اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تیر مرکب

استفاده از بتن به همراه فولاد در سازه ها می تواند نقش مؤثری در بهبود رفتار سازه یعنی افزایش مقاومت و شکل پذیری، ایفا نماید. در بسیاری از موارد در سازه های فولادی که ضوابط شکل پذیری قابل ملاحظه را ارضا نمی کنند، استفاده از بتن و به کار بردن قشر بتنی فوقانی در آنها همراه با آرماتور بندی مناسب، در ارتقاء رفتار لرزه ای با جلوگیری از کمانش های جزئی و کلی، تأمین دیافراگم مؤثر، بهبود جریان انتقال تنش ها، جایگزینی به عنوان ورق پیوستگی، کاهش اعوجاج ناحیه پانلی، بهبود قابل ملاحظه رفتار و عملکرد اتصال، تأمین یکپارچگی و انسجام سیستم برای مقابله با گسیختگی پیشرونده و تأمین مقاومت جانبی با شکل پذیری مطلوب، میسر خواهد بود.

تیرهای مرکب فولادی بتنی شامل یک تیر فولادی هستند که بر روی آن بلوک بتنی با استفاده از اتصالات برشی نصب می شود. در ساخت و ساز سنتی تیرهای مرکب، بلوک های بتنی بدون اتصالات خاص روی تیر فولادی قرار می گیرد و توسط آن حمایت می شود. از آنجا که در این حالت هیچ اتصالی بین بلوک بتنی و تیر فولادی قرار ندارد، تحت اثر بارهای مختلف، هرکدام به شکل مستقل واکنش عمل می کنند.

وقتی در اتصال میان بلوک بتنی و تیر فولادی از اتصالات برشی استفاده می شود، امکان لغزش میان این دو عضو از بین می رود و در کنار هم مانند یک تیر مرکب یکپارچه عمل می کنند. رفتار تیر مرکب تحت بارهای مختلف مانند رفتار تیر های Tشکل است. مفهوم اساسی در ساخت تیرهای مرکب، بر این واقعیت استوار است که قدرت تحمل فشار در بتن بیشتر از فولاد است و فولاد در تحمل کشش بهتر عمل می کند. با استفاده از ترکیب عملکرد این دو، بیشترین بهره از مزایا و قابلیت های فولاد و بتن در کنار هم به دست می آید.

مزایای تیرهای مرکب

  • از خواص بتن و فولاد به شکل مؤثری بهره می برد.
  • در مقایسه با تیرهای غیرمرکب با طول دهانه و میزان بار یکسان، استفاده از تیرهای مرکب باعث صرفه جویی بیشتری در هزینه ی فولاد می شود.
  • عمق و وزن تیر فولادی مورد نیاز در تیر مرکب کاهش می یابد. بنابراین با کاهش عمق تیر، ارتفاع سقف ساختمان بیشتر می شود و فضای بیشتری ایجاد می شود.
  • تیرهای مرکب چقرمگی بالاتری دارند، بنابراین تغییر شکل آن ها کمتر از تیرهای فولادی است.
  • تیرهای مرکب می توانند مساحت های وسیع را بدون نیاز به هرگونه ستون واسط پوشش دهند.
  • ساخت و ساز تیرهای مرکب به دلیل استفاده از فولاد نوردشده و قطعات پیش ساخته با سرعت بالاتری نسبت به شیوه ی بتن ریزی در محل انجام می گیرد.
  • فولاد تا حد زیادی توسط بتن پوشانده می شود و به همین دلیل مقاومت بالاتری در مقابل آتش سوزی و خوردگی
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>