اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص

دیوار برشی

استفاده از دیوارهای برشی فولادی تقویت شده به دلیل جلوگیری از کمانش ورق ها و رفتار لرزه ای مناسب، تحت بارهای سرویس باد و زلزله و همچنین سختی، مقاومت و جذب انرژی بالاتر نسبت به دیوارهای مشابه بدون تقویت در طرح ساختما ن های بلند مرتبه مورد توجه است. ایجاد بازشوهای متمرکز به دلایل معماری و ایجاد بازشوهای گسترده به دلایل محاسباتی در این گونه پانل ها محتمل است.

پارامترهای رفتاری پانل های تقویت شده بدون بازشو و با بازشوهای متمرکز و گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاکی از کاهش سختی، مقاومت، شکل پذیری، جذب انرژی و مقدار ضریب رفتار به دلیل افزایش میزان بازشوها بوده و در عوض ضریب اضافه مقاومت افزایش می یابد.

دیوارهای برشی فولادی تقویت شده

در آمریکای شمالی و ایران معمولاً در طراحی ها از دیوارهای برشی فولادی با ورق نازک استفاده شده که مزایای رفتار آن در طرح و تقویت سازه ها مشخص است. اما در برخی از مناطق مانند ژاپن به دلیل وجود زلزله های خفیف با تعداد زیاد و یا وزش بادهای شدید، این بارها، بار سرویس تلقی شده و استفاده ازدیوار برشی فولادی دارای سخت کننده به دلیل جلوگیری از کمانش ورق با استقبال بیشتری روبه رو است.

برای بهبود رفتار کمانشی پانل های برشی فولادی، پانل های برشی با آرایش های مختلف سخت کننده را مورد آزمایش قرار داده و حداقل ممان اینرسی لازم را برای جلوگیری از کمانش کلی ورق فولادی و انتقال آن به کمانش موضعی در زیر ورق ها به دست آوردند.بررسی رفتار پانل های برشی و اثر بازشوهای دایره ای بر روی مقاومت و سختی آنها نشان می دهد که مقاومت و سختی ورق با بازشو با نسبت D⁄d، ( قطر کوچک ارتفاع پانل و قطر بزرگ بازشو) به نسبت به مقاومت و سختی ورق بدون بازشو کاهش می یابد و از نتایج این آزمایش ها برای تعیین منحنی رفتاری بار غییر مکان ورق با بازشو استفاده شده است.

مودهای کمانشی پانل برشی فولادی دارای سخت کننده

تعداد، ابعاد و نحوه آرایش سخت کننده ها می تواند باعث ایجاد دو مود کمانشی در پانل برشی فولادی شود.

  • ایجاد کمانش کلی در ورق پانل
  • ایجاد کمانش موضعی در زیر پانل های ورق

در حالت اول، طراحی سیستم اقتصادی نبوده و این مود کمانش زمانی رخ می دهد که ابعاد، تعداد و نحوه آرایش سختکننده ها از مقادیر حداقلی کمتر باشد. در این صورت نه تنها سخت کننده ها کمکی به افزایش سختی، مقاومت و جذب انرژی نمی کنند، بلکه به دلیل ممانعت از تشکیل میدان کشش قطری در ورق، از تمام ظرفیت پس کمانشی ورق به صورت بهینه استفاده نمی شود. بنابر این در حالت کلی بر مبنای فرض تشکیل میدان کشش قطری در هر یک از زیر پانل های ورق (حالت ب) سخت کننده ها طراحی می شوند.

در مود طراحی موضعی، ابعاد و تعداد سخت کننده ها به گونه ای طرح می شود که پس از تشکیل میدان کشش قطری در ورق، تا زمان تسلیم آن، هر یک از زیر پانل ها مقاومت نمایند.تنش برشی بحرانی در حالت کمانش کلی با فرض اورتوتروپیک بودن کل ورق محاسبه می شود. به این معنی که ورق تقویت شده در دو جهت مانند صفحه ای عمل می کند که در دو جهت دارای سختی های متفاوتی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>