اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دیوار برشی

با توجه به آنکه ستون های متصل مدفون یا نیمه مدفون در دیوار، المان های تغییرشکل کنترل هستند، کف ستون های متصل به این المان ها باید برای کل ظرفیت کششی و کل ظرفیت فشاری ستون فولادی طرح شوند. اما اگر دیوار برشی و ستون فولادی منفصل از هم باشند، طرح کف ستون های فولادی، همانند ستون های فولادی در اسکلت های فولادی دیگر و برای ترکیبات بار شامل زلزله تشدید یافته باید صورت گیرد.

قابل ذکر است در صورتی که میلگردهای قائم اطراف ستون فولادی، در داخل فونداسیون ادامه نیافته، بلکه به کف ستون جوش شوند (این گزینه با توجه به عدم وجود فضای مناسب برای جوش انتهای خم میلگرد به کف ستون توصیه نمی شود)، میل مهارها بایستی برای نیروهای کششی و فشاری ذکر شده در این قسمت به علاوه ظرفیت کششی میلگردهای جوش شده به کف ستون محاسبه شوند.

نکته دیگر آنکه در حالت استفاده از گزینه ستون فولادی مدفون، کف ستون نیز مدفون بوده و دچار خمش نمی شود. بنابراین ابعاد ورق کف ستون بیشتر تابع مسائل اجرائی و محیطی (خوردگی) است. همچنین در این حالت نیازی به ورق های سخت کننده برای کنترل خمش ورق کف ستون نیست. هر چند ممکن است برای انتقال نیروی کششی از ستون به کف ستون از این ورق ها استفاده کرد. در صورتی که بتوان ستون را با جوش نفوذی کامل به کف ستون جوش داد، نیاز به ورق های سخت کننده کف ستون به طور کامل حذف خواهد شد.

برای اتصال ستون فولادی به فونداسیون در حالت های مدفون و یا نیمه مدفون، روش های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها آن است که ابعاد ناحیه انتهایی دیوار بتنی به اندازه کافی بزرگ تر از ابعاد کف ستون در نظر گرفته شود. به طوری که میلگردهای قائم اطراف ستون فولادی، بدون تداخل با کف ستون از مجاور آن عبور کرده و به میلگردهای انتظار فونداسیون متصل شوند. بدین منظور ابعاد کف ستون مباید تا حد امکان کوچک در نظر گرفته شود. به منظور کاهش ابعاد ورق کف ستون، می توان از محدوده داخلی پروفیل جهت تعبیه میل مهار ها استفاده نمود.

به عنوان روش دیگر می توان، علاوه بر سوراخ های میل مهار، با تعبیه سوراخ های اضافی در کف ستون، میلگردهای قائم اطراف ستون فولادی را از داخل این سوراخ ها عبور داد. در این حالت بایستی در نقشه های کف ستون ها، محل و تعداد تمامی سوراخ ها (شامل سوراخ های میل مهار و سوراخ های مربوط به میلگردهای قائم) به طور مشخص و با اندازه گذاری معلوم شوند. در این حالت توصیه می شود اولاً ابعاد کف ستون برای قرار گیری تمام میلگردها و میل مهارها، به اندازه کافی بزرگ در نظر گرفته شود و ثانیاً تراکم میلگردهای اطراف ستون های فولادی زیاد نباشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>