اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شرکت عمرانی

در مرحله اول صورت سود و زیان پیش بینی شده جهت ده سال را تهیه می نماییم.طبق استاندارد شماره 1 ( نحوه ارائه صورت های مالی) صورت سود و زیان باید حداقل حاوی اقلام اصلی زیر باشد:

  • درآمد عملیاتی
  • هزینه های عملیاتی
  • سود و زیان عملیاتی
  • هزینه های مالی
  • سایر درآمد ها و هزینه های غیر عملیاتی
  • مالیات بر درآمد
  • سود و زیان فعالیت های عادی
  • اقلام غیر مترقبه
  • سهم اقلیت
  • سود و زیان خالص

با توجه به این که هدف شرکت افزایش ثروت صاحبان شرکت است، لذا شرکت باید حجم عملیات و فعالیت خود را افزایش دهد تا آنجا که نرخ رشد سا لانه درآمد بر مبنای انتظارات مدیریت به 15 % برسد. با توجه به بررسی ها که مدیریت در بازدهی کارکنان شرکت انجام داده است نیاز شرکت را در نیروی کار فعال تر و با تخصص و کار آمدتر در تحقق هدف خاص شرکت می بیند. بنابراین اقدام به اصلاح نیروی انسانی شرکت می نماید و برنامه ریزی می کند که این تعدیل نیرو طی دو سال انجام گیرد. لذا هزینه پیش بینی شده مدیریت بابت اصلاح نیروی انسانی در دو سال سرشکن می‌شود.

با در نظر گرفتن این که در آمدهای ایجاد شده در شرکت به همراه انجام مجموعه ای از هزینه به وقوع می پیوندد بدین ترتیب هزینه های شرکت با افزایش درآمد افزایش خواهد یافت. واضح است که این افزایش نباید تا جایی باشد که شرکت را از هدف اصلی دور نماید با در نظر گرفتن تورم موجود در اقتصاد انتظار می رود که حد اکثر افزایش نرخ رشد سا لانه هزینه های شرکت متناسب با افزایش نرخ درآمد شرکت یعنی همان 15 % باشد.

مرحله دوم تهیه ترازنامه پیش بینی شده

تراز نامه پیش بینی شده جهت ده سال را تهیه می کنیم. ترازنامه منبع اصلی اطلاعات برای ارزیابی نقدینگی و انعطاف پذیری مالی است. نقدینگی به مدت زمانی که انتظار می رود سپری شود تا یک دارایی به وجه نقد تبدیل یا بدهی پرداخت شود، بستگی دارد. انعطاف پذیری مالی یعنی توانایی اقدام جهت تغیر میزان و زمان جریان های نقدی به گونه ای که بتوان در قبال رویداد های غیره منتظره واکنش نشان داد. بیان دیگر و قابلیت انطباق واحد تجاری با تغییرات در شرایط عملیاتی است. در واقع انعطاف پذیری مالی و مقیاسی برای سنجش سازگاری یک شرکت است.

موجودی نقد

وجوه نقد سیال ترین دارایی و واسطه مباد لات است که از آن در خرید کالا و خدمان و تسویه تعهدات استفاه می شود. وجوه نقد شامل اسکناس و مسکوکات و چک های شخصی و سپرده های دیداری و چک پول و حوالجات بانکی و تن خواه و اغلب سپرده های پس انداز است. با توجه به توضیحات ارائه شده و پیش بینی وضعیت نقدینگی در آینده، بستگی به ورودی ها و خروجی ها ی وجه نقد ناشی از معاملات شرکت دارد و از آنجایی که هدف اصلی صورت جریان وجوه نقد ارائه اطلاعاتی در رابطه با جریان های ورودی و خروجی وجه نقد طی یک دوره حسابداری است. برای پیش بینی وجه نقد در آینده از صورت جریان وجوه نقد استفاده می شود و وجوه پیش بینی شده به دست آمده از صورت جریان وجوه نقد به ترازنامه انتقال می یابد.

