اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تیر مرکب

عملکرد مرکب دال بتنی و تیر فولادی در ساختمان های مرکب بتنی فولادی عموماً به وسیله برشگیرهای جوش شده روی بال بالایی تیر فولادی تامین می شود. یکی از مشکلات اصلی این نوع از اتصالات عدم امکان استفاده مجدد از اعضای سازه ای (دال بتنی، تیر و ستون فولادی) در دیگر ساختمان ها و یا بازیافت کامل آنها در پایان دوره بهره برداری آنها و همچنین تولید مقدار زیادی مواد زاید ساختمانی ناشی از تخریب و صرف مقدار قابل توجهی از انرژی است. علاوه بر این، عملیات بتن ریزی برای اجرای دال های بتنی، آرماتوربندی و قالب بندی در محل پروژه انجام می شود که زمان بر بوده و باعث افزایش هزینه های ساخت خواهد شد.

اتصال دال بتنی به تیر فولادی در سازه های مرکب باعث افزایش قابل توجه ظرفیت باربری تیر خواهد شد و لذا یکی از روش های مناسب و مقرون به صرفه برای پوشش دهانه های با طول متوسط و بزرگ در ساخت و اجرای پل ها و ساختمان های معمولی استفاده از تیرهای مرکب است. همچنین با ترکیب و اتصال مناسب دو ماده متفاوت بتن و فولاد در اعضای خمشی تا حد زیادی می توان از خواص و مزایای فولاد و بتن بهره برداری کرد. علاوه بر اینها مزایای دیگری از قبیل مقاومت در برابر آتش سوزی و خوردگی نیز افزایش پیدا می کند.

عملکرد مرکب بین دال بتنی و تیر فولادی بستگی به نحوه اتصال این دو عضو تشکیل دهنده تیر مرکب دارد. به دلیل وجود نیروی برشی در محل اتصال دال بتنی به تیر فولادی ناشی از بارهای طراحی، اتصال برشی باید به گونه ای مناسب توسط برشگیرها تامین شود. از انواع اتصالات برشی که به صورت گسترده در سازه های مرکب مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به برشگیر گل میخ، ناودانی، نبشی و میلگردهای مارپیچ اشاره کرد. تمام این برشگیرها عموماً به وسیله جوش به بال بالایی تیر فولادی متصل می شوند. اما این برشگیرها دارای معایبی از نقطه نظر زیست محیطی است که در طراحی سازه های جدید باید مورد توجه قرار گیرد.

به دلیل اتصال جوشی این برشگیرها به بال بالایی تیر فولادی از یک طرف و مدفون شدن آنها در بتن دال از طرف دیگر، یک اتصال دائمی بین دو عضو دال بتنی و تیر فولادی ایجاد می شود که در پایان عمر سازه، چاره ای جز تخریب کل سازه و تولید انبوهی از زباله های ساختمانی نخواهد بود. علاوه بر این، بسیاری از عملیات اجرایی سقف های مرکب بتنی-فولادی از جمله بتن ریزی، آرماتوربندی، نصب عرشه های فولادی، قالب بندی در محل کارگاه انجام شده که بسیار زمانبر بوده و اجرای آنها نیاز به نیروی اجرایی زیادی دارد.

یکی از جایگزین های برشگیرهای مکانیکی جوش شده روی تیر فولادی، برشگیر اصطکاکی پیچی است که قابلیت ارتقاء کیفیت اجرای سازه های مرکب را از نقطه نظر موارد بیان شده فوق دارد. اما بررسی های انجام شده نشان می دهد که تحقیقات موجود در زمینه این برشگیر بسیار محدود است.

رفتار برشگیر پیچ کاملاً با رفتار دیگر برشگیرها متفاوت است و با استفاده از این برشگیر می توان اتصال برشی قابل اعتماد با سختی و صلبیت مناسب برای تیرهای مرکب با دال بتنی پیش ساخته و تیر فولادی فراهم کرد. همچنین قابلیت استفاده مجدد از قطعات سازه ای سازه های مرکب ساخته شده با این برشگیر مورد تایید قرار گرفت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>