اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سقف

ضخامت سقف در محل اتصال به دیوار برشی بتنی بایستی جوابگوی تنش های برشی افقی ناشی از بار زلزله انتقال یافته از سقف به دیوار باشد. به طور مثال سقف های تیرچه بلوک با ضخامت دال بتنی 5 سانتیمتر، ممکن است جوابگوی این برش نبوده و بنابراین سیستم سقف کامپوزیت با ضخامت دال بتنی مناسب توصیه می شود. ترجیحاً ضخامت دال این سقف از 01 سانتیمتر کمتر در نظر گرفته نشود.

اتصال سقف به دیوار برشی باید برای برش اصطکاک طرح شده و میلگردهای برش اصطکاکی مناسب (میلگردهای دوخت) به صورت L شکل در محل اتصال تعبیه شوند. میلگردهای خمشی یا حرارتی سقف نیز بایستی به طور کامل داخل دیوار مهار شوند. علاوه بر این سقف باید برای عملکرد داخل صفحه دیافراگم تحت اثر بار زلزله کنترل و طرح شود. به طور مشخص تنش های داخل صفحه بررسی شده و Collector و Chord مناسب طراحی شوند.

به دلیل مسائل اجرایی، توصیه می شود تیرچه های سقف تیرچه بلوک و یا تیرچه های سقف کامپوزیت موازی صفحه دیوار اجراء شوند و نه عمود بر آن. در صورت استفاده از سقف تیرچه بلوک، برای تداخل بلوک با دیوار، یک تیرچه در محاذات دیوار اجراء شود. همچنین در صورت استفاده از سقف کامپوزیت عرشه فولادی، یک تیرچه باید در محاذات دیوار به منظور تعبیه نشیمن مناسب برای ورق ذوزنقه ای سقف تعبیه شود. همچنین این ورق باید روی تیرچه قطع شده و داخل دیوار ادامه نیابد تا موجب ایجاد انقطاع در بتن دیوار نشود.

قابل ذکر است در صورتی که سیستم لرزه بر جانبی قاب عمود بر راستای دیوار برشی، قاب خمشی باشد، تیرچه انتهایی با ناحیه حفاظت شده انتهایی تیر قاب خمشی برخورد نداشته باشد (تیرچه آخر کمی با فاصله از دیوار اجراء شود).

بایستی دقت نمود که قاب های فولادی ساده همراه با دیوار برشی بتنی، بر خلاف قاب های فولادی مهاربندی یا قاب های فولادی خمشی، قبل از اجرای دیوار از پایداری مناسبی در برابر بارهای اعمالی برخوردار نیستند. بنابراین مناسب است در هنگام اجرای اسکلت مهارهای موقت مناسب برای سازه در نظر گرفته شود.

همچنین بتن ریزی و اجرای دیوار هر طبقه لزوماً باید همزمان با اجرای سقف همان طبقه صورت گیرد. به عبارت دیگر اجرای دیوار برشی بتنی پس از اجرای کامل تمام سقف ها با قرار دادن ریشه انتظار دیوار در سقف طبقات مجاز نیست. مهندس محاسب لازم است دستور کار مناسب برای مهار موقت سازه و همچنین ترتیب زمان بندی اجرای دیوار و سقف در نقشه های اجرایی ارائه نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>