود.

با این وجود، اکثر روش ها و تجهیزات نقشه برداری برای پیاده کردن طرح نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل، پیکتاژ را باید به عنوان یکی از کاربردهای نقشه برداری در نظر گرفت (نه معکوس آن).

کاربردهای پیکتاژ کدام هستند؟
پیکتاژ یکی از مراحل ضروری در ساخت و گسترش سازه هایی نظیر ساختمان مسکونی، ساختمان تجاری، پارکینگ، برج، جاده، سد، پل، فرودگاه و تونل است.

این عملیات پیش از نصب علائم راهنمایی، محوطه سازی فضاها و حتی آماده سازی بستر زمین برای آبیاری و کشاورزی نیز اجرا می شود.

به طور کلی، هر پروژه ی مهندسی که شامل نقشه برداری باشد، به پیاده کردن نقشه نیز نیاز خواهد داشت.

به عنوان مثال، طراحی ماشین آلات بزرگ مانند کشتی و هواپیما توسط نقشه برداری صنعتی انجام می گیرد. از این رو، پیاده کردن طرح برای نصب قطعات، یکی از مراحل ساخت ماشین آلات بزرگ صنعتی خواهد بود.

اهمیت پیکتاژ در چیست؟
پیکتاژ، امکان انتقال دقیق پلان های اجرایی از روی نقشه به روی زمین را فراهم می کند. این عملیات، اولین قدم در مرحله اجرای سازه های فولادی و بتنی است.

از این رو، دقت مراحل بعدی اجرای سازه به نحوه پیاده کردن نقشه بستگی خواهد داشت. وجود خطا در این فرآیند می تواند باعث هدررفت زمان و صرف هزینه های بسیار زیاد برای تصحیح اشتباهات شود. به همین دلیل، پیکتاژ باید توسط افراد ماهر و باتجربه صورت گیرد.

اجرای دقیق پیکتاژ یکی از اصلی ترین بخش های ساخت سازه است. با این وجود در بسیاری از موارد، مخصوصا در پروژه های کوچک، اهمیت آن نادیده گرفته می شود.

اهمیت پیکتاژ به حدی است که تمام مراحل اجرای آن باید به طور دقیق و ترجیحا توسط کارشناسان مختلف بازرسی شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>