اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مهاربند

بازبینی و تعمیر سازه پس از وقوع زلزله های شدید، یکی از مهم ترین مباحث پیشروی مهندسین عمران است. و در جهت تسهیل و تسریع این فرآیند، رویکرد مبتنی بر متمرکز ساختن خسار ت های سازه ای در یک المان یا یک دسته المان می تواند پاسخ مناسبی باشد. بدین صورت که المان مذکور بتواند در حین زلزله بخش اعظم یا تمامی انرژی ورودی به سازه را در خود متمرکز کند و دیگر اعضای سازه ای را از آسیب مصون دارد، ضمن این به راحتی قابل تعویض باشد. چنین عضوی در نقش یک فیوز عمل می کند که وظیفه ی آن جلوگیری از آسیب رسیدن به سایر المان های سازه است.

فلسفه ی اصلی طراحی فیوز بدین صورت است که زودتر از اجزای سازه ای وارد مرحله ی پلاستیک شود، در حالی که سایر اجزاء همچنان الاستیک باقی می مانند. لذا پس از زلزله تنها بازدید و بررسی فیوزها کفایت می کند و در وقت و هزینه بازرسی از ساز ه ها صرفه جویی می شود. محققین به تازگی نوعی فیوز فولادی را ابداع کرده اند که می تواند در قاب های مهاربندی همگرا به کار رود.

این فیوز را به اصطلاح فیوز فولادی جاری شونده و قاب های مهاربندی مجهز به این فیوز را قاب YBS می گویند. این فیوز که به انتهای بادبند متصل می شود، به نوعی طراحی شده تا بتواند یک پاسخ پایدار غیرالاستیک از طریق خمش یک سری انگشت را فراهم آورد و با این کار تمامی اثرات ناشی از کمانش فشاری بادبند و تسلیم کششی آن را از بین ببرد.استفاده از سیستم مهاربندی با فیوز موجب بهبود عملکرد سازه در سطح عملکرد خدمت رسانی بی وقفه می شود که نتیجه ی آن آسیب کمتر به اجزای غیر سازه ای در اثر زلزله های خفیف است.

به طور کلی می توان گفت که قاب های مهاربندی با فیوز تسلیم شونده، از نظر فرو ریزش سازه، به دلیل داشتن خاصیت سخت شوندگی فیوز پس از تسلیم، بهتر از سیستم های مهاربندی با بادبند BRB عمل می کنند. ولی چون سخت شوندگی ثانویه در فیوز، وابستگی زیادی به شکلپذیری سازه دارد که این پارامتر به طور معمول با افزایش ارتفاع، کاهش می یابد، لذا منحنی های شکنندگی فروریزش سازه BRB، با افزایش ارتفاع سازه به منحنی های شکنندگی فروریزش قاب های YBS نزدیک شده و در سازه های بلند، عملاً عملکرد بهتری از آنها نشان می دهند.

با توجه به منحنی های شکنندگی فروریزش برای قاب های YBS و BRB می توان گفت که استفاده از فیوز YBS در سازه های تا ارتفاع متوسط موجب بهبود رفتار لرزه ای آنها شده و این نوع سازه ها عملکرد بهتری در مقابل پدیده ی ایجاد طبقه ی نرم در سازه از خود نشان می دهند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>