حساب های دریافتنی

حساب دریافتنی شرکت مذکور شامل مطالباتی از کار فرمایان در نتیجه انجام قرار دادهای فی مابین است، لذا افزایش حساب فوق را معادل درآمد کسب شده طی سال منظور می نماییم. دریافت مطالبات در شرکت به صورت زیر است. از آنجایی که فعالیت شرکت مورد بحث ما پیمانکاری است و پیمانکار تا زمانی که بخش عمده ای از صورت وضعیت های ارائه شده به کارفرما را طی سال وصول ننماید قادر به ادامه کار نیست و رویه های شرکت در سنوات گذشته نشان می دهد که در سال، 60 % از صورت وضعیت های به تایید رسیده کارفرما وصول می شود و مانده مطالبات در سال آتی به استثنای 15 % آن که مربوط به 10 % سپرده حسن انجام کار و 5 % سپرده بیمه است که کارفرما نزد خود تا زمان تحویل قطعی نگه می دارد، کاملاً وصول می شود. و از آنجایی که پیمانکاری شرکت نهایتاً 2 الی 3 ساله است و در طول مدت زمانی که بودجه تهیه می شود پیش بینی می کنیم که برخی از پروژه های شرکت تحویل قطعی شود، لذا 10 % از سپرده نزد کار فرمایان در سال آزاد می‌شود. لذا 95 % از مطالبات ابتدای دوره شرکت وصول می‌شود.

موجودی کالا

موجودی کالا در شرکت های پیمانکاری عمدتاً شامل مواد و مصالح مورد استفاده در پروژه ها است. با توجه به این که بخشی از بهای تمام شده پروژه ها را مواد و مصالح تشکیل می دهد. لذا با توجه به نسبت موجودی کالا به بهای تمام شده، نشان می دهد که 3 % از بهای تمام شده پروژه ها را مواد و مصالح مصرفی در آنها تشکیل می دهد. لذا مانده پایان دوره موجودی کالا برابر خواهد بود با مانده پایان دوره موجودی در سال گذشته در نسبت بهای تمام شده به موجودی و خالص افزایش طی دوره از مابه التفاوتت مانده ابتدای دوره به مانده پایان دوره به دست آمده است.

پیش پرداخت ها

پیش پرداخت ها در شرکت های پیمانکاری به دو دسته تقسیم می شود. بخشی از پیش پرداخت ها مربوط به مالیات های مکسوره از صورت وضعیت های پرداخت شده است و بخش دیگر آن مربوط به پیش پرداخت های هزینه ای که به پیمانکار جزء و یا تامین کننده گان مواد و مصالح پرداخخت می نماید، است. برای محاسبه مبلغ پیش پرداخت هزینه ها همانند موجودی کالا باید بدانیم که چه بخشی از بهای تمام شده پروژه ها را چنین هزینه های تشکیل داده است که از نسبت پیش پرداخت ها به بهای تمام شده پروژه ها در سنوات قبل، جهت پیش بینی پیش پرداخت ها استفاده می نماییم.

دارایی های ثابت مشهود و نامشهود

دارای های ثابت مشهود شرکت های پیمانکاری علاوه بر زمین و ساختمان و وسایل نقلیه شامل ماشین آلات و تجهیزات راه سازی و اثاثیه و ابزار آلات و تجهیزات و کارخانجات آسفالت و غیره است. همان طور که قبل اشاره شد با افزایش حجم عملیات شرکت دارایی های ثابت شرکت زودتر مستهلک شده و کار ایی لازم را جهت پیشبرد اهداف شرکت را از دست می دهند. لذا شرکت باید تمهیدات لازم را جهت جایگزینی ما شین آلات فرسوده با ماشین آلات جدید بیاندیشد.

بر این اساس شرکت برنامه 10 ساله ای در جهت جایگزینی مناسب جهت دست یابی به اهداف شرکت با توجه به نرخ های کارشناسی شده در نظر می گیرد. دارایی های نامشهود شامل حق المتیاز و نرم افزار غیره است که شرکت بر اساس نیاز خود و در جهت تامین آنها برنامه هایی در نظر دارد که از آنها استفاده می شود.

