اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مالیات

در قوانین و مقررات جاری مالیاتی، پیمانکار و مالیات پیمانکاری به طور اخص تعریف نشده اما در موارد مختلف قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه 1345 و اصلاحیه آن دو نوع مالیات یعنی مالیات مقطوع و مالیات بر در آمد، در مورد عملیات پیمانکاری مقرر شده است.

مالیات مقطوع

مالیاتی است تکلیفی، که کارفرمایان سازمان های دولتی، شهر داری ها، مؤسسات عام المنفعه مستقل و شرکت ها، به طور کلی و شایر اشخاص در صورتی که مبلغ کل پیمان از ده میلیون لایر بیشتر باشد، مکلفند از پرداخت هایی که پیمانکاران، اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به هر نوع کار ساختمانی و تأسیسات فنی و تأسیساتی و حمل و نقل یا تهیه ساختمان ها و تأسیسات، نقشه کشی، نقشه برداری، نظارت و محاسبات فنی می کنند 5/5 % آن را کسر و به حساب تعیین شده از طرف وزارت دارایی واریز نمایند. این مالیات به دو جزء 4 % و 5/1 % تقسیم می شود. جزء اول یعنی 4 % قطعی است جزء دوم یعنی 5/1 % به عنوان پیش پرداخت مالیات پیمانکار محسوب و از مالیات متعلق به درآمد پیمانکاری قابل کسر است.

واگذاری قسمتی از عملیات پیمان از طرف پیمانکار دست اول به پیمانکار دست دوم، مشمول مالیات مقطوع پیمانکاری نیست و پیمانکاران دست اول به عنوان کارفرما نباید از پرداخت هایی که پیمانکاران دست دوم می کنند از این بابت کسر نمایند. در مواردی که پیمانکار، شخص خارجی مقیم خارج از کشور باشد که در ایران شعبه یا نمایندگی ندارد کار فرمایان مکلفند در هر پرداخت کل مالیات متعلق شامل مالیات مقطوع به نرخ 4 % و مالیات بر در آمد پیمانکاری را در منبع محاسبه و کسر و به حساب های مقرر واریز نمایند.

استاندارد حسابداری شماره 9

شرکت های پیمانکاری را ملزم به شناسایی درآمد پیماتکاری بلند مدت به روش درصد پیشرفت کار (هزینه به هزینه) می کند. در این روش پیمانکار باید هزینه های کل پروژه را برآورد کرده و بر مبنای آن و متناسب با هزینه های واقعی تحقق یافته درآمد هر دوره مالی را شناسایی کند.

نتایج حاصل از محاسبات یاد شده همیشه با صورت وضعیت های ارسالی و تایید شده توسط کارفرمایاین متفاوت است و اختلاف موجود بین صورت وضعیت های تایید شده و درآمد شناسایی شده به روش هزینه به هزینه در تراز نامه تحت عنوان مبلغ قابل بازیافت پیمان ها و یا مازاد کار گواهی شده درج می شود. نکته قابل تامل به لحاظ مالیاتی این است که وقتی درآمد بر مبنای هزینه های تحقق یافته شناسایی و ثبت می شود اگر هزینه ای توسط ممیزان مالیاتی برگشت داده یا غیر قابل قبول شناخته شود، تکلیف درآمد متناظر آن چه می شود.

بیمه پیمانکاری

بر اساس ماده 38 قانون تامین اجتماعی کارفرما موظف است 5 % ناخالص را از هر صورت وضعیت کسر و نزد خود نگهداری کند. این سپرده و آخرین قسط پیمانکاران تا ارائه حساب توسط سازمان تامین اجتماعی، نگهداری می شود. در پیمان های مشمول طرح های عمرانی حق بیمه به صورت مقطوع محاسبه و کسر می شود. حق بیمه این پیمان ها 6/6 % شامل 6/1 % سهم پیمانکار و 5 % سهم کارفرما است. در پیمان های دیگر با طرح های عمرانی مرتبط نسبت حق بیمه پیمان ها در دو گروه زیر قرار خواهند گرفت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>