اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


اتصالات


تیر میان طبقه با اتصال x

این اتصال متداول ترین اتصال مفصلی تیر میان طبقه به ستون است، در گذشته نه چندان دور تنها گزینه پیش روی برای اجرای اتصال تیر میان طبقه بود. در طراحی این اتصال با عبور میلگردهای بالا و پایین تیر در بر تکیه گاه (ستون ها) به صورت ضربدری، از انتقال نیروهای خمشی و پیچشی به ستون جلوگیری می شود.

تیر میان طبقه به ضخامت دال

پس از اجرای ناموفق اتصال x در اجرا، برخی طراحان برای هماهنگی فرضیات خود با روش های اجرایی، پیشنهاد کاهش ارتفاع تیر میان طبقه به اندازه ی ضخامت دال پله را ارائه نمودند. در این طرح کاهش ارتفاع تیر به اندازه ی ضخامت دال مطرح شد تا به این طریق با کاهش ارتفاع مؤثر تیر نیم طبقه ظرفیت خمشی تیر کاهش یابد. به این صورت لنگر انتقالی به ستون ها کاهش زیادی پیدا می کند.

تیر میان طبقه با حذف مهار میلگرد تیر

در این روش برای کاهش ظرفیت خمشی تیر، مهار میلگردها در ستون حذف شده، و انتظار می رود هنگام وارد شدن لنگر، این میلگردها بر اثر کشش وارد شده در جای خود بلغزند و نیرویی منتقل نشود. از این اتصال به مراتب استقبال بیش تری نسبت به نوع x صورت گرفت. اما برخی از مشکلات اجرایی عنوان شده در اتصال قبلی همچنان مانع از اجرای دقیق آن می شود. به طوری که عموماً میلگردهای طولی پایین نیز مانند بالا ساده اجرا می شود.

تیر میان طبقه فولادی

این روش به بهترین شکل اتصال مفصلی دو سر تیر را عملیاتی می کند. از آنجا که اجرای اتصال مفصلی با فولاد با دقت بسیار بیش تری نسبت به بتن قابل اجرا است، در این روش با تعبیه صفحات فولادی بر وجوه ستون محل اتصال تیر، به صورت درجا با شاخک یا کاشت بولت امکان اتصال نبش های بالا و پایین تیر فولادی فراهم می شود.

در اتصال دو سر تیر آهن با نبش بالا و پایین عملاً نیروی برشی منتقل می شود. بال بالای این تیر آهن نشیمن گاه دال بتنی کف پله خواهد بود و به علت وجود درز اجرایی سرد (عدم بتن ریزی پیوسته بین دو عضو بتنی دال و ستون) بین دال بتنی و ستون هیچ لنگری بر ستون وارد نخواهد آمد. در صورت نیاز به کاهش نیروهای افقی وارد از دال پله به ستون لازم است درز اتصال دال پله با ستون با مصالح انعطاف پذیر پُر شود.

علاوه بر روش های یاد شده برخی راه کارهای دیگر مانند تعبیه دستک (کُربل) در وضعیت پیش ساختگی و انتقال بار کف پله در میان طبقه به تیر بالا یا پایین، اجرایی است. در ایران روش های یاد شده کم استفاده می شود و روش های گفت شده با تمام نواقص هم چنان به عنوان گزینه های اجرایی به کار برده می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>