اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سقف

در ساخت سازهی قوس ها از دو گروه عمده از مصالح استفاده می شود.

  • مصالح سنگین مانند سنگ و آجر
  • مصالح سبک مانند چوب مصالح سنگین دارای سختی و مقاومت بالاست، اما انعطاف پذیری پایینی از مقاومت دارد. اما مصالح سبک سنتی دارای حالت ارتجاعی بوده و نسبتاً کششی بالایی نیز برخوردار است.

در معماری سنتی ایران، به خصوص در سازهی قوس ها از مصالح سنگین فراوان استفاده شده و از چوب به عنوان عنصری کمکی، جهت تقویت مقاومت سازه در برابر کشش و عاملی برای ایستایی بنا استفاده شده است.آجر از مصالح سنگین به عنوان اصلی ترین مصالح معماری سنتی کاربرد فراوان دارد. قابلیت فیزیکی و فنی و هم چنین کارایی و شکل و رنگ آن، از خواص مهم این مادهی ساختمانی است.

سنگ نیز از گروه معماری مصالح سنگین به عنوان عنصر کمکی و تزیینی در قوس ها کاربرد دارد. البته از این نوع طاق ها به ندرت در گوشه و کنار ایران یافت می شود.چوب به لحاظ دارا بودن مقاومت کششی بالا، در سازه های طاقی مثل قوس ها و گنبدها، به عنوان عامل رفع مسئلهی رانش مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در مسجد جامع اصفهان برای مهار قوس های مختلف از این روش استفاده می شود.

ملات ها نیز به عنوان یک مادهی چسباننده نقش مهمی را در شکل گیری سازه های پیچیدهی طاقی ایفاء می کند. سازندگان سازه های طاقی از ملاتهای مختلفی مانند ملاتهای گچی و ملاتهای آهکی استفاده می کردند. تملاهای گچی را به دلیل چسبندگی بالا، گیرش سریع و استحکام اولیهی گچ در سازه های طاقی که در آن از قالب های چوبی استفاده نشده، به کار می برند.از ملاتهای آهکی به دلیل مقاومت نهایی بالا در پایه ریزی پی ها استفاده می شوند. از مهم ترین ملاتهای آهکی می توان ملات ساروج را نام برد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>