اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دال معمولی چیست و چه کاربردی دارد؟
«دال معمولی» (Conventional Slab)، دالی است که بر روی ستون و تیر قرار می گیرد. ضخامت دال معمولی از دال تخت کمتر است؛ چراکه در این حالت، بارهای اعمال شده ابتدا توسط تیر و سپس توسط ستون انتقال داده می شوند.

دال_بتنی3

علاوه بر این، قالب بندی مورد نیاز برای اجرای دال معمولی نسبت به دال تخت بیشتر است. در این دال ها، نیازی به استفاده از سرستون نیست.

ضخامت دال بتنی معمولی بین 10 تا 15 سانتی متر تغییر می کند. این ضخامت، به بارهای سنگین مورد انتظار ساختمان بستگی دارد.

شکل این نوع دال معمولا به صورت مربعی با ابعاد 4*4 متر است. به طور کلی، دو نوع میلگرد (آرماتور) در دال های معمولی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • میلگردهای عرضی (افقی) که با عنوان می‌گردهای اصلی شناخته می شوند.
  • میلگردهای طولی (عمودی) که با عنوان میلگردهای توزیع شناخته می شوند.

بر اساس نسبت طول به عرض، دال بتنی معمولی را می توان به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم بندی کرد.

دال یک طرفه چیست و چه کاربردی دارد؟
دال بتنی یک طرفه، نوعی از دال های معمولی است که از دو سمت توسط تیرها نگهداری می شود. نسبت دهانه بزرگ تر به دهانه کوچک تر در این نوع دال، بزرگ تر یا برابر 2 است.

دال بتنی یک طرفه معمولا در ساخت ایوان مورد استفاده قرار می گیرد. دال های یک طرفه، بارهای اعمال شده را در یک جهت تحمل می کنند.

به عبارت دیگر، خمش این دال ها در یک جهت رخ می دهد. البته، به منظور توزیع یکنواخت بار و افزایش مقاومت دال در برابر تنش های ناشی از تغییرات دمایی و جمع شدگی، میلگردهای طولی درون دال یک طرفه مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی، حداقل بعد دال های معمولی برابر 4 متر است. با این وجود، یکی از بعدهای دال بتنی یک طرفه (عرض آن) برابر 4 متر و دیگری (طول آن) بیشتر از 4 متر است.

میلگردهای مورد استفاده در بعد کوچک این دال از نوع عرضی و میلگردهای بعد بزرگ از نوع طولی هستند. تمام دال های طره ای (مانند بالکن یا ایوان)، نوعی از دال های یک طرفه محسوب می شوند.

دال دو طرفه چیست و چه کاربردی دارد؟
دال بتنی دو طرفه، نوعی از دال های معمولی است که از چهار طرف توسط تیر و ستون نگهداری می شود. نسبت دهانه بزرگ تر به دهانه کوچک تر در این نوع دال، کوچک تر از 2 است.

دال های دو طرفه، بارهای اعمال شده را در هر دو جهت تحمل می کند. این نوع دال، معمولا در اجرای سقف و کف ساختمان های چندطبقه مورد استفاده قرار می گیرد.

طول و عرض دال های دو طرفه بیشتر از 4 متر است. به دلیل احتمال رخ دادن خمش در هر دو جهت، میلگردهای اصلی در جهت های افقی و عمودی به کار برده می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>