اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن چه کاربردی دارد؟
بتن، یکی از بادوام ترین مصالح ساختمانی است که در ساخت سازه های مختلفی مانند سد، ساختمان های مسکونی، ساختمان های تجاری، جاده، سازه های دریایی، سازه های زیرآبی، ترمیم سطوح، مسیرهای انتقال آب، فاضلاب، فونداسیون، دیواره، پل و غیره کاربرد دارد.

افزودنی_بتن4

خواص برجسته ای نظیر استحکام بالا، دوام بالا، نیاز به تعمیر و نگهداری پایین، صرفه جویی در مصرف انرژی و توسعه پایدار در سازه های ساخته شده با بتن را می توان به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر کاربرد گسترده این مصالح ساختمانی دانست.

در ادامه به معرفی کاربردهای بتن می پردازیم.

استفاده از بتن در ساخت سد:
استحکام بالا و چگالی بتن، این ماده را به عنوان یک گزینه مناسب در ساخت سد مطرح می کند. سد، سازه ای است که برای ذخیره آب و تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان بار ناشی از فشار آب بر روی سد بسیار زیاد است. به همین دلیل، استحکام بالای بتن برای این شرایط بسیار مناسب خواهد بود.

استفاده از بتن در ساخت ساختمان های مسکونی:
بسیاری ساختمان های کوچک، خانه های ویلایی یا حتی برج های مسکونی با استفاده از روش های سنتی یا مدرن قالب بندی بتن ساخته می شوند.

در این سازه ها معمولا ساخت اسکلت سازه (فونداسیون، دال، ستون و تیرها) توسط بتن صورت می گیرد.

استفاده از بتن در ساخت ساختمان های تجاری و صنعتی:
استفاده از بتن در ساخت ساختمان های مسکونی به جای مصالح ساختمانی دیگر باعث افزایش ایمنی این سازه ها می شود.

بتن، هزینه و نیاز به نگهداری کمتری نسبت به فولاد دارد. به علاوه، کنترل و مدیریت جریان هوای گرم در ساختمان های بتنی از بیرون به داخل و برعکس ساده تر است. این مسئله باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

استفاده از بتن در راه سازی:
راه، پیاده رو و آزادراه های بتنی دوام و مقاومت بیشتری نسبت به جاده های آسفالتی دارند. بازه طولانی برای سرویس و نیاز کم به تعمیر و نگهداری باعث اولویت بتن در راه سازی شده است.

استفاده از بتن در سازه های دریایی:
بتن، کابرد گسترده ای در ساخت سازه های دریایی نظیر دیوار دریایی، اسکله، آب شکن، موج شکن و دیگر ساز های در معرض آب دارد. بررسی عملکرد این ماده سازه های دریای، نتایج خوبی را نمایش داده است.

استفاده از بتن در ساخت مسیرهای انتقال آب و فاضلاب:
به منظور ساخت فاصلاب و سازه های زیرزمینی باید از مصالح بادام و مقاوم استفاده کرد. از این رو، بتن مطلوب ترین گزینه برای ساخت این نوع سازه ها به شمار می رود.

کانال های انتقال آب، فونداسیون، پایه ها و تکیه گاه ها با استفاده از بتن هایی با طرح اختلاط مخصوص ساخته می شوند.

استفاده از بتن در ساخت فونداسیون:
فونداسیون و زیرسازه ساختمان های بلند یا کوتاه با استفاده از بتن های مسلح ساخته می شوند. این بتن ها دارای دوام و ظرفیت باربری بسیار بالا هستند.

استفاده از بتن در ساخت حصار:
پیشرفت و توسعه صنعت تولید بتن های پیش ساخته باعث گسترش استفاده از بتن به عنوان ماده اصلی سازنده حصارها شده است.

تولید و نصب اجزا حصارهای بتنی پیش ساخته ساده تر از روش های سنتی است. به علاوه، این نوع حصارها ظاهر جذاب و زیباتری دارند.

استفاده از بتن در ساخت پل:
بتن های مسلح به دلیل بهره مندی از ویژگی هایی نظیر استحکام، دوام، شکل پذیری، مقاومت در برابر هوازدگی، مقاومت در برابر آتش و طول عمر بالا، کابرد گسترده ای در ساخت پل دارند.

بتن های پیش تنیده، بتن های پس تنیده و بتن های خود متراکم از جمله بتن های مورد استفاده در ساخت پل هستند.

استفاده از بتن در ترمیم سطوح:
در برخی از موارد، سطوح سازه های بتنی با حفره همراه می شوند. این حفره ها علاوه بر افزاش احتمال ترک خوردگی بتن، ظاهر سازه را نیز خراب می کنند. در این موارد، سطوح آسیب دیده یا متخلخل با استفاده از بتن های مخصوص ترمیم می شوند.

کابردهای دیگر بتن:
کاربردهای بتن به موارد بالا محدود نمی شود. این ماده در ساخت سازه های زیرآبی، سازه های عظیم، سازه های مقاوم در برابر زلزله، سازه هایی با مصرف انرژی پایین و حتی وسایل تزئینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای کاربردهای متفاوت، خواص این ماده باید در محدوده به خصوصی قرار داشته باشد.

با درک صحیح از طبیعت و ویژگی های اصلی بتن می توان ویژگی های آن را به خوبی کنترل کرد و هر یک را با توجه به نیاز پروژه تغییر داد.

استحکام بالا، عمر مناسب، مقاومت در برابر آتش، مقاومت نسبی در برابر تشعشعات رادیواکتیو، کاربری آسان و قابلیت آماده سازی در هر شکل و ابعادی از ویژگی هایی هستند که محدوده کاربرد بتن را گسترده تر از مصالح ساختمانی دیگر کرده اند.

با وجود تمام این مزیت ها، مهم ترین ویژگی بتن، ارزان بودن آن در مقایسه با سایر مصالح است.

سازه های بتنی

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>