اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پی مرکب

پی های مرکب به پی هایی اطلاق می شود که بیش از یک ستون بر آن ها تکیه می کند. این پی ها خود انواع مختلفی دارند که پی دو ستون، ساده ترین نوع آن ها است. این نوع پی که مشترک بین دو ستون است، در دو مورد استفاده می شود.هنگامی که دو ستون به اندازه ای به هم نزدیک باشند که پی های آن ها عملاً در یکدیگر تداخل کنند و یا اجراى آن ها به طور جداگانه امکان پذیر نباشد؛ به صورت مرکب اجرا مىشود.

هنگامی که یک ستون روی خط حریم زمین قرار گیرد، در لبه خارجی پی واقع مى شود که در این حالت از نظر ایستایی و اصول مهندسی مناسب نیست. براى رسیدن به یک پایدارى مناسب، یک پی مشترک برای این ستون و ستون داخلی مجاور آن ساخته می شود تا بدین ترتیب پایداری پی افزایش یابد (این روش زمانى کاربرد دارد که دو پى مجاور نزدیک به هم باشند).

انواع پی های مرکب

نوع دیگر پی های مرکب، پی های سرتاسری یا نواری است. که ستون های یک ردیف را نگه می دارند. معمولاً وقتی که ظرفیت باربری خاک کم است به طوری که سطح قابل توجهی برای پی ستون ها لازم باشد، به جای استفاده از پی های منفرد از پی های نواری استفاده می شود. در این حالت، معمولاً پی های نوارى در هر دو جهت ساختمان قرار داده می شوند و مجموعه نوارهای سراسری متقاطع، پی مشبک یا پی شبکه ای را به وجودد می آورد.

نوع دیگر پی های مرکب، پی های گسترده یا صفحه اى است. در مواردی که مقاومت خاک بسیار کم است به طوری که در صورت استفاده از پی های منفرد عملاً سطح پی قسمت عمده ى سطح زیر بنا را می پوشاند، به جای استفاده از پی های منفرد یا حتی پی های نواری از پی گسترده استفاده می شود. در این حالت، پی تشکیل می شود از یک صفحه ضخیم بتن آرمه که تمام سطح زیربنا را پوشانده و تمام ستون ها روی آن قرار داده می شوند.

مزیت اساسی پی های نواری و گسترده نسبت به پی های منفرد این است که سختی و یکپارچگی این پی ها کمک بزرگی به کاهش نشست های نامساوی ستون ها می کند. از این رو در مواردی که سازه نسبت به نشست های نا مساوی بسیار حساس است استفاده از این نوع پی ها ارجحیت دارد.

نوع دیگر پی های مرکب، پی باسکولی است. به مجموعه اى از دو شالوده منفرد اطلاق می شود که با یک رابط قوی بتنی به یکدیگر مرتبط شده اند. این رابط که بخش باریکی از پی ها را به دیگری منتقل می کند، متکی بر خاک ساخته نمی شود. دلیل اصلی استفاده از پی باسکولی به جای انواع متداول پی مرکب، فاصله نسبتاً زیاد دو ستون مجاور هم است (که یکى از آن ها در کنار حریم زمین قرار مى گیرد). ه طوری که استفاده از پی مشترک با پلان مستطیلی مقرون به صرفه نیست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>