اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قاب خمشی

به دلیل مقاومت بیشتر فولادهای با مقاومت بالا می توان از مقاطع ظریفتری نسبت به فولادهای نرمه ساختمانی استفاده کرد. لذا این امر باعث کاهش وزن سازه و درنتیجه هزینه می شود. ظریف تر شدن مقاطع مخصوصاً در ستون ها باعث افزایش لاغری و در نتیجه کاهش تنش های مجاز کم می شود. در واقع از تمام ظرفیت مقطع نمی توان استفاده نمود.

تولید فولادهای پر مقاومت با خواص مناسب مانند شکل پذیری مناسب و مقاومت بالا در طی 50 سال اخیر شدیداً توسعه یافته است. ولی به علت شناخت کم مهندسین داخلی، استفاده از آنها در صنعت ساخت و ساز کشور رشد قابل توجهی نیافته است. تا زمانی که مشخصات این فولادها به طور کامل ارزیابی نشود و عملکرد آنها در بارگذاری های لرزه ای مورد تحقیق و بررسی قرار نگیرد، استفاده از این فولادها که موجب اقتصادی شدن پروژه های ساخت و ساز می شوند، توسعه نخواهد یافت.

تأثیر فولاد در قاب های خمشی فولادی

فولاد مقاومت بالا در میان گسترش پیشرفت عملکرد فولاد برای چندین نوع ساختمان صنعتی در دسترس بوده است. از قبیل مخازن تحت فشار، خطوط لوله، ماشین آلات و وسایل. اخیراً فولاد پر مقاومت به عنوان مصالح ساختمانی برای ساخت ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته است. فولاد مقاومت بالا به طور افزاینده بجهت ارائه مزیت های برجسته زیر برای ساخت ساختمان ها، پل ها و سکوهای ساحلی پذیرفته می شود.

  • ساخت ساختمان های بلند مرتبه
  • ساخت ساختمان های با ستون های کمتر و دهانه های طویل تر جهت افزایش سطح قابل اجاره
  • ساخت ساختمان های با مقاومت بیشتر در برابربار باد و زلزله
  • افزایش اختیارات معماری با سبکتر و مقاوم تر شدن المان ها و قاب ها
  • تسهیل ساخت و نصب
  • پیشرفت روش های ساخت جدید

در چهار دهه اخیر فرآوری و بکارگیری فولادهای پر استحکام با مقاومت بالا مورد توجه خاصی قرار گرفته است، بنحوی که طی این این مدت این گونه از فولادها بخوبی جای خود را در کاربردهای متنوع صنعتی باز کرده و در حال حاضر در موارد خاص استفاده از آنها غیر قابل چشم پوشی است. مقاومت تسلیم بالا و رفتار بسیار مناسب این فولادها سبب جایگزینی آنها با فولادهای معمول شده است.پیشرفت های فنی حاصل شده در سال های اخیر در زمینه فولادسازی و نورد گرم، سبب کاهش قیمت و افزایش میزان رقابت فولادهای پر استحکام کم آلیاژ با دیگر انواع فولادها شده است. مزیت استفاده از فولادهای پرمقاومت از دو دیدگاه قابل بررسی است:

  • استفاده از این گونه فولادها باعث کاهش هزینه ساخت سازه می شود.
  • باعث کاهش مصالح مورد استفاده و در نهایت سبک شدن سازه می شود.

دیدگاه دوم که به صورت زنجیره وار با دیدگاه نخست وابسته است، بهبود لرزه ای رفتار سازه در برابر بارهای دینامیکی مانند زلزله و دیگر بارهای ارتعاشی به دلیل کاهش جرم و ظریف تر شدن ابعاد اجزای باربر است. مصالح سنگین بخش عمده ای از تلفات را به هنگام زلزله به بار می آورند. روشن است که هر قدر جرم ساختمان کاهش یابد نیروی اینرسی که به ساختمان وارد می شود کاهش یافته و استفاده از اجزای سازه ای ظریف برای تحمل نیروهای ناشی از زلزله به خوبی کفایت خواهد کرد. به طور کلی در ساختمان دو نوع ابزار بکار گرفته می شوند.

گروه اول اعضای سازه ای و حساس هستند که این اعضاء وظیفه تحمل نیروهای ناشی از زلزله و بارهای قائم را بر عهده دارند.گروه دیگر اعضای غیر سازه ای مانند دیوار های جداکننده هستند.در حال حاضر با توجه به کثرت مصالح ساختمانی سبک که در سال های اخیر در کشور تولید شده اند امکان ساخت و اجرای اجزای غیر سازه ای با مصالح ساختمانی سبک فراهم شده است. ولی تاکنون مصالح ساختمانی سبک برای بکارگیری در اجزای سازه ای معرفی نشده است. به نظر می رسد استفاده از فولادهای پرمقاومت در صنعت ساختمان تحول شگرفی در کاهش وزن، اقتصادی شدن ساخت و افزایش کارایی اجزای سازه ای ایجاد نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>