اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


روشنایی


مجموعه ورودی ها

ورودی اصلی عموماً به عنوان فضای معرفی مجموعه مطرح است و با توجه به این مسئله باید قابل رویت بو دن و تشخیص آ ن ها از فضای اطراف با سهولت انجام گیرد. بنابراین برای نورپردازی این قسمت عمدتاً از چراغ های پرنور و نورافکن استفاده شود. استفاده از زاویه تابش مناسب به گو نه ای که موجب خیرگی چشم در افراد نشود و علاوه بر آن در ایجاد زیبایی فضای ورودی نیز مؤثر باشد، از ویژگی های نورپردازی این قسمت است.

مسیر چند منظوره

مقدار نور، زیبایی، فواصل چراغ ها نسبت به یکدیگر و نسبت به عرض خیابان از جمله مسائلی هستند که اهمیت بسزایی دارند. به وسیله نورپردازی می توان مسیرهای عبور و مرور را طراحی و تعیین نمود. همچنین نور مورد استفاده برای روشن کردن این قسمت بر فضای سبز نیز اثر مستقیم دارد.

فضاهای سبز

نورپردازی حجم های تود ه ای از قبیل بته زار و گیاهان می توانند در برقراری ویژگی های بصری عمو می تأثیر بگذارند و دسترسی بهتر به این گونه فضاها و تسلط بر آ ن ها و همچنین بر وضوح پوشش های گیاهی می تواند مؤثر باشد, باید توجه داشت که گل، چمن، درخت و گیاهان مختلف به رنگ های گوناگون خودنمایی می کنند و هر کدام از آن ها، در روشنایی به خصوص جلوه دارند.

بنابراین باید برای روشن کردن آن ها از رو ش های متفاوتی استفاده نمود. بسیار از گیاهان که در طول روز با نور طبیعی قابل توجه نیستند وقتی در زمینه تاریک نورپردازی شوند منظره جالبی را ایجاد می کنند، درختان به عنوان اعضاء اصلی و حاکم بر فضای سبز هستند، لذا می توانند به عنوان عناصر نوری عظیم مورد استفاده قرار گیرند و به عنوان سطوحی در جهت ایجاد مفهوم بعد، مطرح شوند.

سطح دریاچه

بر آب های راکد مستقیماً نور تابنده نشود، بلکه با استفاده از آینه و شیشه نور تغییر جهت داده و بر آب تابانید تا تصویر درختان و سایر اشیاء در آن انعکاس یابد. فواره های مجموعه رقص آب را نمی توان به طور بسیار دقیقی روشن نمود، چون نور بایستی از میان پودر آب عبور داده شود، می توان لامپ ها را در زیر سطح آب نصب شوند.

زمین بازی و والیبال ساحلی

مهم ترین و اصلی ترین مطلبی که برای روشنایی زمین بازی مطرح است ایمنی بوده که از دو جهت قابل بررسی است. نخست از جهت ایمن بودن وسایل روشنایی مورد استفاده در این بخش و دومین مطلب مربوط به تأمین روشنایی کافی جهت بازی است. زاویه نورافکن ها باید طوری تنظیم شود که حتی المقدور، در تمام نقاط مختلف میدان، روشنایی یکسان و کافی باشد. همچنین ترکیب نورافکن ها در اطراف زمین ایجاد سایه های تند و طولانی را ایجاد ننماید.

آلاچیق و پیکنیک ها

طراحی نور پردازی، در محل های نشستن باید دارای ویژ گی های روانشناسانه نیز باشد، به طوری که افراد به هنگام نشستن و استراحت در مکانی که واجد نورپردازی مناسبی است باید احساس آرامش و امنیت نماید و جنبه های خصوصی گرایانه فضا به طور کامل از بین نرفته باشد. این مکان ها از یک سو نباید به وسیله نورافکن ها و چراغ های پر نور محاصره شوند و از سوی دیگر نیز نباید در تاریکی فرو رفته و یا با نورهای بسیار ضعیف طراحی شوند.

