اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مشخصات بتن مورد استفاده در سقف کامپوزیت چیست؟
بتن، یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده سقف های کامپوزیت است. استفاده از بتن با استحکام و اسلامپ نامناسب، کیفیت سقف نهایی را کاهش می دهد.

سقف_کامپوزیت3

این مسئله می تواند ضررهای مالی و جانی قابل توجهی را در پی داشته باشد. در ادامه، به معرفی ویژگی های استاندارد بتن مورد استفاده در سقف های کامپوزیت می پردازیم.

نوع بتن مورد استفاده در سقف کامپوزیت چیست؟
در اجرای سقف کامپوزیت، از بتن معمولی یا بتن سبک استفاده می شود. معمولا استفاده از مدل های C25/30، C28/35 یا C32/40 بتن معمولی و مدل های LC25/28، LC28/31 یا LC32/35 بتن سبک برای ساخت سقف کامپوزیت رایج است.

چگالی بتن خشک مورد استفاده در سقف کامپوزیت، 24 کیلونیوتون بر متر مکعب برای بتن معمولی و 19 کیلونیوتن بر متر مکعب برای بتن سبک است. این مقادیر برای بتن تازه (آبدار) به ترتیب به 25 و 20 کیلونیوتن بر متر مکعب می رسد.

نکته: در صورت دسترسی به بتن سبک، استفاده از این نوع بتن در ساخت سقف های کامپوزیت مناسب تر خواهد بود؛ چراکه بتن سبک از مزایایی نظیر وزن کمتر (25 درصد کاهش وزن نسب به بتن معمولی)، ضخامت پایین تر و عملکرد بهتر از نظر مقاومت در برابر آتش بهره می برد.

عیار بتن مورد استفاده در سقف کامپوزیت به چه صورت است؟
عیار بتن، حداقل مقاومت فشاری مورد نیاز بتن برای ساخت یک سازه بتنی است. طبق استانداردهای BS EN 206-1 و BS 8500، به منظور اجرای سقف کامپوزیت باید از بتنی با عیار C25/30 یا LC25/28 استفاده کرد.

برای به کارگیری بتن به عنوان سطح پوششی نیز استفاده از بتنی با عیار C28/35 یا C32/40 پیشنهاد می شود.

پرداخت بتن سقف کامپوزیت چگونه انجام می شود؟
به منظور پرداخت سقف کامپوزیت دو حالت وجود دارد. در حالت اول، بتن به عنوان سطح پوششی برای پرداخت سقف مورد استفاده قرار می گیرد.

در حالت دوم، از المان هایی نظیر کف کاذب، شمشه، پارکت، کاشی و غیره برای پوشاندن بتن سقف استفاد می شود.

بتن به عنوان سطح پوششی:
در این حالت، ابتدا زمانی را به سفت شدن بتن سقف اختصاص می دهند. پس از گذشت این زمان، سطح سقف با استفاده از ماله برقی صاف، فشرده و جلا داده می شود. این کار، سختی و دوام سطح بتن را افزایش می دهد (استاندارد BS 8204).

کف سازی:
در این حالت، پرداخت سقف کامپوزیت توسط ماله چوبی، ماله دسته دار یا ماله موتوری صورت می گیرد.

خشک شدن بتن سقف کامپوزیت به چه صورت است؟
در سقف های کامپوزیت، فقط سطح بالایی بتن در معرض هوا قرار دارد. به همین دلیل، خشک شدن بتن در سقف کامپوزیت از خشک شدن یک دال بتن مسلح معمولی بیشتر طول می کشد.

در صورت استفاده از کف های حساس به رطوبت، زمان انتظار برای خشک شدن بتن افزایش می یابد.

به همین دلیل، در شرایطی که زمان کافی برای خشک شدن بتن وجود ندارد، باید ویژگی های بتن مورد استفاده، نحوه عملیات زهکشی و استفاده یا عدم استفاده از کف های ضد آب را هنگام طراحی در نظر گرفت.

تراز بودن بتن سقف کامپوزیت چگونه بررسی می شود؟
هنگام اجرای سقف کامپوزیت، نیازی به تراز و صاف کردن دقیق سطح بتن وجود ندارد؛ مگر اینکه این مسئله بسیار ضروری باشد.

در واقع، تراز کردن سطح بتن به دلیل تغییرشکل های احتمالی در نزدیکی تیرها و همچنین خمش احتمالی سقف پس از برداشتن شمع ها (در صورت شمع بندی) بسیار دشوار خواهد بود. معمولا تراز بودن دو محل (سطح بتن و سطح تیر نگهدارنده) در اجرای سقف کامپوزیت مورد بررسی قرار می گیرد.

میزان اختلاف ارتفاع مجاز نسبت به سطح مبنا برای این دو محل عبارت است از:

  • سطح بالایی بتن: 15± میلی متر.
  • سطح تیر نگهدارنده: 10± میلی متر.

اختلاف ارتفاع سطح معمولا در محل ستون ها اندازه گیری می شود. طبق استاندارد BS 8204، سه سطح اختلاف تراز برای سطح بتن تعریف شده است. جدول زیر، این سطوح اختلاف تراز را نمایش می دهد.

سقف_کامپوزیت2

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>