اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن

ترک در سازه های بتنی به ویژه در سازه های هیدرولیکی از مشکلات اصلی این نوع سازه ها است. شیبدار بودن سازه ها مثلاً در کانال ها و تونل ها نیز مزید بر علت شده و خسارت زیادی را تحمل می نماید. عوامل مختلفی موجب پدید آمدن ترک ها به ویژه در سطوح شیبدار پوشش بتنی می شوند. یکی از مهم ترین این عوامل انتخاب نادرست اسلامپ مخلوط بتن با توجه به شیب بتن ریزی است. در بتن ریزی ها، اسلامپ بالای بتن باعث شره کردن و عدم پایداری بتن بر روی سطوح شیبدار شده در حالی که اسلامپ کم نیز موجب کاهش کارایی و عدم تحریک مناسب بتن می شود.

در کانال های انتقال آب همواره گمان بر این است که با اجرای یک پوشش غیر قابل نفوذ مانند پوشش بتنی می توان از میزان تلفات نشت کانال های انتقال آب به میزان قابل ملاحظه ای جلوگیری کرد. برای مثال در محاسبات تئوریک میزان تلفات نشت برای یک کانال با پوشش بتنی، حدود یک سوم کانال با پوشش رسی در نظر گرفته می شود. ترک های به وجود آمده در سطح شیبدار پوشش کانال های آب که پس از گذشت عمر کوتاهی از اجرای آنها ظاهر می شوند با ایجاد درز و شکاف موجب نشت دیواره های کانال و در نهایت عامل هدر رفتن مقادیر زیادی از منابع آب کشور می شوند.

عوامل مختلفی در به وجود آوردن این ترک ها نقش دارند که یکی از مهم ترین این عوامل انتخاب نامناسب اسلامپ بتن مورد استفاده با توجه به شیب عرضی دیواره کانال است. باید توجه داشت که بتن ریزی در سطوح شیبدار دیواره کانال ها دارای شرایط ویژه ای است. زیرا به دلیل ضخامت کم بتن ریزی نمی توان از ویبره ها متداول برای تحکیم بتن و خروج هوا از آن استفاده کرد لذا جهت تحکیم بتن، استفاده از بتن های با اسلامپ بالا ضروری می شود.

از طرفی به دلیل بتن ریزی در شیب دیواره ها، افزایش اسلامپ موجب شره کردن بتن می شود. باید مقدار آن محدود شود. از این حفظ کارایی و پایداری بتن به طور همزمان برای اجرای پوشش شیبدار کانال ها امری ضروری است.ایجاد ترک و دیگر خسارت بر روی سطوح شیبدار به ویژه در پوشش کانال ها یکی از دغدغه هایی است که توجه محققین را به خود معطوف کرده و در طی سال های گذشته مکرراً مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بررسی پایداری بتن تاره

پایداری به معنای توانایی بتن تازه برای روان شدن بر روی یک سطح است. عوامل موثر در پایداری بتن بر روی سطح شیبدار شامل موارد زیر است:

  • زاویه اصطکاک داخلی سنگدانه ها مخصوصاً درشت دانه ها
  • چسبندگی به وجود آمده به وسیله ی ملات سیمان
  • ضریب اصطکاک بین بتن و سطح تماس زیرین آن (قالب یا سطح زمین)
  • زاویه سطح شیبدار
  • طول و ضخامت پانل بتن ریزی شده

هر چه طول و ضخاکت پانل بتنی کمتر باشد نیروی پایین برنده بتن (وزن بتن ضرب در سینوس زاویه سطح شیبدار) کاهش پیدار کرده و آن را می توان در شیب تندتری اجرا نمود.پایدار بتن بر روی سطح شیبدار به عواملی چون زاویه اصطکاک داخلی سنگدانه ها، چسبندگی ملات سیمان، ضریب اصطکاک بین بتن و سطح تماس زیرین آن، زاویه سطح شیبدار، طول و ضخامت پانل بتن ریزی بستگی دارد.

در صورت ناپایداری بتنی با اسلامپ کم بر روی یک سطح شیبدار، بتن ظاهری خود را حفظ کرده و به سمت پایین سر می خورد. حال آن که ناپایدار بتنی با اسلامپ بالا بر روی سطح شیبدار باعث شره کردن و جداشدگی سنگدانه های آن می شود.افزایش اسلامپ به معنای افزایش کارایی بوده که علاوه بر سهولت پرداخت، باعث کاهش خلل و فرج در محل تماس بتن و قالب می شود.

در صورت شره کردن یا سر خوردن بتن در یک شیب و سپس سعی در نگهداری نمونه بتنی دچار کاهش مقاومت کششی کاهش مقاومت فشاری و افزای درصد جذب آب در قسمت پایین خواهد شد. این می تواند دلیلی برای تشکیل ترک در یک سوم بخش پایینی شیب پانل ها به هنگام بهره برداری باشد

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>