سایبان ها و آلاچیق ها

از این عناصر که معمولاً به صورت توقف های یک یا چند ساعته و به منظور نشستن، استفاده می شود. نیازمند نوری ملایم و نرم شده است. به همین منظور استفاده از ابزارهای نورپردازی در لابلای پوشش گیاهی موجود و یا بین دیواره و سقف سایبا ن ها و آلاچیق ها مناسب است.

تابلوها و عناصر نشانه (همانند پرچم های ورودی و تابلو های راهنما)

بهترین راه برای نورپردازی اشیا استفاده از نورهای مختلف به صورت توامان است. یک منبع نور به وسیله تضاد بین سطح جسم و سایه تیز آن باعث برجسته شدن شکل و فرم شی و منبع نوری دیگر با روشن کردن سطح شی باعث وضوح جزییات شی می‌شود. چنانچهدر اطراف تابلو ها و عناصر نشانه به جای استفاده از نورپردازی مناسب، چراغ های معمولی استقرار یابند نه تنها در ساعات روز اینگونه عناصر مزاحمت دید می شود بلکه به عنوان عوامل کاهنده ارز ش های بصری و اهمیت موضوع اصلی مطرح هستند.

تأثیر نور در ادراک فضای شهر از نظر احساسی

به واسطه نور، تصاویر عینی و ذهنی از دنیای اطراف در ذهن ما شکل می گیرد و فضای ادراکی تنها از طریق دریافت کیفیات فضای واقعی تصویر می شود. البته قابل ذکر است که فضای ادراکی با فضای واقعی یکی نیست. و تصویر ذهنی از فضا نتیجه نها یی است که در نتیجه ادراک روی داده است. کیفیت فضا، چونی و چگونگی فضاست که تأثیر عاطفی خاصی بر انسان می گذارد.

این کیفیت از ویژ گی های بالقوه آن منتج می شود که با حلول نور به فعل در می آیند نور روز ترکیبی از نور خورشید و نور آسمان است. در طبیعت نور خورشید نور مسلط یا اصلی است. رنگ آن گرم است و نواحی روشن و سایه ایجاد می کند.نور آسمان نور دوم یا فرعی است. رنگ آن سرد است و به صورت نوری نرم بر روی موضوعات می افتد. بدون عملکرد نور آسمان، سایه ها تیره و جزئیات غیر قابل دیدن می شود. نور بر روی ویژ گی های کیفی عناصر فضا تأثیر گذاشته و خصوصیات آن را تحت الشعاع قرار می دهد.

اما فضایی که با نور یکنواخت پرشده باشد کاملاً خنثی است. و در تاریکی محض اصولاً فضایی وجود ندارد. برخلاف این دو، فضایی که مملو از تضاد سایه روشن هاست، سرشار از نیروهای بصری است و از نظر فیزیکی و بصری محسوس است. نور بر روی خصوصیات فیزیکی فضا و هم بر روی خصوصیات کالبدی آن تأثیر گذاشته و فضای ادراکی را شکل می دهد. کیفیت نور با زمان تغییر می کند، در واقع نور بعد چهارم در ادراک فضاست.از جمله اثرات مثبت نورپردازی صحیح فضای شهر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود زندگی اجتماعی و فرهنگی

از طریق بالابردن کیفیت زندگی اجتماعی و غنا بخشیدن به فعالیت های فرهنگی، از جمله توسعه مراودات جمعی، تامین آرامش و آسایش سالمندان و کودکان، امکان گذران اوقات فراغت، افزایش امنیت رفت و آمد عابران پیاده، بهره گیری از جذابیت های تاریخی، تجاری و فرهنگی و…

بهبود سیمای کالبدی

  • از طریق ایجاد جذابیت چهره شهر و زیباسازی منظر شهری، تجهیزات خیابانی، امکان استفاده از امکانات فراغتی و مبلمان شهری، معابر و…
  • کمک به خوانایی نقاط عطف، نشانه ها، مسیرهای عبوری و مناطق پر تراکم
  • تسهیلاتی برای حرکت پیاده ها و وسایل نقلیه، ترویج ایمنی بیشتر در محیط
  • کمک به تأکید نقاط عطف پارک و تشویق استفاده کنندگان در شب.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>