اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لوله

مسئله انتقال فاضلاب از محل سکونت انسان ها از زمان پیدایش شهر ها و روستا ها و زندگی گروهی مردم، مورد اهمیت قرار گرفت. آثار تاریخی موجود نیز این امر را نشان می دهد. به طوریکه در شرق دور آثار تاریخی پیدا شده که مربوط به حدود 6000 سال پیش بوده است. که این آثار طبق نظریه باستان شناسان مربوط به سیستم های انتقال فاضلاب آن دوران بوده است.در ایران با توجه به ساختار محیطی مختلف در شهر ها، سیستم اتقال فاضلاب هر شهر منحصر به فرد خود آن شهر است. به طوری که در شهر هایی که نفوذ پذیری خاک کمتر است و شیب مناسبی دارد از زهکشی طبیعی استفاده می شود. ولی در شهر هایی که نفوذ پذیری خاک زیاد است از چاه استفاده می شود.

جاگذاری لوله های فاضلاب

اگر پهنای خیابان کمتر از ده متر باشد، در گذرگاه ها قرار می دهند. اگر پهنای خیابان بیشتر از بیست و چهار متر باشد دو لوله در دو سمت خیابان قرار می دهند. و اگر پهنا بین ده تا بیست و چهار متر باشد از هر دو روش بنابر امکانات محلی استفاده می شود.لوله های فاضلاب را در عمق های مختلف بر اساس نوع خیابانی که در آن قرار دارد، قرار می دهند به طور مثال در خیابان های فرعی حد اقل عمق لازم برای لوله های فاضلاب 2/5 متر است. و در خیابان های اصلی حداقل 3 متر است. برای آنکه بتوانند این عمق ها را در خیابان ها درست کنند باید با استفاده از ابزار آلات ساختمانی ترانشه هایی حفر کنند.

تقسیم بندی انواع فاضلاب ها

انواع فاضلاب ها را می توان از نظر نوع تولید به پنج دسته به شرح زیر تقسیم کرد.

  • فاضلاب خانگی: شستشو، استحمام
  • فاضلاب مراکز عمومی و اداری: زندان، پادگان
  • فاضلاب های صنعتی: کارخانجات مختلف
  • مراکز تجاری: مراکز خرید
  • سیلاب ها و روان آب های سطحی: آب های روان

نوع دیگر تقسیم بندی فاضلاب ها از نظر تخلیه به شبکه جمع آوری فاضلاب است که به شرح زیر است.فاضلاب هایی که بدون مواد سمی بوده و مشابه فاضلاب خانگی هستند. این فاضلاب ها نیازی به پیش تصفیه ندارند.فاضلاب هایی که حاوی مواد سمی بوده و نیاز به پیش تصفیه قبل از تخلیه به شبکه جمع آوری فاضلاب را دارند.

محاسبه ضخامت و دبی لوله های فاضلاب

لوله های فاضلاب در مکانیک سیلات به عنوان کانال های روباز در نظر گرفته می شوند و به همین دلیل فشار داخلی پارامتری برای محاسبه نوع و ضخامت لوله محسوب نمی شود. با توجه به دبی های مختلف که وارد شبکه فاضلاب ( که قبلاً در قسمت تقسیم بندی انواع فاضلاب به آن ها اشاره شد) می شود، شیب مورد نیاز برای کار گذاری لوله های فاضلاب به دست می آورید.

محاسبه ضخامت لوله

برای محاسبه ضخامت لوله یکی از پارامتر های بسیار مهم جنس لوله است که در زیر ضخامت لوله های فاضلاب را برای لوله های فلزی مورد بررسی قرار می دهد. با توجه به آنکه فاضلاب ها دارای مواد شیمیایی با غلظت اسیدی متفاوت هستند باعث ایجاد خوردگی می شوند که این امر در لوله های فلزی حائز اهمیت بوده و عمر این لوله ها را پایین می آورد. ولی این نکته را نباید فراموش کرد که این گونه لوله ها در برابر وزن خاک ( بار های مرده) بسیار مقاوم هستند. در مقابل، در سال های اخیر برای جلوگیری از خوردگی مصرف کنندگان به سمت استفاده از لوله های پی وی سی رفتند که در مقابل خوردگی دارای مقاومت بالایی هستند.

مقایسه انواع جنس لوله های به کار رفته در سیستم فاضلاب

همان طور که مشاهده و محاسبه شد فلزات در مقابل خوردگی مقاومت خوبی نداشتند در مقابل آن لوله های پی وی سی مقاومت بالایی نسبت به خوردگی دارند از دیگر مزایای این لوله ها می توان به منعطف بودن آن ها و نصب آسان آن ها اشاره کرد که هزینه های ساخت را تا حد زیادی پایین می آورد.

بار های سطحی

در حین طراحی یک سیستم لوله کشی با لوله های پی وی سی یکی از پارامتر های مهم در نظر گرفتن بار های سطحی است. هر چه ارتفاع سطح روی لوله های فاضلاب کمتر می شود مقدار بار مرده کم شده و مقدار بار زنده زیاد می شود و هر چه ارتفاع سطح خاک روی لوله زیاد شود از مقدار بار زنده کم شده و به بار مرده اضافه می شود که این امر منطقی به نظر می رسد.

معمولاً لوله های فاضلاب در زیر باند فرودگاه یا ریل قطار قرار نمی گیرد و اکثراً از زیر اتوبان می گذرد. تقریباً اگر لوله های پی وی سی در عمق چهار فوت و یا بیشتر از آن نصب شوند می توان از نیرو های زنده صرف نظر کرد.با توجه به ویژگی های برتر لوله های پی وی سی در انتقال فاضلاب و مقاومت در برابر خوردگی در بسیاری از موارد می توان ضخامت لوله ها را کمتر اختیار کرد که از نظر اقتصادی پروژه به صرفه تر شود.

نحوه نصب

لوله های فاضلاب پی وی سی باید در یک محور مستقیم در محل اتصال به همدیگر متصل شوند. برای انحنای جزیی مسیر باید کل طول لوله را خم کرده تا انحنای مورد نظر به دست آید.با توجه به محاسبه ضخا مت لوله ھای فاضلاب و به دست آوردن عوامل تعیین کننده آن استفاده از لوله ھای پی وی سی چه از لحاظ مقاومت در برابر خوردگی و چه از لحاظ انعطاف و قیمت نسبت به لوله ھای فلزی ارجحیت دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>