اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ستون مشبک

ستون عضوی است که معمولاً به صورت عمودی در ساختمان نصب می شود و نیروی محوری را تحمل می کند. نیروهای محوری به صورت نیروی فشاری ناشی از بار مرده و بار زنده وارده بر سطح کف طبقات است که به طور مستقیم و یا از طریق تیر به ستون منتقل می شود. علاوه بر نیروی فشاری، در قاب های خمشی، ستون ها تحت تأثیر لنگر ناشی از بارهای قائم و جانبی به علت اتصال صلب تیر به ستون نیز قرار دارند. سهم هر ستون از بار طبقه، مساحتی محصور در نصف فاصله ی ستون مورد نظر و ستون های پیرامونی آن است که به آن سطح بارگیر گفته می شود.

کمانش اعضای تحت فشار

کمانش یعنی ناپایداری و از بین رفتن عضو، تحت تغییرشکل های جانبی زیاد که به علت نیروها یا تنش های فشاری رخ می دهد. در اعضای تحت فشار، علاوه بر انهدام یا تسلیم مصالح تحت تنش های فشاری، کمانش یا از بین رفتن پایداری ارتجاعی عضو می تواند تحت تنش های به مراتب کوچک تر از مقاومت نهایی مصالح، باعث خرابی گردد. این موضوع را می توان با اعمال نیروی فشاری به یک خط کش تجربه نمود. در عضو ساخته شده از نیمرخ فو لادی (مثال یک ستون فو لادی) کمانش به دو صورت ممکن است رخ دهد.

  • کمانش کلی عضو
  • کمانش موضعی اجزای بال یا جان نیمرخ به علت تنش های فشاری

نیروی کمانشی ستون نسبت مستقیم با مقطع ستون و نسبت عکس با ارتفاع آن در حد فاصل طبقات دارد. یعنی هر چه ابعاد مقطع ستون بزرگ تر باشد، نیروی کمانش آن بزرگ تر و هر چه ارتفاع آن بلندتر باشد، نیروی کمانش آن کوچک تر است.با افزایش نسبت لاغری، ستون لاغرتر شده و ظرفیت باربری فشاری آن کاهش می یابد. یک نیمرخ فو لادی ترکیبی از ورق های فو لادی نازک است (ورق های بال و جان). این اجزای نازک اگر به عللی تحت تنش های فشاری قرار گیرند کمانه می کنند و در نتیجه قسمتی از نیمرخ، خاصیت باربری خود را از دست می دهد. به این پدیده کمانش موضعی می گویند.

ستون مشبک

یک ستون مشبک یک نوع عضو فشاری است که از دو عضو مساوی و موازی هم که از هم فاصله دارند تشکیل شده است و این دو عضو به یکدیگر فقط در چند نقطه متصل هستند. این عضوها اغلب در اعضای فشاری سبک و ستون های سازه های فلزی سبک استفاده می شوند. مقاطع دوبل ناودانی اغلب به عنوان مقاطع ستون های بست دار استفاده می شوند که به وسیله بست ها فقط در چند نقطه به هم متصل می شوند بست ها معمولاً برای تحمل ممان خمشی و نیروی برشی برابر 5/2 درصد مجموع نیروی محوری برای کل عضو فشاری در هر نقطه از طول آن عضو طراحی می شوند.

و این نیروها بین دو بست موازی هم تقسیم می شود و بست ها به طور یکنواخت در طول عضو فشاری قرار می گیرند. به واسطه نیروهای جانبی (باد یا زلزله) ستون های مشبک بایستی نیروهای جانبی به علاوه نیروی فشاری محوری اولیه را تحمل کنند و به همین دلیل این اعضاء مثل تیرستون رفتار می کنند.متداولترین نوع ستون در ایران ستون های مرکبی است که دو تیرآهن در کنار هم قرار گرفته و قیدهای افقی یا چپ و راست، این نیمرخ ها را به هم متصل می کند. البته بست های چپ و راست که شکل های مثلثی را به وجود می آورند، دارای مقاومت بهتری نسبت به بست های موازی هستند. در مورد این گونه ستون ها، به ویژه ستون با بست موازی نکات زیر را رعایت کرد:

  • طول وصله، حداقل به فاصله مرکز تا مرکز دو نیم رخ باشد.
  • ضخامت تسمه از 40/1 طول آن کمتر نباشد.
  • در اطراف کلیه تسمه ها و در سطح تماس با بال نیم رخ ها عمل جوش کاری انجام گیرد. ( مجموع طول خط جوش در هر طرف صفحه نباید از طول صفحه کم تر شود).
  • فاصله قیدها و ابعاد ان بر اساس محاسبات فنی تعیین می شود.
  • در قسمت انتهایی ستون، باید حتماً از ورقی با طول حداقل برابر با عرض ستون استفاده کرد تا علاوه بر تقویت پایه، محل مناسبی برای اتصال بادبندهای فلزی به ستون به وجود آید.
  • در محل اتصال تیر به ستون لازم است قبلاً ورق تقویتی به ابعاد کافی روی بال های ستون جوش شده باشد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>