اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خاک

خاک رس از ارزان ترین و فراوان ترین مواد چسباننده ساختمانی بوده و نوعی چسباننده هوایی به شمار می رود که به صورت فیزیکی، خشک و سفت می شود. خاک رس خالص، سفید رنگ است، ناخالصی ها، آن را رنگین می کنند.خاک رس آب می مکد و متورم می شود و هنگام خشک شدن، جمع شده و ترک می خورد. دانه های خاک رس به شکل پولک هایی است که نازکی آن ها از یک هزارم میکرون تا 2 میکرون است.

خاک رس در تهیه شفته آهک، ملات های گل آهک، گچ و خاک، گل و کاهگل مصرف می شود. مصرف خاک رس در ملات گچ و خاک برای ارزان شدن و کندگیر کردن آن است. خاک رس پس از مکیدن آب، چسبناک، خمیری و شکل پذیر می شود. میزان مکش آب خاک رس به نوع دانه ها و ریزی آن ها بستگی دارد. ملات گل خالص (آب و خاک رس) تا هنگامی که خیس است، حفره ای ندارد و آب نمی تواند از آن عبور کند و از این رو برای آب بندی آبگیرها و استخرها و بام می توان از آن استفاده کرد.

کُرُم بندی

مقدمه اجرای اندود گچ و خاک، کرم بندی است که شامل قطعات ساخته شده از ملات گچ و خاک به شکل مکعب مستطیل و به ابعاد تقریبی 1/5×5×5 سانتی که در نقاط مختلف دیوار به عنوان سطح مبنای اندود کاری اجرا می شود، است. اندود گچ کاری نباید از 3 قشر کمتر باشد، ضخامت حداقل آن 2/5 سانتی متر و شامل 1/5 سانتی متر قشر گچ و خاک، 1سانتی متر اندود گچ و 2 میلی متر گچ کشته پرداختی است.

شیوه ساخت ملات گچ و خاک

افزودن خاک رس به گچ به مقدار زیاد آن را کندگیر و ارزان می کند، معمولاً نسبت خاک رس به گچ از 1به 2 تا 1 به 1 تغییر می کند و این نسبت به کیفیت گچ بستگی دارد. یعنی هر چه گچ با کیفیت تر باشد می توان مقدار خاک را افزایش داد. برای تهیه این ملات، مخلوط گچ و خاک را به آهستگی در آب پاشیده و به هم می زنند.

اجرای کرم

با توجه به موارد فوق جهت اجرای کرم به فاصله حدود 30 سانتی متر از سقف اولین کرم در ابتدای دیوار اجرا می شود و در راستای قائم این کرم نیز به فاصله حدود 30 سانتی متراز کف کرم دوم اجرا و به وسیله شاقول کنترل می‌شود و در انتهای دیوار دو کرم بالا و پایین همانند کرم های ابتدایی اجرا می شود. سپس با استفاده از ریسمانکار، کرم های دیگری به فواصل حدود یک متر به صورت افقی بین کرم های ابتدا و انتهای دیوار در بالاو پایین اجرا می‌شود.

شمشه گیری

پس از اجرای کرم های سطح دیوار، با استفاده از شمشه و ملات گچ و خاک، به شمشه گیری بین کرم های بالا و پایین اقدام می‌شود. به این صورت که یک شمشه آلومینیومی بلند را روی کرم های بالا و پایین قرار داده و فاصله بین دیوار و شمشه را با ملات گچ و خاک پر می نمایند و پس از خود گیری ملات و سفت شدن آن، شمشه را جدا نموده و سایر کرم ها را به همین صورت شمشه گیری می نمایند.

پر کردن متن بین شمشه ها

منظور از متن، فاصله بین شمشه های گچی است که در این مرحله باید توسط ملات گچ و خاک اندود شود، به این عمل پر کردن متن بین شمشه ها گفته می شود. عمل پر کردن متن بین شمشه ها به وسیله ماله آسترکاری و در نهایت با شمشه ای به طول بزرگ تر از فاصله بین شمشه های گچی از پایین به بالا، صاف و مسطح می‌شود به طوریکه نقاط برجسته و تو خالی بین شمشه ها باقی نماند.امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ماشین آلات، کارهای ساختمانی نیز با سرعت و دقت بیشتری انجام می شوند. به طور مثال استفاده از ماشین گچ پاش در پر کردن متن بین شمشه ها، سرعت عمل این کار را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد.

نکات فنی اندودکاری

برای اینکه اندودکاری خوب و مناسب داشته باشیم رعایت نکات زیر الزامی است.

  • اندود ضخیم در یک قشر اجرا نشود.
  • قشر اندود به خصوص قشر رویه بر روی آستری که کاملاً سفت شده اجرا شود.
  • نسبت بین مواد چسباننده و پرکننده به طور صحیح انتخاب شود.
  • از مصرف دوباره ملات خودداری شود.
  • برای جلوگیری از ترک هایی که در فصل مشترک دو نوع مصالح مختلف مانند دیوار آجری و ستون فلزی ایجاد می شوند، باید از تور سیمی استفاده شود.
  • مرز بین اندود گچ با سایر مصالح از قبیل چارچوب ها، قرنیزها و … نیز باید از چفت استفاده شود. چفت شیاری است که اندود گچ را در لبه چارچوب ها و قرنیزها گود می کند تا در این نواحی ترک خوردگی و نمای نامناسب نازک کاری نمایان نشود.

رواداری ها

منظور از رواداری، میزان خطای مجاز در اجرای عملیات است. مقادیر آن ها در هر نوع عملیات اجرایی توسط آیین نامه ها و استانداردهای فنی مشخص می‌شود. رواداری همواری سطوح برای اندود با کیفیت عالی تا 2 میلی متر، برای اندود با کیفیت خوب 2 تا 3 میلی متر و برای اندود با کیفیتی قابل قبول 3 تا 5 میلی متر است که به وسیله شمشه 3 متری در جهات مختلف کنترل می‌شود.

سطح نما باید فاقد موج، ناهمواری، ترک، لک و جداشدگی باشد. اجرای رویه های صیقلی که نور را منعکس کرده و ناهمواری را با شدت بیشتری آشکار می سازند، باید با دقت بیشتری توأم باشد.حداقل دوره مراقبت دوره مراقبت و فاصله زمانی بین اجرای قشرها بستگی به نوع ملات دارد. حداقل دوره مراقبت و نگهداری رطوبت برای هر قشر، 2 روز است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>