اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مراحل اجرای سنجش اسلامپ بتن:
در این بخش، مراحل اجرای سنجش اسلامپ بتن را به صورت گام به گام شرح خواهیم داد:

مقاومت_فشاری_بتن7

مرحله اول: تمیزکاری قالب:
در ابتدا باید سطح داخلی مخروط اسلامپ را به وسیله یک برس (برای کندن بتن های جامانده از آزمایش های قبلی) و یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

مرحله دوم: آماده سازی و جانمایی قالب:
مخروط اسلامپ را به نحوی بر روی صفحه پایه قرار دهید که قطر بزرگ آن پایین (بر روی صفحه) و قطر کوچک آن بالا باشد.

پاهای خود را بر روی برجستگی های پایینی مخروط اسلامپ (محل مخصوص پا) قرار دهید تا قالب به صورت محکم و بدون حرکت بر روی صفحه باقی بماند.

مرحله سوم: ریختن نمونه بتن تازه:
بتن تازه را توسط چمچه درون مخروط بریزید. ریختن بتن تازه باید در سه لایه با حجم های برابر صورت گیرد. توجه داشته باشید که پیش از این مرحله، نمونه بایستی در ظرف اختلاط هم زده شده باشد.

مرحله چهارم: تراکم نمونه:
بعد از ریختن هر لایه، 25 ضربه توسط میله کوبه به آن وارد کنید. این ضربات باید به صورت یکنواخت بر روی هر لایه وارد شود و تمامی نواحی روی سطح مقطع آن را پوشش دهد.

بعد از ریختن و ضربه زدن به لایه اول، تمرکز ضربه ها (حدود نیمی از آن ها) باید به سمت مرکز قالب باشد. نحوه ضربه زدن باید به گونه ای باشد که میله از لایه فعلی رد شده و به لایه زیرین آن نفوذ کند.

اگر بعد از ضربه زدن به لایه سوم، سطح بتن از سطح بالایی مخروط پایین تر بود، مقداری بتن به قالب اضافه کنید و به ضربه زدن ادامه دهید. در انتها باید مقداری از بتن بالاتر از سطح مخروط وجود داشته باشد.

مرحله پنجم: تمیزکاری روی قالب و صفحه پایه:
بتن اضافی را توسط میله از روی مخروط کنار بزنید. این عمل باید با حرکت اره ای و غلطشی میله صورت گیرد. در آخر، مواد ریخته شده به اطراف مخروط را از روی صفحه پایه تمیز کنید.

مرحله ششم: بیرون کشیدن قالب:
مخروط را به آرامی بالا و به صورت عمودی از روی بتن به سمت بالا بکشید. پس از خروج قالب، بتن به سمت پایین حرکت می کند. این حرکت ناشی از وزن بتن است.

مرحله هفتم: بررسی کیفیت اولیه نمونه:
اگر نمونه به طور کامل ریزش کند یا به صورت قطری بریده شود، باید ضمن ثبت این نتیجه، آزمایش را توسط یک نمونه دیگر از همان بتن قبلی تکرار کرد.

اگر دو آزمایش متوالی با ریزش کامل یا برش قطری بخشی از نمونه همراه بود، احتمالا بتن مورد آزمایش از نظر پلاستیسیته و چسبندگی برای سنجش اسلامپ مناسب نیست. در صورت رخ ندادن این موارد، به مرحله بعدی می رویم.

مرحله هشتم: اندازه گیری اسلامپ:
بعد از بیرون کشیدن مخروط، آن را به صورت برعکس در کنار نمونه بتن قرار دهید (به صورتی که قطر کوچک روی صفحه و قطر بزرگ به سمت بالا قرار داشته باشد).

سپس، میله را بر روی قالب قرار دهید و توسط خط کش، فاصله عمودی بین میله تا مرکز نمونه را اندازه گیری کنید. عدد به دست آمده، با عنوان «عدد اسلامپ» (Slump Value) شناخته می شود.

مرحله نهم: ثبت عدد اسلامپ:
در انتها، عدد اسلامپ به دست آمده را با حداقل مقدار مورد نیاز پروژه مقایسه و آن را ثبت کنید.

در صورت عدم تایید کیفیت بتن، باید دلیل موضوع (طرح اختلاط، نسبت آب به سیمان، افزودنی های مورد استفاده و …) را یافته و اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکل را انجام دهید. حداقل عدد اسلامپ مورد قبول برای بتن معمولی حدود 5 میلی متر است.

ملاحظات: در هنگام اجرای سنجش اسلامپ بتن حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سطح داخلی قالب باید تمیز و عاری از رطوبت اضافی باشد.
  • هیچ گونه لرزشی در صفحه پایه وجود نداشته باشد.
  • آزمایش باید حدود 2 تا 5 دقیقه بعد از نمونه برداری انجام شود.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>