اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نورپردازی

نورپردازی فضاهای شهری همانند معماری امری مرتبط با اطراف و زمینه گرا است و طراحی آن بدون در نظر گرفتن ارتباط با فضای پیرامون نتیجه ای مطلوب در برنخواهد داشت.توجه به زمینه، که با مجموعه معیارهایی چون تناسب معنایی، تناسب عملکردی، قدمت/سابقه تاریخی و خوانایی تعریف شده است یکی از موارد مهمی است که گاه در طرح های نورپردازی شهری مورد غفلت قرار می گیرد. در حالی که نورپردازی می تواند اهمیت و نقش ویژه ای در تقویت هویت مکانی شهر و فضاهای عمومی آن در شب هنگام ایفا کند.

یکی دیگر از اصول مهم در تناسب معنایی، انتخاب مناسب طیف های رنگی متفاوت است که در این فرآیند می بایست به کدها و رمزهای خاص هر رنگ در فرهنگ های متفاوت توجه شود. برای مثال در اسلام رنگ هایی مانند سبز و آبی فیروزه ای حس تقدس و روحانیت را منتقل کرده ولی در مسیحیت رنگ سفید بیانگر این حس است. رنگ های مختلف گاه در اقلیم های متفاوت معنای ویژه ای می یابند که طراح نور پیش از استفاده از رنگ در فضا باید به خوبی از آ نها آگاهی یابد.

تناسب عملکردی یکی دیگر از اصول شناسایی شده در اهمیت توجه به زمینه است. کارکرد یک مکان، فعالیت های جاری در آن و مخاطبان فضا از سویی و هدف از نورپردازی در آن مکان، برای مثال ارتقاء ایمنی و امنیت، افزایش جاذبه تفریحی گردشگری مکان و…، از سوی دیگر در طراحی نورپردازی مکان مورد توجه قرار گیرند.

برای مثال در بزرگرا ه ها و یا شاهرا ه های اصلی که تسهیل جریان وسایل نقلیه اولویت اصلی را دارد، چگونگی نورپردازی و سطح نور پیشنهادی در مقایسه با یک خیابان تجاری پیاده محور مرکز شهر یا یک خیابان فرعی مسکونی که سطح ترافیکی کمتری دارد، متفاوت خواهد بود. تفاوت میان خیابان اصلی و فرعی، بین میدا ن ها و سبز راه های طویل، بین خیابان های تجاری و مسکونی نه تنها از طریق ایجاد تفاوت در میزان نور، بلکه از طریق تفاوت در رنگ نور تقویت می شود. این تفاوت می تواند منجر به شفافیت شود در حالی که تعادلی نیز میان تفاوت حجم نور و رنگ وجود دارد.

یکی دیگر از ویژگی های بستر طرح که نقشی تعیین کننده در طراحی نورپردازی دارد سابقه تاریخی و قدمت عناصرکالبدی فضاهای عمومی است. بهره گیری از الگوهای موجود در زمینه، در طراحی فرم منابع نوری، یکی از راهبردهایی است که می تواند نقش ویژه ای در حفظ و تقویت کاراکتر مکان و خلق تضاد و تمایز در مکان های شهری ایفا کند. ساختمان های تاریخی و واجد ارزش معماری نیز که نمود کالبدی هویت و فرهنگ یک اجتماع به شمار می روند، اصول و الزامات ویژه ای در نورپردازی را طلب می کنند.ده اصل اساسی که در طراحی نورپردازی این ابنیه می بایست مورد توجه قرار گیرند:

  • بررسی ضرورت نورپردازی ساختمان
  • شناسایی بخش هایی از ساختمان که باید نورپردازی شوند، بر اساس فاصله، زاویه و موقعیت ناظر نسبت به ساختمان
  • شناسایی الگوهای معماری ارزشمند در نمای ساختمان به منظور تأکید بر آ نها، برای مثال پایه ها، ستون ها، پیش آمدگی ها و عقب نشینی ها و..
  • انتخاب صحیح منابع نور خارجی و جانمایی آن ها
  • توجه به ساختمان های مجاور و بررسی امکان ترکیب یا جداسازی طرح نورپردازی ساختمان با آن ها
  • بررسی سطح بازتابش سطوح از طریق
  • بررسی وضعیت مصالح، رنگ و پاکیزگی آن ها و مقیاس ساختمان به منظور شناسایی میزان نور لازم
  • شناسایی مکان مناسب برای قرارگیری و جانمایی منابع نورپردازی
  • شرایط محیطی مکان و ارزیابی تأثیرات طرح نورپردازی بر آن، برای مثال حیات پرندگان و جانورانی که در این ساختمان ها پناه می گیرند
  • ارزیابی وضعیت نمود رنگی از طریق عکسبرداری در طول اجرای طرح و پس از آن به منظور ارزیابی و اصلاحات لازم
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>