اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


مترو


عملکرد مترو

مترو یکی از سازه های زیر زمینی است که با وجود شباهت فراوانی که با تونل های کوهستانی دارد، به دلیل داشتن یک سری شرایط، نیازمند بررسی دقیق تر و در نظر قرار دادن شرایط خاص و ویژه ای است.این شرایط را می توان به صورت زیر خلاصه نمود.

مترو ها در شهرهای پرجمعیت برای حل مشکل ترافیک ساخته می شوند و معمولاً از زیر مراکز عمده تجاری و اقتصادی شهرها عبور می کنند، لذا در صورت آسیب دیدن آنها، خطرات اقتصادی و جانی فراوانی ایجاد می شود.به دلیل اینکه تونل ها و ایستگا ه های مترو، در عمق زیادی ساخته نمی شوند، لذا علاوه بر شرایط حاکم بر سازه های زیر زمینی، اثرات وارد بر سازه های سطحی نیز باید در آنها در نظر گرفته شود.

به دلیل اینکه شهر ها معمولاً در مکان های مسطح و آبرفت ها بنا می شوند، لذا این گونه ساز ه ها نیز، به ناچار در لایه های رسوبی منفصل ساخته می شود که شرایط خاصی را بر این ساز ه ها حاکم می سازد.در ایستگاه ها و نیز قسمت هایی که چند تونل به هم می رسند، معمولاً نیاز به فضاهای با دهانه بزرگ وجود دارد که این خود آسیب پذیری این سازه ها را افزایش می دهد.

بحث اندرکنش تونل و سازه ها مجاور در تونل های مترو مطرح می شود. اتصال اجزای تأسیساتی از قبیل ترانسفورماتورهای برق و تجهیزات برودتی و حرارتی ایستگاه ها رفتار سازه را تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به موارد ذکر شده، معلوم می شود که بررسی آسیب پذیری و نیز تحلیل و طراحی لرزه ای تونل های مترو و ایستگاه های آن از اهمیت ویژ ه ای برخوردار است.

اندرکنش تونل و ساز ه های مجاور

بر اساس بررسی های انجام شده، نتایج حاصل برای اندرکنش تونل و سازه های مجاور به صورت زیر خلاصه می شود.

  • اثر اندر کنش دینامیکی بین تونل و ساختمان مجاور آن بستگی به فاصله بین تونل و ساختمان دارد و با افزایش فاصله بین ساختمان و تونل اثر اندرکنش (افزایش نیر وهای داخلی تونل مجاور ساختمان نسبت به تونل تنها) کاهش می یابد و اگر فاصله بین تونل و ساختمان از 6d ( قطر تونل d) بیشتر شود وجود ساختمان، هیچ تأثیری بر نیروی داخلی ایجاد شده در تونل تحت بار زلزله نخواهد داشت.
  • اثر اندرکنش دینامیکی تونل-ساختمان با افزایش فرکانس بارگذاری کاهش می یابد.
  • عریض تر شدن ساختمان باعث افزایش اندرکنش بین تونل و ساختمان مجاور آن به صورت افزایش نیرو های داخلی تونل به ویژه نیرو های محوری تونل می شود.
  • افزایش ارتفاع ساختمان سبب افزایش اندکی در نیروهای داخلی تونل می شود و برای موارد بررسی شده افزایش طبقات از 6 به 20 سبب افزایش حدود 20 درصد در نیرو های داخلی تونل خواهد شد.
  • در مجموع با توجه به بررسی های انجام شده، وجود ساختمان مجاور تونل سبب افزایش نیروی داخلی تونل تحت بار زلزله خواهد شد که این افزایش بستگی به فرکانس بارگذاری، عمق قرار گیری تونل، ابعاد تونل، ابعاد و ارتفاع ساختمان دارد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>