اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آهن

برخی عناصر نامطلوب در شارژ جذب سرباره می شوند.اجسامی که بلافاصله وارد سرباره می شوند عبارتند از: ماسه، مواد غیرفلزی، سوخته فلزات، رنگ و لعاب. و چون در فرآیند فولادسازی، ویژگی سرباره از نظر متالورژیکی مهم است لذا صحیح نیست که سرباره محل تجمع اجزای نامطلوب و مضر قراضه باشد. اگر ترکیب سرباره توسط مواد همراه قراضه تغییر کند، لازم است که به تناسب آن کیفیت سرباره نیز توسط مواد افزودنی تنظیم شود. در این صورت در موارد زیر هزینه فولادسازی افزایش می یابد:

  • هزینه مواد افزودنی لازم مانند آهک
  • هزینه استهلاک بیشتر نسوز کوره به خاطر خوردگی بیشتر آن مواد از طریق سرباره.
  • هزینه مصرف بالاتر انرژی.
  • هزینه اضافی به علت بازده و راندمان کمتر شارژ فلزی. زیرا به جای آهن قراضه موادی در کوره شارژ شده که با اشغال حجم مفید کوره توسط سرباره بیشتر، تولید آهن کمتر می نماید.

از جمله عناصر مضری که بلافاصله به سرباره منتقل نمی شوند اما در روند ذوب و پالایش باید به سرباره انتقال یابند عبارتند از: فسفر، گوگرد، همه فلزات سبک، کروم و همه فلزاتی که به عنوان مواد آلیاژی غیرضروری در شارژ هستند. انتقال این مواد به سرباره نیز با هزینه هایی مانند موارد فوق الذکر همراه است. اجسامی که در کوره به مقدار زیاد تبخیر می شوند مانند سرب و روی، باعث مصرف انرژی بیشتر شده و به نسوز کوره زیان می رسانند ضمن اینکه با انتقال گاز خروجی باعث آلودگی محیط زیست می شوند.

عناصر نجیب

موادی که در فولاد حل شده و از آن جدا نمی شوند مانند مس، قلع، نیکل و مولیبدن جزء عناصری می باشند که نجیب تر از آهن هستند. این عناصر به راحتی با اکسیژن ترکیب نشده و از فولاد مذاب خارج نمی شوند. در صورتیکه مقدار هر یک از این عناصر از حد مجاز تعیین شده برای محصول تجاوز کند، بایستی با افزودن قراضه تمیز یا آهن اسفنجی ذوب را رقیق کرد یا پس از تخلیه ذوب کوره مقداری از ذوب پاتیل دیگر را به آن افزود و به این طریق آن را اصلاح نمود. باید دانست در هر دو حالت هزینه ها بالا رفته و ممکن است تأثیر قابل توجهی برروی تولید کوره داشته باشد.

لیست عناصر ناخواسته جداشدنی را می توانید در جدول مقابل مشاهده کنید. تمامی این عناصر با اکسیژن واکنش داده و موادی جامد، مایع یا گازی تشکیل می دهند که می توانند با سرباره ترکیب شده و نهایتاً از کوره خارج شوند. علیرغم اینکه درصد بالایی از این مواد می توانند بر روی عملکرد کوره و نیز هزینه عملیاتی تأثیر بگذارند، اما می توان مقدار آنها را در مذاب و به هنگام پالایش کنترل کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>