اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

راه

علل تصادفات، حاصل اختلالات پیچیده عوامل مربوط به وسیله نقلیه، جاده، محیط و عوامل انسانی است. برخی کارشناسان تأکید می کنند که بیش تر برنامه های ایمن سازی که سعی در تغییر عملکرد و عادات انسان ها دارند، مانند جلوگیری از مصرف مواد مخدر، بستن کمربند ایمنی، بازدید فنی وسایل نقلیه، به طور کامل به مرحله اجرا در نمی آیند.

اما ثابت شده است که بهبود ایمنی به شکل عملیات مهندسی، مانند استفاده از ابزار کنترل سرعت و ترافیک، جداسازی ترافیک، طرح هندسی تقاطع ها و حذف نقاط تصادف خیز، عموماً مؤثر است. بنابراین، تحقیقات متفاوتی به منظور تعیین میزان تأثیر اقتصادی برنامه های ایمنی به عمل آمده است.

یکی از عوامل مهم تصادفات، جاده است که می توان آن را از سه جنبه متفاوت بررسی کرد. این سه جنبه شامل عرض جاده، موقعیت خاص جاده (مانند پیچ، میدان، پل و نظایر آن)، نواقص و کمبو دهای موجود در جاده است. ایمن سازی راه ها معمولاً به سه روش زیر انجام می پذیرد.

  • اصلاح و ساماندهی طرح هندسی راه (اصلاح مقاطع طولی و عرضی، قو س های قائم و افقی، عرض راه، شانه راه، شیب طولی و عرضی راه، تقاطع ها و موانع دید)
  • ساماندهی بافت سطح جاده یا روسازی راه (اصلاح و ترمیم رویه های آسفالت و رفع هر گونه مانع از سطح راه)
  • نصب علائم و تجهیزات ایمنی راه ها (طراحی و نصب انواع علائم ایمنی افقی و عمودی، سیستم های روشنایی و حفاظ های ایمنی)

تأثیر عوامل مربوط به روسازی (از جمله تأثیر ناهمواری و خرابی های روسازی) در تصادفات چشم گیر بوده و باید به عنوان عاملی مهم در تخمین تصادفات به کار گرفته شود. در نتیجه ارائه سیستم مدیریت روسازی به عنوان روشی اصولی برای تعیین اولویت ها و زمان مناسب برای تعمیرات از طریق پیش بینی وضعیت روسازی در آینده، می تواند کاستی و نواقص موجود را با نگرش شبکه ای، ساماندهی و اصلاح کند.فرایند مدیریت روسازی، عملکردهای اصلی زیر را در بر می گیرد:

تعریف شبکه روسازی

  • آمار و ارقام و اطلاعات مربوط به وضعیت فنی راه و ترافیک موجود است.
  • راه های مورد بررسی با روش و مبانی مشخص طرح شده اند.
  • زمان متوسط عبور ترافیک از هر راه در شرایط مختلف رویه مشخص است (الگوی تقاضای ثابت)
  • امکان محاسبه ضرر و زیان ناشی از روکش نشدن را ه ها بر ترافیک عبوری وجود دارد.
  • وز ن دهی(w) به هر کمان در شبکه، بر اساس قضاوت مهندسی، اهمیت و… هر کمان صورت می پذیرد.
  • بودجه مورد نیاز برای هر سال در افق برنامه ریزی مشخص است.
  • باید در نظر داشت که تخریب یا صدمه دیدن مجدد را ه ها (لینک ها) در اواخر دوره طرح با توجه به تعمیر و اصلاح آن ها در ابتدای دوره ممکن است.

بازه زمانی، تابع تقاضا، زمان های سفر و توابع خرابی روسازی همگی مشخص و در دست است و هدف بیشینه سازی کیفیت روسازی در کل بازه زمانی مورد مطالعه است.در حال حاضر بیشتر گزینه های تعمیر و نگهداری راه ها در کشور، بر اساس قضاوت شخصی و تجربیات گذشته است که در بسیاری از موارد راه حل مناسبی به نظر نمی رسند. براساس رویکرد وزارت راه و ترابری، مهم ترین شاخص ها برای اولویت بندی تعمیر و نگهداری راه شامل موارد زیر است:

  • میزان حجم ترافیک و سطح سرویس
  • استفاده از شاخص راه همسنگ
  • نوع حمل و نقل، شامل حمل و نقل مسافر و حمل و نقل کالا
  • تصمیم گیری مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و اعمال نفوذ در مورد مصرف هزینه روکش در حوزه مسئولیت و نمایندگی خود
  • وضعیت فنی روسازی (شامل میزان خرابی راه و کیفیت سطح جاده)

برای نمونه، استفاده از شاخص راه همسنگ برای توزیع بودجه در بخش راهداری، اولویت بندی اقتصادی و نیاز واقعی در سطح شبکه و در سطح پروژه را در نظر نمی گیرد و همواره احتمال انتخاب بهترین گزینه ها وجود ندارد. از آنجایی که بودجه در نظر گرفته شده برای تعمیر و نگهداری روسازی کشور، نسبت به میزان نیاز، همواره اندک است، در نتیجه خود دلیلی است برای استفاده از سیستم مدیریت روسازی که مهم ترین وظیفه آن مربوط به بودجه است تا با کنترل بودجه بتوان مناسب ترین زمان بندی و گزینه های ترمیم و نگهداری را برای دوره طرح تعیین کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>