اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آهن


مس و قلع موجود در آهن قراضه

مس و قلع خواص مکانیکی فولاد را به شدت کاهش می دهند این عناصر به دلیل غیرقابل تفکیک بودن از فولاد زیان آورند. زیرا در فرآیند تولید و مصرف فولاد به صورت مداری بسته در گردش می باشند. لذا برای فولادسازان بسیار مهم است که مقدار درصد این عناصر را در قراضه بدانند تا به تناسب آنها نسبت عناصرنامطلوب قراضه را با افزودن قراضه تمیز و یا آهن اسفنجی به شارژ فلزی، کاهش دهند.در قراضه های غیرآلیاژی مقدار مس 0.35 درصد و قلع 0.003 درصد می باشد. مقدار ناچیز مس در فولاد قابلیت شکل پذیری سرد فولاد مانند کشش عمیق و پرس را پائین می آورد.

اغلب عوارض مس در تغییر شکل گرم فولاد به وجود می آید زیرا با افزایش مس قابلیت پاره شدن و ترک برداشتن فولاد افزایش می یابد. اگر فولاد بجز مس، قلع نیز داشته باشد حساسیت فولاد در مقابل ترک برداشتن افزایش می یابد.به علت آثار زیان آور مس و قلع، باید الکتروموتورها، استارتها، سیمها، کابلهای مسی، کلید، لوله و ظروف قلع اندود از قراضه جدا شوند. با این وجود بعضی از فولادهای ساختمانی، مانند تیرآهن، می توانند 0.5 درصد مس داشته باشد.

گوگرد آهن قراضه

گوگرد در فولاد مذاب به مقدار نسبتا زیاد حل می شود، سولفیدها در دمای زیر 1000 درجه سانتی گراد، یعنی دمای نورد ذوب می شوند و فولاد با ترک برداشتن سرد یا گرم آسیب پذیر می شود که برای اجتناب از این عارضه میزان گوگرد در فولاد تا حدممکن باید پائین باشد مقدار گوگرد در فولاد معمولا از 0.03 درصد نباید افزایش یابد لذا باید قراضه واحدهای کک سازی و برج های پالایشگاه که مقادیر بالائی گوگرد دارند با حساسیت خاصی شارژ شود ضمنا لاستیک اتومبیل ها که حاوی گوگرد بسیار بالایی است از قراضه مصرفی جدا شود.در قراضه اگر مقدار درصد کربن، گوگرد و فسفر بیشتر باشد، هزینه پالایش بالا می رود. این افزایش هزینه به ازای هرتن فولاد توسط این عناصر ناخواسته به صورت زیر مشخص می شود:

  •  طولانی تر شدن زمان پالایش
  • مصرف بیشتر آهک
  • مصرف بیشتر انرژی
  • مصرف بیشتر اکسیژن
  • مصرف بیشتر الکترود و استهلاک بیشتر نسوز.

سرب و روی

سرب و روی گرچه در فولاد مذاب عملا وجود ندارند اما در روند ذوب فولاد مشکلاتی ایجاد می کنند، چون برای محافظت مصالح فولادی از خوردگی عنصر روی مصرف می شود. لذا روی می تواند همراه قراضه باشد. یک منبع دیگر برای ورود عنصر روی همراه قراضه مصرف قراضه های برنج دار است.

سرب معمولا از طریق رنگهای محافظ همراه آهن قراضه است. همچنین سرب می تواند به صورت فلز مثلا از طریق لوله، واشرهای آب بندی و صفحات باطری، همراه قراضه باشد. این اجزاء باید از قراضه جدا شوند. چون سرب از نظر وزن مخصوص سنگین تراز فولاد است درصورت عدم اکسایش می تواند در کف کوره جمعشده، در باریکترین درزها مواد نسوز نفوذ کند و از طول عمر نسوز بکاهد.

چدن

استفاده از چدن قراضه برای تولید فولاد در کوره های قوس الکتریکی امکان پذیر است. به علت اختلاف در ترکیب شیمیایی چدن و آهن قراضه، روند ذوب و پالایش در صورت مصرف این دو ماده اولیه متفاوت است. به علت بالا بودن کربن چدن، تزریق اکسیژن برای کربن زدایی لازم است. توضیح اینکه در این روند مقداری انرژی تولید می شود که کاهش مصرف برق را در فرآیند ذوب و پالایش به همراه دارد.

فسفر چدن نسبت به فسفر آهن قراضه بالاتر می باشد. کیفیت قراضه مصرفی در کوره قوس الکتریکی بسیاری از پارامترهای مربوط به کوره را تحت تأثیر قرار می دهداز جمله مصرف برق، مصرف الکترود و همچنین شکستن الکترود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>