اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ساختمان

در جریان وزش باد، از یک سو باعث ایجاد فشار و مکش در سطوح خارجی سازه می شود و از سوی دیگر در صورت وجود بازشو در سازه فشار و مکش داخلی ایجاد می کند.این مکش و یا فشار داخلی، در دیوارها و بام از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا ممکن است با مکش یا فشار خارجی جمع شده و اثر مضاعفی بر روی آنها داشته باشد.

فشار مستقیم در سمت بادگیر

سطوحی از ساختمان که مستقیماً در مقابل باد قرار دارند، تحت تأثیر فشار خارجی باد قرار می گیرند که نیروی ناشی از این فشار بسیار قابل توجه است.به طور کلی سطوحی که پشت به باد و یا موازی با آن هستند، معمولاً تحت جریان باد تمایل به بیرون زدگی دارند و تحت مکش قرار می گیرند. دقت شود که مکش عملاً به عنوان یک فشار منفی در نظر گرفته می شوند.

فشار یا مکش داخلی

ورود جریان هوا به داخل ساختمان و یا خروج آن از ساختمان در اثر وجود بازشو، می تواند باعث ایجاد فشار منفی (مکش) و یا فشار مثبت داخلی در سازه شود. دقت شود که مقدار این فشار و یا مکش، به بزرگی مساحت بازشو نسبت به مساحت جانبی ساختمان بستگی دارد.

فشار مثبت داخلی

فشار مثبت داخلی هنگامی به وجود می آید که مساحت بازشدگی در سمت رو به باد، نسبت به پشت به باد بیشتر باشد.در این حالت جریان هوای وارد شده به ساختمان از هوای خارج شده از ساختمان بیشتر است و اصطلاحاً هوای وارد شده به ساختمان نمی تواند خارج شود که باعث ایجاد فشار در داخل سازه خواهد شد.

فشار منفی داخلی و یا مکش

فشار منفی داخلی زمانی به وجود می آید که مساحت بازشدگی ها در سمت پشت به باد نسبت به سمت رو به باد بیشتر باشد.در این حالت جریان هوا از سمت داخل به خارج ساختمان حرکت کرده و در داخل ساختمان مکش ایجاد می شود.

سرعت مبنای باد

سرعت یکی از مشخصات اصلی باد است که با افزایش ارتفاع از سطح زمین، افزایش می یابد. نیروی باد با توجه به سرعت آن و براساس سرعت مبنای باد محاسبه می شود. سرعت مبنای باد سرعت متوسطی است که در فاصله 10 متری از سطح زمین اندازه گیری می شود. اندازه این سرعت با توجه به آمار موجود منطقه و براساس دوره بازگشت 50 ساله (احتمال وقوع 2 درصد در یک سال) تعیین می شود.

فشار مبنای باد

فشار مبنای باد، فشاری است که براساس سرعت مبنای باد تعیین می شود. بنابراین فشار مبنای باد، فشاری است که در اثر وزش باد در ارتفاع 10 متری از سطح زمین به سازه وارد می شود. این فشار عمود بر سطح وزش باد در نظر گرفته شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>