اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خرابی پل

خرابی های ناشی از گسلش شامل همه خرابی های اشاره شده در بالا است. به عبارت دیگر با جابه جایی گسل در اثر زلزله، پایه ها ترک برداشته و دوران کرده، کلیدهای برشی از کار افتاده و شاهتیرها از روی نشیمن شان لغزیده و دهانه ها فرو می ریزند. در واقع عبور گسل از زیر پل یا به عبارتی ساخت پل در محل یا نزدیکی گسل، سلامت پل را به مخاطره می اندازد.

حتی اگر همه ی اجزای پل طبق آیین نامه های مدرن ساخته شده باشد فرو ریزی دهانه های پل در اثر جابه جایی گسل عبور کرده از محل پل بود.با توجه به نوع خرابی ها نتایج زیر در مورد آسیب ها به دست آمد.گسیختگی گسل در زیر پل یا در مجاورت آن برای سازه فاجعه آمیز بوده و معمولاً منجر به فروریزی دهانه ها، مخصوصاً وقتی که جابه جایی زمین بزرگ است، می شود. زمین لرزه های نزدیک گسل قوی بوده و به شدت به سازه های قدیمی تر که طبق آیین نامه های مدرن طراحی نشده اند آسیب می زند.

اما از آنجایی که گسل ها با قدرت های مختلف وجود دارند، گاهی مواقع ممکن است ناچار به ساختن پل در محل گسل شد. تحت یک چنین شرایطی باید اولویتی در طراحی و ساخت پل در نظر گرفته و مسیرهای جایگزین را در آینده طراحی کرد. ممکن است برای تسهیل در ترمیمی فوری پل، دهانه های کوتاه تر مورد استفاده قرار گیرند، زیرا پل ها با دهانه های بزرگ تر در نزدیکی گسل آسیب پذیر تر ند.

کلیدهای برشی، وسایل مانع از جاکندگی، عرض نشیمن کافی و نشیمن مناسب باید برای محافظت پل از ضربات ناخواسته فراهم شوند. خرابی زمین، دهانه های خمیده، روانگرایی ممکن است باعث حرکات اضافی در سازه شوند که این وسایل، تجهیزات عالی برای جلوگیری از خرابی های بیشتر هستند. طراحی کلیدهای برشی و نشیمن، لازم است که با ظرفیت طراحی پایه سازگار باشد.

از آنجایی که ترمیم آسیب شالوده بسیار مشکل است، برای اجتناب از وارد آمدن آسیب در پایه یا شالوده، کلیدهای بشری نباید قوی تر از پایه ی پل طراحی شوند. زیاد بودن مقاومت کلیدهای برشی باعث می شود که موقعی که روسازه در جهت عرضی حرکت کرده و با کلیدهای برشی برخورد می کند، نیروها را به ستون پل انتقال داده و منجر به آسیب های جدی به زیر سازه در این امتداد شود.

باید از خرابی برشی در پایه ها جلوگیری کرد. برای این کار از دور پیچ و خاموت کافی برای اطمینان از انعطاف پذیری در پایه های بتن مسلح استفاده شده و قطع آرماتور نباید در میانه های ارتفاع پایه ها صورت گیرد.در محل هایی که پتانسیل ناشی از گسترش جانبی به همراه روانگرایی خاک بیشتر است، اثر آن را باید در طراحی منظور کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>