اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خاک

خاک فرو ریزشی به عنوان خاک مسئله دار مورد توجه است زیرا نسبت به رطوبت حساس بوده و با افزایش درصد رطوبت کاهش حجم در آن رخ می دهد. از نشانه های این خاک به چگالی خشک کم آن می توان اشاره کرد. ریزش خاک به عنوان یک تغییر شکل غیر الاستیک در نظر گرفته می شود. مفهوم تنش ساختاری برای خاک فرو ریزشی یک نقطه جدا بین حالت الاستیک و پلاستیک است.

طبق تعریف ریزش خاک وقتی که تنش اعمال شده به خاک بیشتر از تنش ساختاری باشد شروع می شود که به خصوصیات فیزیکی خاک بستگی دارد. روابط تجربی، وابستگی خصوصیات مکانیکی خاک فرو ریزشی به نسبت تخلخل و درصد رطوبت خاک بر اساس آزمایش به دست آمده، است. معادلات جبری ارائه شده، روابط بین خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خاک فرو ریزشی را بیان می کنند و در پایان روش هایی برای بهسازی رفتار این خاک ها از قبیل روش های تثبیت و استفاده از شمع پیشنهاد می شود.

خاک فرو ریزشی

خاک فروریزشی نسبت به تغییرات تخلخل و درصد رطوبت حساس است. تأثیر رطوبت، ضعیف کردن پیوند های خاک، تغییرات حجم و کاهش مقاومت برشی خاک است. تغییرات حجم خاک ممکن است به صورت تورم (اگر ماده پلاستیک باشد، ابتدا خشک باشد و محصور نشده باشد) یا ریزشی (اگر ماده غیرالاستیک، ابتدا خشک و محصور باشد).

از نمونه های خاک فروریزشی می توان به ماسه بادی، لس ها و رسوبات آبرفتی اشاره کرد. این خاک ها در مناطق خشک و نیمه خشک وجود دارند که آب خاک به سرعت تبخیر شده و زمانی برای تحکیم تحت اثر وزن نداشته است. ساختار این خاک لانه زنبوری است و چسبندگی آنها به دلیل و جود رس خشک یا دیگر مواد شیمیایی است. خیس شدن خاک تحت چسبندگی ضعیف، مقدار مکش بافتی را در خاک کم و باعث ریزش خاک می شود. مقدار ریزش یا نشست، تابع نفوذپذیری، درجه اشباع، تخلخل اولیه، نسبت پیش تحکیمی و ضخامت لایه است.

بزرگ ترین مشکل با خاک های فروریزشی این است که وجود و درصد ریزش خاک قبل از ساختن تشخیص داده نمی شود. بنابراین شناسایی خاک های فروریزشی و تخمین پتانسیل ریزش، مهم ترین مولفه برای تشخیص رفتار این خاک ها در محل است.خاک فرو ریزشی را حساس نسبت به رطوبت تعریف کردند که با افزایش رطوبت مقدار نشست افزایش پیدا می کند.چهار فاکتور برای ایجاد ریزش در ساختمان خاک با انجام تحقیقات تعیین شده است.

  • بافت غیر اشباع و نیمه پایدار
  • تنش کل بیش از حد برای پایدار کردن خاک در شرایط غیر اشباع
  • پیوند یا چسبندتی که خاک در شرایط غیر اشباع دارد
  • افزایش آب در خاک

که باعث کاهش قدرت پیوند یا چسبندتی و اتصال بین مولکولی در برش گسیخته می شود که کاهش در حجم کل خاک را نتیجه می دهد.مقدار ضریب تحکیم تابع نسبت تخلخل و درصد درطوبت است و اگر تنش برابر تنش ساختاری باشد مقدار نهایی برای ضریب تحکیم تحت شرایط تعادل ساختار خاک به دست می آید. با افزایش درصد رطوبت مقدار ضریب تحکیم افزایش می یابد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>