اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نورپردازی

فرم، موقعیت، پایداری و نگهداری به عنوان سه مؤلفه فرعی در اصل طرح تجهیزات روشنایی تعریف می شوند. فرم پیشنهادی برای تجهیزات روشنایی یک میدان شهری تابع عوامل متعددی است که در موفقیت نهایی طرح تأثیر بسیار در طرح تجهیزات روشنایی در میان تخصص های مختلف متفاوت است.

توجه به برنامه ریزان شهری در طراحی نورپردازی در وهله اول به شکل لامپ های خیابانی و منابع نوری و منظر آ نها در روز توجه می کنند. تکنسین های نورپردازی تنها به بعد کاربردی آن تمرکز می کنند و طراحان نورپردازی نیز بعد عملکردی و سایر موضوعات مرتبط را بررسی کرده و در وهله آخر فرم را مد نظر قرار می دهند. به نظر می رسد که به منظور دستیابی به بهترین نتیجه، توجه همزمان به موضوع کاربرد و عملکرد، زیباشناسی و زمینه گرایی در طراحی فرم تجهیزات نورپردازی ضروری باشد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در زمینه طراحی فرم که به ویژه در حوزه معماری و برنامه ریزی شهری مطرح می شود ترکیب این تجهیزات با سایر عناصر مجزای مبلمان شهری (برای مثال نیمکت ها، سطل های زباله و …) است. هدف از این رویکرد، پرهیز از ایجاد اغتشاش بصری در منظر فضاهای عمومی شهر و خلق هماهنگی بیشتر است. همچنین توجه به هویت مکان و بازنمایی ویژگی های زمینه در طراحی فرم این عناصر می تواند کاراکتر ویژه ای به میدا ن ها بخشیده و تمایز مکانی مناسبی را خلق کند. یکی دیگر از موضوعاتی که در طراحی فرم منابع نوری مورد توجه قرار گیرد کیفیت، کارایی و عملکرد نهایی این منابع با توجه به ویژگی های زمینه طراحی است.

موقعیت به عنوان یکی دیگر از مؤلفه های اصل طرح تجهیزات روشنایی، دربرگیرنده اصول روشنایی در ساختمان ها، فضاهای باز، آب نما، مجسمه ها و پوشش گیاهی است که نقش عمده ای در تقویت ویژگی های موضوعی میدان های شهری، تعین فضایی، یکپارچگی، تجمع پذیری و سکون، ایفا می کنند.

آرامش بصری

یکی از مهم ترین اصول نورپردازی شهری که همواره در طرح های نورپردازی در وهله اول مورد توجه متخصصان قرار می گیرد، تأمین قابلیت دید مطلوب و پرهیز از ایجاد آلودگی نوری برای کاربران فضا است که به ویژگی های منبع نور بستگی دارد. عمدتاً از معیارهای قدرت الکتریکی (بر حسب وات)، شار نوری (بر حسب لومن)، کارآمدی روشنایی (لومنبه وات)، نمود رنگی و دمای رنگ به عنوان مهم ترین ویژگی های منابع نور در طرح نورپردازی و تأمین روشنایی فضاهای شهری یاد می شود.

مجموعه شاخص های کمّی یک منبع نور، هنگامی که در ترکیب با سایر منابع نوری در فضاهای شهری به کار می روند در قالب 5 شاخص عمده ارزیابی نورپردازی فضاهای شهری در تأمین رفاه بصری کاربران فضا قابل تبیین اند.

  • محدودیت خیرگی
  • سطح روشنایی درخشندگی
  • پراکنش هماهنگ روشنایی
  • نمودرنگی
  • رنگ منبع نور

نورپردازی شهری فرآیندی تک بعدی و منحصراً تکنیکی نیست و با توجه به مجموعه اهداف متفاوتی که در فضاهای شهری دنبال می کند، نیازمند تعریف شیوه ها و اصولی متفاوت، ضمن همکاری گروه های مختلف متخصص از طراحان نورپردازی تا معماران، طراحان و برنامه ریزان شهری، است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>