اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پوشش ضد حریق

در دنیای امروز پیشرفت های علمی و دستاوردهای حاصل از آن دارای سمت و سویی است که ارتقاى ایمنی و کاهش خطرات را در جهت بهبود کیفیت محیط زندگی و حفظ جان انسا ن ها نوید می دهد. شاید یکی از بزر گترین تر س های بشر، به دام افتادن، سوختن و مرگ در آتش باشد. از این رو، حریق به عنوان یک پدیده خانما ن سوز، همیشه دامن گیر جامعه بشری بوده و خسارت های مادی و معنوی جبرا ن ناپذیری را بر جای گذاشته است.

به طور یکه انسان ها از قدیم الایام به تناسب امکانات و شرایط، تلاش خود را به کار بسته اند تا به صورت همه جانبه آن را مهار نمایند. مطلب حائز اهمیت به هنگام وقوع آتش سوزی ایجاد شرایط لازم برای جلوگیری از توسعه حریق و کاهش خسارات جانبی و مالی است. به طور نمونه در یک ساختمان چند طبقه با سازه فولادی، چنانچه حریق در پارکینگ اتفاق افتد، به دلیل فشار بار وارده بر روی سازه فولادی، پل ها و ستو ن ها با حرارت حدود 600 درجه سانتیگراد قابلیت تغییر فرم داشته و موجب واژگو ن شدن ساختمان می شود.

پوشش های حفاظت سازه در برابر آتش

در این شرایط بدون آنکه حریق به طبقات بالا سرایت نماید، امکان واژگونی ساختمانی با توجه به وسعت حریق وجود دارد، لذا چنانچه سیستمی از محافظت کنند ه ها را بتوان بر روی ساز ه های فلزی اعمال نمود تا در طی مدت زمان مشخص از انتقال حرارت محیط به سطح فلز جلوگیری نماید خواسته های طراحی بر اساس عملکرد سازه در برابر آتش سوزی تامین شده است.

در مکا ن های عمومی مانند مراکز تجاری، موزه، سینما و دیگر اماکن عمومی که پرتجمع هستند و جان انسا ن ها در معرض خطر حریق است با استفاده از مواد کندکننده و اعمال آن بر روی اجزای ساز ه ای و غیرساز ه ای می توان از توسعه حریق جلوگیری نمود. از انواع پوشش های ضدحریق، می توان از ملات های سیمانی نسوز، مواد خمیری اندودکننده و رنگ های ضدحریق و کندسوزها به عنوان آخرین دستاوردهای علوم و تکنولوژی نام برد. رنگ های ضدحریق، قابلیت ضدشعله وری داشته و نیز مانع انتقال حرارت به لایه های زیرین اجسام می شوند. وظیفه اصلی پوشش های ضد حریق جلوگیری یا به عبارتی دقی قتر به تاخیر انداختن گرما دیدن سازه و کاهش خسارات جانبی و مالی است.

مراحل اصلی آتش

مرحله اول، مرحله روش نشدن (ignition) نامیده می شود که در این مرحله مواد سوختی موجود در محیط حرار ت دهی می شوند.مرحله دوم، مرحله رشد آتش (growth) نامیده می شود. مشخصه این مرحله احتراق همراه با شعله مرئی است. وقتی که شعله به میزان کافی رشد کند و به دمای بالا (حدود 600 درجه سانتی-گراد) برسد مرحله آتش گیری (flashover) آغاز می شود که مشخصه یک آتش مرحله سهو شروع سوختن (burning) است.

نرخ تبادل حرارت در این مرحله به شدت بالا رفته و تمامی مواد قابل سوختن مشتعل می شوند. نرخ تنفس (ventilation) از عوامل تعیین کننده شدت این مرحله از آتش سوزی است، این بخش از آتش سوزی مخر بترین زمان و صدمه زنند ه ترین مرحله به اجزای ساختمان است.

در نهایت با کاهش مواد سوختی آتش وارد مرحله افت (decay) می شود که این اتفاق معمولاً پس از مصرفف 70 درصد مواد سوختی موجود در محیط است.اما از نکات بسیار مهم در رعایت نکات ایمنی در مهندسی سازه پیش بینی زمان رسیدن حرارت یک آتش سوزی به مرحله بحرانی است. به منظور مد لسازی نحوه افزایش حرارت در یک آتش سوزی طبیعی تحقیقات فراوانی صورت گرفته است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>