سایر دارایی ها

شامل دارایی های است که منطقاً در طبقه دیگری قرار نمی گیرد. شامل پیش پرداخت ها ی هزینه ای بلند مدت بوده و مبلغ دفتری دارایی های ثابت با استفاده از وجوه نقد مسدود شده و سپرده های بلند مدت بانکی است که شرکت جهت اخذ ضمانت نامه های بانکی افتتاح می کند، است.

حساب های پرداختنی

حساب های پرداختنی نقطه مقابل حساب های دریافتنی است. حساب های پرداختنی زمانی ایجاد می شود که شرکتی کالا و ملزومات یا خدمات را به صورت اعتبار ی ارائه نماید. با توجه به سیاست شرکت، فرض بر این است که تمامی هزینه های شرکت را در ابتدا به طور اعتباری دریافت و از مبلغ بدهی که در سال افزایش می یابد 60 % آن پرداخت و نیز 90 % بدهی های ابتدای دوره پرداخت شود تا شرکت بتواند در روال عادی به عملیات خود ادامه دهد. افزایش طی دوره حساب های پرداختنی شرکت برابر خواهد بود با بهای تمام شده خدمات ارائه شده و هزینه های اداری و عمومی و سایر هزینه ها منهای افزایش در ذخیره باز خرید خدمت و افزایش در ذخیره استهالک دارایی های ثابت است.

پیش دریافت ها

همانطور که قبل اشاره شده، از مبلغ کل پیمان طی چند مرحله معادل 20 % کل پیمان به پیمانکاران پرداخت می شود بر اساس روند موجود معادل 20% قرار دادهای منعقده به عنوان پیش دریافت قابل وصول خواهد بو د. با عنایت به روند کسب درآمد شرکت در وصول درآمدها ضریب پیش دریافت ها در بودجه لحاظ شده است.

ذخیره مالیات

شرکت می بایست بدهی مالیات بر عملکرد خود در حساب ها نشان دهد. از آنجایی که مبلغ مالیات بر درامد قبل از صدور برگ قطعی به طور برآوردی مشخص می شود و به طور معمول بین مالیات محاسبه شده توسط شرکت و مالیات تعین شده توسط ممیز، تفاوت هایی وجود دارد. این تعهدات با عنوان ذخیره مالیات در متن تراز نامه منعکس می شود. مالیات بر درآمد پرداختنی به صورت خالص پس از کسر پیش پرداخت های مالیاتی مربوط در ترازنامه ارائه می شود.

سود سهام پرداختنی

این حساب مربوط به تقسیم سودی که در سال انجام می شود. لذا افزایش آن معادل سود تقسیمی مندرج در صورت سود و زیان انباشته است. و بر اساس سیاست های شرکت، مانده اول دوره در سال پرداخت می شود. با عنایت به اینکه سود تقسیمی مبنایی برای بازگشت سرمایه نیز ممحسوب می شود لذا تقسیم سود، نقش عمده ای را در تصمیم گیری سرمایه گذاران خواهد گذاشت. بنابر این کاهش طی دوره معادل مانده ابتدای دوره است.

ذخیره باز خرید خدمت کارکنان

بر اساس قوانین مربوط و در صورت پایان خدمت کارکنان و شرکت مکلف است بر مبنای سنوات خدمت و حقوق دریافتی کارکنان مبالغی به آنها پرداخت کند. با گذشت خدمت کارکنان برای شرکت تعهد قانونی ایجاد می شود که باید ذخیره لازم را برای آن شناسایی کند. ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان را در سر فصل بدهی های غیر جاری منعکس شود مگر آن بخش از این ذخیره که مربوط به کار کنانی است که در طی سال آتی باز خرید یا بازنشسته می شود. با توجه به بررسی های انجام شده بر حساب ذخیره خدمت در سال های گذشته مشخص شد که 2/5 % از هزینه های شرکت را هزینه باز خرید خدمت کارکنان تشکیل می دهد. و بر اساس سیاست های مدیریت 1/5 % از آن در طی دوره به پرسنل قراردادی پرداخت می‌شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>